Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
C4 staat gepoetst klaar, voor zondag richting Citromobile te rijden (en) om gefotografeerd te worden.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
vtske schreef:En mag je nu in Nederland op de autosnelweg 130 overal, vanuit Belgie komende richting vijfhuizen?
Vorige jaren op die nieuwe snelweg,5 vak baan was de snelheid 100, met traject controle dacht ik .
Bovenstaande antwoorden zijn diplomatiek, maar ga er maar van uit dat het rommelzooi is in Nederland met de snelheden. Zelfs wij weten er geen eind aan. Als het er naar uitziet dat je hard mag mag dat niet en vice versa komt ook voor. Zie dat trajekt wat jij opnoemt waar iedereen op een kluitje rechts rijdt met snelheden van 95 - 105 km/u ondanks 5 banen
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-05-2014
- BX 14RE
- GS/GSA Pallas
Vandaag zelfs vrij genomen de BX nog beetje op te poetsen. Tot zaterdag!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
De Citroën C3 Pluriel brengt je in vervoering
Het thema van CitroMobile 2015 is “Citroën vervoert je”, wat je ook kunt lezen als “Citroën brengt je in vervoering”. Citroën-Forum.nl neemt deel aan de thema-expositie met een C3 Pluriel. Het vrolijke karakter van de Pluriel maakt deze Citroën bij uitstek tot een auto die je in vervoering brengt.
Het is 1999 als Citroën de wereld verrast met een vermakelijk prototype, Pluriel genaamd. Het oranje karretje zag er merkwaardig uit en toonde zich uiterst flexibel. Serieproductie leek ver weg. Citroën had immers in die tijd wel vaker proefballonnetjes opgelaten zonder dat het direct leidde tot een serieproduct. Met het prototype werd echter flink geleurd en het werd zelfs uitgeleend voor heuse tests. Adriaan Huigen van Autokampioen was er als Dyane- en Snoek-rijder als de kippen bij om het voertuig aan de tand te voelen. Het kon op veel bijval rekenen.
Het kan dus verkeren, want op de autosalon van 2002 wordt de definitieve versie van de C3 Pluriel gedoopte nieuweling getoond aan het grote publiek. Door een vakkundige jury wordt ze meteen uitgeroepen tot Cabrio van het jaar! De Nederlandse kennismaking volgt op de AutoRAI van 2003, waar twee lieftallige jonge dames onder de goedkeurende ogen van het toegestroomde publiek de ‘onthoofding’ presenteren.
De eerste proefritten op Nederlandse bodem kunnen in de zomer van 2003 worden gemaakt en vanaf september volgen de eerste leveringen. Net als het prototype van 1999 waren de eerste demonstratiemodellen fris oranje gespoten.
Zoals de typeaanduiding al aangeeft, deelt de Pluriel haar onderstel met de C3 terwijl ook het dashboard een op een is overgenomen uit deze kleine berline. Voor de rest stemt geen plaatdeel overeen en is het uiteindelijke seriemodel behoorlijk dicht bij het prototype gebleven. Wel verdwenen zijn de verschillende zijkanten, maar of je daar echt rauwig om moet zijn? Gebleven is de bijzondere dakconstructie, welke samen met het Nederlandse Inalfa werd ontwikkeld. Grootste bijzonderheid daarin zijn de demontabele dakbogen. Deze maken het mogelijk de auto in een handomdraai van dichte Berline naar volledige cabrio, in Pluriel termen ‘Spider’ genaamd, te transformeren.
Gedurende de introductie tot ver daarna kunnen met name deze dakbogen rekenen op een forse portie kritiek. Zo zouden ze te zwaar en daardoor te onhandelbaar zijn, vooral voor het vrouwelijke deel van de Pluriel-rijders. Ook het feit dat de bogen in principe niet in de auto meegenomen kunnen worden, waardoor het niet mogelijk is om onderweg van configuratie te wisselen, wordt als groot nadeel gezien ten opzichte van de ‘echte’ cabrio’s. De Autovisie-equipe, die hun langduurtester inzetten als volgwagen van de Mile Miglia, komen echter tot de conclusie dat er heus wel een modus is om èn de bogen èn de uitgebreide foto-uitrusting mee te nemen.
In de praktijk komt het er echter op neer dat alleen het elektrische deel wordt geopend waardoor het dak niets anders wordt dan een groot schuifdak. Diehards weten echter dat het veel prettiger, lees comfortabeler, rijdt met de dakcassette weggeborgen in de kofferbak en dat de stap naar volledige cabrio dan nog maar een peulenschil is. Met de bogen opgeborgen in de destijds te bestellen hoezen kunnen ze desgewenst tussen de voorstoelen of met opgeklapte achterbank in de kofferbak worden meegenomen.
Om toch het volledig cabrio rijden mogelijk te maken, is de carrosserie van de Pluriel behoorlijk versterkt, wat een aardige gewichtstoename inhoudt ten opzichte van de reguliere C3. Qua motoren is er keuze uit twee benzineversies en een diesel, alle bekende motoren uit het PSA-pallet van die jaren.
De 1,4 liter levert 75 pk. De 1,6 is altijd gekoppeld aan de gerobotiseerde versnellingsbak ‘sensodrive’. Een bak die haar première beleefde in de C2 en C3 en zeker in het begin niet uitblonk in een soepel schakelgedrag. Voordeel is dat de bak zich indien gewenst volledig automatisch laat bedienen. In de praktijk werkt het vaak prettiger om zelf de ‘flippers’ ter hand te nemen. De 1,6 levert duidelijk betere prestaties dan de 1,4. In veel landen, behalve Nederland, kon ook gekozen worden voor de dieselversie met vergelijkbare prestaties als de 1,4, maar wel lekker zuinig.
Technisch kent de Pluriel weing grote problemen, wel kan een niet goed functionerend dak menig Pluriel-liefhebber tot wanhoop drijven. Onkunde bij de dealers leidt tevens vaak tot dure reparaties of zelfs installeren van nieuwe daken. Inmiddels melden zich de eerste dakspecialisten en blijkt dat met de nodige ervaring de uitwisseling van onderdelen goed te doen is.
Tot een groot commercieel succes is het niet gekomen. In 2010 werd de productie gestaakt na in totaal 109.682 exemplaren. In Nederland werden 1935 exemplaren op kenteken gezet. Ondertussen is er een kleine groep echte liefhebbers ontstaan, maar tot de oprichting van een echte club is het tot op heden niet gekomen. Reden te meer om de Pluriel tijdens CitroMoble eens in het zonnetje te zetten. Het thema “Citroën vervoert je” past daar prima bij.
tekst: Folkert Brouwer, foto’s: Citroën Communication
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Koen91 schreef:Vandaag zelfs vrij genomen de BX nog beetje op te poetsen. Tot zaterdag!
Mijn collega’s verklaarden mij voor gek toen ik om die zelfde reden vrij nam vanmiddag. Maar ik ben dus niet de enige. Ik heb de Visa vanmiddag even lekker gewassen en gepoetst. Staat klaar om morgen die kant op te gaan.
Totaal aantal Berichten: 111
Geregistreerd: 14-10-2013
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Heel mooi stuk Rens PROUD 2 DRIVE THE PLU
C3 plurieleke
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ik mocht het op de voorpagina en in dit topic plaatsen, maar de tekst is van Folkert!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
DeBakker schreef:Koen91 schreef:Vandaag zelfs vrij genomen de BX nog beetje op te poetsen. Tot zaterdag!
Mijn collega’s verklaarden mij voor gek toen ik om die zelfde reden vrij nam vanmiddag. Maar ik ben dus niet de enige. Ik heb de Visa vanmiddag even lekker gewassen en gepoetst. Staat klaar om morgen die kant op te gaan.
Hier nog een even getankt, fusees gesmeerd, olie gecontroleerd en de boel gepoetst kortweg, klaar om te gaan!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Ik heb madame afgetankt en de bandenspanning gecontroleerd, vond dat wel best
Komende twee nachten staat ze buiten in Amsterdam, ik moet daar nog een beetje aan wennen..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. De Kleine Dame staat zeevast achterin de Capri. Morgen/straks nog even een straal 98 octaan in het bladverenmonster laten lopen en dan maar eens op CitroMobile aan
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
Wij hebben er zin in. Ennnn de BX is vandaag jarig! Jawel de BX wordt vandaag 32 jaar.
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Veel plezier iedereen vandaag en morgen. Kan er zelf helaas niet bij zijn vanwege gezondheidsredenen
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Zo. Dat was weer ouderwets je ogen uitkijken
Heerlijk weer en mooie auto’s! Hier een kleine nabeschouwing.
vtske schreef:En mag je nu in Nederland op de autosnelweg 130 overal, vanuit Belgie komende richting vijfhuizen?
Vorige jaren op die nieuwe snelweg,5 vak baan was de snelheid 100, met traject controle dacht ik .
l
Het is een ramp, eenmaal s hertogenbosch voorbij, alleen 100..
Maar goed we zijn weer terug..
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
wel fijn hoor, 100. Kon ik tenminste met de Dyane het andere verkeer bijhouden.