Bedankt! We gaan het morgen proberen.
ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Succes!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Nou, de achterste twee zitten er ook onder. Fluitje van een cent dankzij de tip dat de bol eerst losgetikt moet worden met de auto in de hoogste stand. Daarna drukloos en verder losdraaien.
Auto rijdt nu heerlijk!
Laatste stuk uitlaat zag er niet best uit, ik moet maar eens op zoek gaan naar een nieuw. Tips waar te koop? Onderdelenhandel, dealer of specialist?
Ik hoor een klonk in de voorwielophanging. Op slechte klinkerwegen het best te horen, er rammelt wat.
Rechterdeurspeaker bromt, dus er moeten nieuwe in. Is dit een normale maat? 14 cm tussen de schroefgaten en iets minder dan 5 cm diep.
Radio moet ik steeds uitdoen, ik zie dat er maar 6 draden in een bundeltje bij de radio komen: plus en min, links plus en min en rechts plus en min. De plus is een constante plus. Ik moet dus eigenlijk nog een contact plus hebben, waar kan ik die het beste vandaan halen? Het lijkt erop dat ik het complete dashboard daarvoor moet loshalen, daar zit ik niet op te wachten!
ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Uitlaat kan je eigenlijk wel overal halen. Ik had een stuk van de uitlaat besteld bij uitlaat-winkel.nl. Niet duur, dus verwacht ook geen super-kwaliteit.
Dat rammelen komt waarschijnlijk van de stabilisator-reactiestangen, oftewel de pokkepokkestangetjes. Vervangen doet wonderen. Kost nog geen €10,- per stuk op auto onderdelen 24.
Wanneer bromt de speaker? Door de geweldige constructie kunnen de conussen weinig slag maken bij hoog volume en komen ze tegen de afdeklaag aan. Of die 14cm een gangbare maat is durf ik je niet te zeggen.
Bij een BX van mij had de vorige eigenaar een geschakelde plus gepakt van het lampje van de aansteker, maar of dat echt the way to go is weet ik niet. Ik weet namelijk niet of de radio de geschakelde gebruikt als stroomtoevoer of alleen om aan en uit te gaan.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
De radio heeft nu alleen een constante plus. Die is nodig om zijn (zender)geheugen vast te houden. Maar ik mis dus een geschakelde plus. Als de sigaretteaansteker altijd verlicht is bij contact dan ks dat een goede bron!
ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Dat klopt, dat is de standaard schakeling van de BX. Met constante plus dus. Let wel, het gaat om het lampje van de aansteker, niet de aansteker zelf. De aansteker heeft namelijk een constante plus, het lampje een geschakelde. Ik weet alleen niet of je daar vandaan stroom kan trekken, dat niet de zekering door brandt.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Vanaf het lampje, zou ik niet doen.
Deze is namelijk geregeld via de dashboard dimmer.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
En die kan doorbranden, vraag maar hoe ik dat weet Aan de andere kant, kan volgens mij toch wel als je de dimmer nooit gebruikt?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Je kunt ‘m ook gewoon netjes trekken vanuit de zekeringkast… Met wat gefriemel kan dat gemakkelijk. Heb je meteen een nette oplossing.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Dynamo heeft het begeven. Dus wil ik die eraf halen om na te kijken. Maar hoe?????
Misschien dat het de vorige eigenaar is geweest, of beter gezegd de Citroën dealer dan, die de scharnierbout er verkeerdom heeft ingezet?
Want de moer is er wel af aan de andere kant maar de bout kan er nooit aan deze kant uit, komt tegen een plaat aan. Zie foto.
Is dit normaal? Hoe moet de boel los?
Ik denk erover om de bout maar door te slijpen. Heel vreemd.
ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Het oogje aan de rechterkant is voor de helft open, dus je kunt hem er nu gewoon vanaf tillen. De bout hoeft er niet uit.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ahhhh…... geweldig!
Zou ik nooit aan gedacht hebben om na te kijken. Ik was al aan het kijken of er plek was voor de slijper
Bedankt voor de snelle reactie!
ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics
Lang niet gepost, er was ook niet veel te melden. De remlichten deden het niet, beide lampjes kapot.
Wel was er vorige week opeens een probleem met het contactslot. Ik kreeg de sleutel er niet goed ingeduwd. Stond bij een bedrijfje waar ik net geweest was. Met een ijzerdraad in het slot pulken, beetje WD40 erin spuiten, granietpoeder, niks hielp. Wat nu? Moest nog naar huis, 60 kilometer verderop.
Wegenwacht gebeld, waar heb je anders een lidmaatschap voor. Ik hoopte min of meer dat de WW een truukje zou hebben maar kon het me niet goed voorstellen. Na een uur kwam er een WWer, een man van eind vijftig.
O dat heb ik heel vaak gehad. Die sloten werden door meer Franse merken gebruikt en gaan op den duur allemaal kapot zei hij. Even uitbouwen, dan kan je met de hand starten en moet je thuis maar een ander slot in (laten) bouwen.
Dus dat betekende stuur los, kappen eraf, boutje (7 mm) wat het slot vasthoudt in de beugel losdraaien en het pinnetjje eruitzien. Dat pinnetje gaat naar binnen als de sleutel op accessoirestand staat maar dat kon nu dus niet.
Vervolgens blijkt dat het contactslot uit een mechanisch deel bestaat, waar de sleutel in gaat, en een elektrisch deel. Ook is er een vierkante pen die het stuurslot vastzet. De WWer haalde met wat moeite het mechanische deel van het elektrische deel af, dat bleef in de beugel hangen. Dat elektrische deel is de schakelaar met contacten die met elkaar verbonden worden. Er steekt een klein wit pennetje (wat draaibaar is) uit wat in het mechanische deel schuift. Ik kon nu door draaien aan het pennetje de auto starten en weer op de normale stand zetten, en zodoende naar huis rijden.
Via Marktplaats een identiek slot gekocht met sleutel. Met weer vier rode en vier witte draden, die met twee stekkers op het bord achter de zekeringen en relais vast zitten. Daar kan je vrij rottig bi!
Maar goed, nieuwe gemonteerd. Sleutel draaien en hoera contact. Maar daar bleef het bij, als ik verder draaide, de startmotor stand, gingen alle lampjes uit en leek het alsof het elektrisch systeem dood was.
Weer even de originele bedrading gemonteerd en aan het pennetje gedraaid - geen probleem. Hé ?????
Er moest dus een verschil zitten tussen beide sloten hotel dat niet aan de buitenkant te zien is.
Ik heb van de nieuwe ook het mechanische deel los gehaald en beide elektrische delen vergeleken. Dat zag er net iets anders uit. Toen heb ik het originele elektrische deel maar aan het nieuwe mechanische deel vastgezet en dat allemaal gemonteerd. Dat lukte goed en nu werkt alles weer.
Dus - sloten zijn niet zonder meer uitwisselbaar. Raar.
Wel jammer dat ik nu twee sleutels aan de sleutelhanger heb hangen want ik heb geen zin om de deursloten en benzinedopslot te vervangen.
Natuurlijk gebeurde dit net in de week dat ik naar de APK wilde, maar zonder goed werkend slot leek me dat niet een goed idee. Dus pas vanmiddag laten keuren - geen probleem (natuurlijk).
Wel hoor ik al vrij lang een rammel. Met name als je in de stad over niet geasfalteerde wegen rijdt. Alsof een stuurstang los zit. Maar dat kan niet echt, is net bekeken bij de APK. Daar staat de auto op een brug met de banden op een draai-wring vlak, waardoor alle wielophangingscharnierpunten belast worden. Ik (en de APK keurmeester) zag nergens speling. Iemand tips waar te zoeken naar een oorzaak van die rammel?
ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zoek maar eens op pokke-pok stang
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Inderdaad. Toevallig werd ik laatst aangesproken nadat ik parkeerde, door een man die zei dat mijn BX een heel vreemd geluid maakte als ik over een hobbel reed. Het was een soort pokkepokgeluid, aldus de voorbijganger. Heb dus precies hetzelfde, de reactiestangen die links en rechts zitten moeten worden vervangen. Net als het contactslot een klassieker onder de BX-kwalen.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’