Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@Camembert: Dus als je het een beetje koel wilt hebben moet je er een stuk of vier, vijf van aan boord hebben.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nadeel Peltier-element: extreem laag rendement.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
JanSr schreef:@Camembert: Dus als je het een beetje koel wilt hebben moet je er een stuk of vier, vijf van aan boord hebben.
Zij claimen dat je met hun equipment je auto kan koelen, welk model/grootte je dan voor een DS nodig zal hebben weet ii niet.
@jantje1948:
Rendement van het elementje zelf is in principe 100%, het element ‘verplaatst’ warmte naar koude en andersom. Splitst als het ware de warmte en koude). Maar het rendement van de ‘koeling’ hangt af of je genoeg warmte kan afvoeren om genoeg ‘koude’ te krijgen om de lucht te koelen.
Wiki: ‘het is eigenlijk een elektrische warmtepomp’.
Warmtepompen worden veel toegepast in gebouwen klimaatregelinstallaties omdat ze kunnen verwarmen en koelen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Warmtepompen werken met een compressor en koudemiddel, net als een airco. De COP van een peltierelement is bedroevend laag.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Technotheek: http://technotheek.utwente.nl/wiki/Peltier-elementen
“De grootste nadelen zijn het extreem lage rendement en het beperkte koelvermogen in goedkopere toepassingen”
Peltier elementen zijn handige dingetjes in PC’s en koelboxen.
Zeker bij een toepassing in auto’s heb je het al gauw over 3 kW koelvermogen, dus pakweg 5kW aandrijf vermogen.
De laagste temperatuur in de verdamper kan onder het vriespunt komen, zelfs bij een buitentemperatuur boven de 30 graden C.
Zo’n Peltier dingetje kan daar niets mee. Ik zou zo’n ding niet kopen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies. zo’n ding houdt onze koffie melk koud.. en dat lukt al nouwelijks…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vandaag de connector binnen gekregen en even een testopstelling gemaakt. De sensor heeft een manual over ride aansluiting, dan gaat ie op vol toerental draaien. Dat ding werkt echt heftig, fan start mooi langzaam op zonder een inschakelpiek. En verder verplaatst dat ding echt een partij lucht….. Nog van belang: hij blaast/zuigt de goede kant op!
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Telescoopmagneet
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Moet ik hem eerst zien…..
Endoscoop?
Ben bang dat ik de bodemplaat moet laten zakken.
Gelukkig kon ik de bout zien liggen en met een stok eruit duwen. Radiateur zit weer op zijn plek en alles past netjes ( stuurhuis en waterpompflens blijven mooi vrij). Slangen weer vastzetten en koelvloeistof erin en dan stationair proefdraaien. Op de weg testen moet nog even wachten, nieuwe koeltunnel is nog onderweg.
En het werkt! In eerste instantie niet trouwens, motor langzaam naar de 98 graden en geen fan. Dua maar eens meten, geen massa naar de fan! Blijk ik een beruchte, nieuwe massakabel te hebben waar de grijze draden geen contact maken. Bypassje gelegd en probleem opgelost. Fan staat nauwelijks hoorbaar te draaien als de motor op temperatuur is. En wat scheelt dat een herrie, hoor nu alle bijgeluiden van de motor. Straks fotoos.
Klinkt veelbelovend!
Het zou leuk zijn als je kan meten hoeveel stroom die fan trekt.
Misschien valt dat heel erg mee.
En dan straks nog even op een warme dag meten in heuvelachtig gebied, dan weet je ongeveer het max. vermogen wat nodig is…
Leuk dat je ons op de hoogte houdt!