Ik ontdekte dat er diesel lekte uit de pomp van mijn ‘97 1,9 dieseltje.
Langs het asje dat wordt bediend als je gas geeft.
Bij het terug monteren, na schoonmaak en veronderstelde oplossing, breekt me dat draadeindje af.
Kan iemand mij troosten en moed onder mijn riem steken met goed nieuws,
zo van : makkelijk te vervangen,
of
is het eigenlijk best een drama en is mijn huizenhoge zelfkritiek helemaal terecht?
Dus meer van: zoek maar een goede (nieuwe) pomp.
Op de vraag waarom hij lekte…
Ik weet niet hoe ‘t zit, geen ervaring mee.
Maar ik kan mij voorstellen dat er binnenin een o-ringachtige afdichting zit.
Dan denk ik dat ‘t kwam omdat het hendeltje(gaskabel) niet goed gemonteerd zat en wellicht dat o-ringetje niet goed afdichtte.
Kan dat?
groet, S
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Berlingo uit 1977? ‘t zal wel 1997 zijn.
Het asje zal wel ingesleten zijn.
Bosch of Lucas pomp?
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
97 tuurlijk
(ben ook bezig met motor uit 77, vandaar)
Lucas pomp
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Hij zit er weer op maar lekt natuurlijk nog evenveel.
Nu ben ik nieuwsgierig of men straffeloos dat dekseltje kan lichten, of is dat echt specialistenwerk ?
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Is prima zelf te doen, heb het inmiddels 2 keer gedaan met de volgende handleiding:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/185911/
Maar ik hoefde niet het asje te vervangen, geen idee of dat moeilijk is.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
ZUCHT !! Veel dank
Ik zag mijn trots al aan de wilgen hangen, gekrenkt en ongepast.
Kan ik ‘t toch lekker zelf en hebben er dan wéér wat bijgeleerd.
Ik durf ‘t gewoon, ik weet ‘t zeker denk ik !, en meld me wel met ‘goed’ nieuws.
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb de titel nog even voor je aangepast van ‘77 in ‘97. Vervangen van zo’n deksel heb ik ook wel eens gedaan en is inderdad goed te doen, zeker met de gelinkte instructies bij de hand.
Ja, goed hè ?
De foto’s laten zich alleen niet beklikken maar daar ben ik al achteraan.
Dank voor de correctie.
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Als je niet aan de fotos kunt komen denk ik dat ik die nog wel ergens heb.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Tof, dank je
Jan v B (auteur instructie) heeft nog niet gereageerd dus kom maar op.
Ik stuur je een PB
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Foto’s binnen en ook contact met Jan gehad.
U hoort nog van mij.
Dank u beleefd.
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Toch wel een issue, die lekkende pompen, ondertussen de foto’s alweer doorgestuurd.
Vandaag : hij doet ‘t weer ! MAAR…..........
Ik had sterk ‘t gevoel dat ik iets verkeerd deed met ontluchten.
Zonder aan de afstelling te rommelen liep die niet meer stationair.
Ik heb de stelbout, vond ik, erg ver moeten uitdraaien én
als ik het ontluchtingsdopje er af draai en naar binnen kijk staat de diesel zomaar 2 cm! onder de rand.
Ik dacht ie permanent nokkie-vol moest staan, zonder lucht.
Wat doe ik fout en/of wat kan er nog meer níet in orde zijn?
Kan ie lucht aanzuigen door de bout van de retourleiding als die niet gevuld was?
Heb ‘m met perslucht schoon geblazen.
Tips :
Als je o-ringetjes om asjes moet doen helpt ‘t als je het asje afplakt waar je ringetje níet in moet of zoals ik heb gedaan met een kitspuitmondje op maat gesneden en warm gemaakt. Een tape-je met een punt eraan gedraaid bv.
Dan hoef je niet te poeren met harde voorwerpen.
Het gas-asje voorzien van een geleiding werkt heel prettig.
Bij mij was dat dus een lang M4 boutje,
een hol buisje met inw M6 draad die door het deksel past is handig, een stukje slang is beter, is niet hard.
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Als ie koud is, maakt of breekt het contactje vd koude starthendel dan ?
Hoe werkt ‘t eigenlijk met dat kabeltje, hoe stel je ‘m af ?
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Kijk hier maar eens:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/185911/P30/
daar staat alles over het afstellen van de pomp. De werking kun je daar met logisch nadenken ook wel uit afleiden….