2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Waarom… mag een Prius geen trekhaak?
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 februari 2006 01:33 PM
  [ # 16 ]

Precies, Prius is zeker groot en toch is hij voor zijn grootte heel zuinig. Andere auto’s in dat segment halen met moeite 1 op 13/14.

Twingootje kan trouwens nog veel zuiniger dan 1 op 16. Met een vakantie waarbij ik een Twingo had gehuurd was 1 op 16 het slechts wat ik gezien heb. Gemiddeld 1 op 20 en een uitschieter (over ong. 200 km) van 1 op 24.

Qua absoluut verbruik is de Pruis misschien niet bijzonder, maar je moet het wel eerlijk vergelijken met auto’s van dezelfde grootte. Stel dat je het concept toepast op een Aygo/C1 met HDI dan moet je echt op belachelijk lage cijfers uit kunnen komen. Dat zou toch wel zuiniger moeten kunnen dan bijv. een Lupo 3l.

Grappig dat je de R19 noemt. Een vriend van mij heeft een carburateurversie, die is niet zo zuinig (met moeite 1 op 14 op benzine). De injectieversie van de 1.4 is veel zuiniger en haalt idd met gemak 1 op 15. 1 op 17 als je je best deed (maar die man reed wel een beetje als een oude sok).

Profiel  
 
FLYING DUCKMAN
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005

- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Gepost: 10 februari 2006 02:11 PM
  [ # 17 ]

De modernere motoren van de Twingo kunnen echt zuiniger, wij redden dat helaas niet.
Maar het is in ieder geval goed dat er ontwikkelingen gaande zijn op dit gebied. Ik vind het ook belachelijk dat in nederland Diesels zo duur zijn. Een C1 of C2 HDI zie ik mij best wel in rijden, maar als je dik 30.000 gulden voor zo’n klein autotje neer moet tellen, dan knap je toch behoorlijk af!

Ik ben wel erg benieuwd naar de priusdiesel versie van citroen en peugeot!

Groeten Flying Duckman

Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)

(en nog een Saab 900i)

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 10 februari 2006 02:50 PM
  [ # 18 ]

Inderdaad, nieuwe wagens zijn belachelijk duur. Ik sta er soms ook verbaasd van. Een klein boodschappenwagentje en je bent al 20-30.000 euro verder bijna.

Het idee achter de prius is best leuk maar waarom zo’n grote auto ontwikkelen met die techniek en stel je niet een ultieme zuinige wagen samen.

Dus bv een C1 op diesel of LPG met hybride techniek.
Of nog leuker: een AX 1.5D met Hybride aandrijving Wink moet je eens kijken hoe zuinig dat wordt. 1 op 30-40 moet toch makkelijk te halen zijn daarmee. In plaats daarvan zijn ze blij met 1 op 16. Ga toch weg , dat haalt een middenklasser diesel ook nog wel. Sterker nog, dat haalde ik met de Xantia 2 liter benzine nog (okee, wel heel lang stuk maar toch Wink )

Ik vind die prius gewoon veel te veel gehyped, echt spectaculaire besparingen levert het niet op en of het produceren van al die accus en electromotoren nou uiteindelijk niet meer energie kost bij de productie dan dat ze besparen op de brandstofverbranding vraag ik me af.

Het wordt tijd voor alternatieve energiebronnen en ZUINIGE auto’s, niet die lompe zware hokken die er nu rondrijden.
en grote auto’s kunnen ook best licht zijn (kijk maar naar de BX)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 10 februari 2006 03:23 PM
  [ # 19 ]

Ik heb toen eens naar de specs gekeken.
Mijn Xantia liep ook 1 op 17 maar dan op een brandstof die aanzienlijk goedkoper was.

 

 


Overigens: uit de eerste generatie Twingo die mijn moeder had (met die uitgeboorde R4-motor) heb ik ooit eens 600 km uit 20 liter gepeuterd Shocked

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 10 februari 2006 03:31 PM
  [ # 20 ]

Ik betwijfel of het wel zoveel zoden aan de tijd zet om een hybride-versie van bijv. een C1 te maken… De Hybride techniek levert juist voordeel op bij regelmatig start/stop verkeer (inderdaad, stadsverkeer), en dan vooral bij zwaardere voertuigen (zoals bijv. de Lexus RX-serie). Het verklaart ook waarom de Prius niet zulke spectaculaire cijfers haalt in de praktijk, een grotere auto wordt toch vooral gekocht om afstanden mee te rijden. In de stad is een kleintje veel handiger.

Desalniettemin, ik vind de Prius een leuk ding om te zien, ook al staat er Toyota op, waar overigens helemaal niets mis mee is. Toyota heeft enerzijds een wat duf imago, want hoe spannend ziet zo’n Corolla er nou helemaal uit? Maar anderzijds zijn ze niet te beroerd om een auto als de Pruis op de markt te brengen, daar waar vooral Amerikaanse fabrikanten er alles aan doen om dit soort ontwikkelingen tegen te houden, omdat ze de nodige research stomweg niet kunnen betalen of helaas op technologisch gebied erg achter lopen (take your pick). Lullig, maar zo werkt de markt, en Toyota heeft dat heel goed begrepen. De Prius is dan ook een regelrechte hit in Californie. Wink

Als ik zelf iets superzuinigs zou zoeken zou ik zelf op zoek gaan naar een goeie AX diesel, liefst nog met het 1.4 blokje. Ik vermoed dat met een gepaste rijstijl deze de Lupo 3L nog wel eens naar de kroon zou kunnen steken.  Twisted Evil

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 10 februari 2006 05:42 PM
  [ # 21 ]

Surprisedfftopic

:kotsen 1:13….1:15…..1:17….tja daar sta ik dan met m`n :rens
........1:8 en ik sta al te juichen…... :whoohoo
....maar een hybride Jag…...die zie ik voorlopig nog niet komen.  Razz

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 10 februari 2006 05:42 PM
  [ # 22 ]

1 op 30 met een twingo???  Shocked Weet je ‘t heel zeker?? Heb nog nooit veel meer dan 1 op 20 gehoord, ook al zijn die autootjes wel zuinig inderdaad…

Maarre—> het hybride concept is volgens mij niet het meest praktische concept dat te verzinnen is. Het idee is goed natuurlijk maar waarom niet doorgaan met de ontwikkeling van een auto op waterstof, in mijn ogen de brandstof voor de toekomst. Stop daar liever geld in!!! Verder: veel mensen die lange afstanden rijden zullen eerder gaan voor een grote, lekker rijdende, mooi ogende diesel dan voor een uitermate lelijk japans apparaat met elektro / benzine aandrijving.

Zo…

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 10 februari 2006 06:06 PM
  [ # 23 ]
voge schreef:

1 op 30 met een twingo???  Shocked Weet je ‘t heel zeker?? Heb nog nooit veel meer dan 1 op 20 gehoord, ook al zijn die autootjes wel zuinig inderdaad…

Yep, ruim voor parijs getankt en vlak voor de B/NL-grens weer. gevuld tot de benzine over mijn schoenen liep (geloofde het zelf namelijk ook niet).

Hele weg 130 in 4 gereden (5 moest ik namelijk bult op telkens terugschakelen).

Profiel  
 
Wouter-1
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 221
Geregistreerd: 23-01-2005

Gepost: 17 februari 2006 02:22 AM
  [ # 24 ]

Surprisedfftopic
Wat nou Prius. Doe mij maar een Celica!
Onze Celica heeft trouwens ook een (gelukkig afneembare) trekhaak.
Hoe de vorige eigenaar dat heeft bedacht Rolling Eyes

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 17 februari 2006 02:35 AM
  [ # 25 ]

Het rare aan het hybride-concept vind ik het feit dat je altijd 2 systemen mee sleept. Dus al je electrisch rijdt, heb je een Otto-motor-met-alles-wat-daaraan-vastzit bij je en op benzine sleep je een electromotor en een kudde accu’s mee elke berg op.

Ze moeten de hele benzinemotor in het museum zetten en de brandstofcel (waterstof) doorontwikkelen. Veel ontwikkelingen in accu’s zie ik zo gauw niet zitten. Waterstof kan prima met alternatieve energiebronnen worden geproduceerd.

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 17 februari 2006 10:41 AM
  [ # 26 ]
robb schreef:

Het rare aan het hybride-concept vind ik het feit dat je altijd 2 systemen mee sleept. Dus al je electrisch rijdt, heb je een Otto-motor-met-alles-wat-daaraan-vastzit bij je en op benzine sleep je een electromotor en een kudde accu’s mee elke berg op.

Ze moeten de hele benzinemotor in het museum zetten en de brandstofcel (waterstof) doorontwikkelen. Veel ontwikkelingen in accu’s zie ik zo gauw niet zitten. Waterstof kan prima met alternatieve energiebronnen worden geproduceerd.

Waarmee wordt dat waterstof gemaakt dan? Precies! Electriciteit…


Electrische auto’s, waterstof auto’s, hybride auto’s allemaal GEL*L!!!

Die elektrische energie die ze nodig hebben wordt ook gewoon uit minerale olie gehaald (uit de centrale of eigengenerator), met een rendement van maximaal 45%. En dan mag je je handjes dichtknijpen.

Die energie moet daarna ook nog eens omgezet worden naar bewegingsenergie dat kost je weer 10%...

Dan zeg je: electriciteit uit wind- en zonne-energie dan?

Windmolens en zonnepanelen zijn duur en hebben een relatief lage opbrengst. Daar heb je er dus veel van nodig.
En aan het eind van de levensduur, wat doe je dan met al dat afval?  Confused

Biodiesel is volgens mij het antwoord!

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 17 februari 2006 03:35 PM
  [ # 27 ]

Biodiesel is ook helemaal geen oplossing. Ten eerste heb je niet genoeg ruimte om al die plantjes te verbouwen en ten tweede zit je nog steeds met het grootste probleem van een verbrandingsmotor:
je verbrandt iets! Dat betekent hoe dan ook, co2 uitstoot.
Hoe efficient je het ook maakt, uitstoot bij een verbranding heb je altijd.

Electriciteit is een prima alternatief MAAR het moet milieuvriendelijk worden opgewekt, en dat is inderdaad lastig omdat we dat momenteel maar op een paar manieren kunnen waarvan de beste optie is middels… verbranding.

En dat is juist iets waar we vanaf moeten. Het is jammer dat we hier geen bergen hebben anders konden we stuwmeren aanleggen. Het is jammer dat we hier weinig zon hebben, anders konden we het met zonne energie oplossen. 

Waar ik overigens vanmorgen aan zat te denken, wat hebben we hier in nederland wél veel? juist : Regen.
Alle regenputten voorzien van een versmalling met daarin een dynamo en je hebt me een puist energie als het regent! kan je mooi je electro BX mee opladen Cool
Dus een soort waterkrachtcentraletjes in het klein, maar dan bij elke regenput. Vele kleintjes maken samen veel stroom moet je maar denken Wink

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 17 februari 2006 05:36 PM
  [ # 28 ]

Het hele principe achter een hybride is toch ook niet puur bedoeld om brandstof te sparen. Door gebruik te maken van zowel een verbrandingsmotor en een electro motor gaat het verbruik naar beneden doordat de juiste motor op het juiste moment gebruikt wordt. Maar dat heeft meer gevolgen voor de uitstoot dan voor het verbruik. Zo wordt de meeste brandstof verbruikt tijdens het optrekken en daar springt de electromotor bij omdat deze een constante kracht kan leveren. Voor het op snelheid blijven wordt de verbrandingsmotor dan weer gebruikt.

Trouwens nog even over die Twingo en die R19. Mijn vrouw rijdt een Twingo en die rijdt echt niet zuiniger dan 1 op 14 hoor. 1 op 20 lijkt me een beetje te, vooral als je 130 gaat rijden. En die R19, ik heb zelf ook zo’n ding gehad een 1.4 carburateur. Niet vooruit te branden inderdaad maar die liep wel 1 op 18!!! Dat vond ik niet verkeerd voor zo’n auto met zo’n klein motortje. Een groot gedeelte hangt toch af van je rijstijl. Ik verbruik met de C5 ongeveer 7 liter per 100 km, mijn vrouw 8 tot 8 en een half…..

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 februari 2006 08:01 PM
  [ # 29 ]
Bas schreef:

Trouwens nog even over die Twingo en die R19. Mijn vrouw rijdt een Twingo en die rijdt echt niet zuiniger dan 1 op 14 hoor. 1 op 20 lijkt me een beetje te, vooral als je 130 gaat rijden. En die R19, ik heb zelf ook zo’n ding gehad een 1.4 carburateur. Niet vooruit te branden inderdaad maar die liep wel 1 op 18!!! Dat vond ik niet verkeerd voor zo’n auto met zo’n klein motortje. Een groot gedeelte hangt toch af van je rijstijl. Ik verbruik met de C5 ongeveer 7 liter per 100 km, mijn vrouw 8 tot 8 en een half…..

Boeiend. Een vriend van me heeft zo’n R19 carb. en die haalt echt niet veel beter dan 1 op 14. Het is een zuinige rijder. Met dezelfde vriend heb ik een keer op vakantie de Noordkaap opgezocht met Twingo (met ouderwetse Cleon motor). Over de hele vakantie (ruim 6000 km) gemiddeld 1 op 20. Uitschieters (doorgassen op de snelweg) naar beneden 1 op 16 en naar boven (heel rustig rijden op binnenwegen) 1 op 24.

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 17 februari 2006 10:52 PM
  [ # 30 ]
langevelsloo schreef:

Dan zeg je: electriciteit uit wind- en zonne-energie dan?

Windmolens en zonnepanelen zijn duur en hebben een relatief lage opbrengst. Daar heb je er dus veel van nodig.
En aan het eind van de levensduur, wat doe je dan met al dat afval?  Confused

Biodiesel is volgens mij het antwoord!

De ontwikkeling van zonnepanelen staat pas in de kinderschoenen.
Desondanks leveren de zonnepanelen en de zonnecollector op het dak van mijn huis voldoende energie om mijn persoonlijke Kyoto-norm meer dan ruim te halen.
Biodiesel is natuurlijk CO2-neutraal, maar levert ondanks allerlei filters e.d. toch altijd nog ‘nare luchtjes’ op (en daar bedoel ik geen frites-lucht mee).
Zonnepanelen zijn 100% schoon en na afschrijving recyclebaar.

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook