Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Dus toch maar een nieuw tankdopje kopen of anders heel goed oppassen. Geen vocht en toch beveiligt tegen overdruk!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hoe moeilijk kan het zijn.
Ik zet het ding altijd in de hoogste stand bij bandencentra.
Als ze hem dan met de voetjes van de vloer tillen verandert er niets.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
@JanSr
Kijk daar hebben we wat aan, je hebt me overtuigd van het nut van overdruk, bedankt!
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Natuurlijk was daar een reden voor. Bij Citroen hebben ze over alles goed nagedacht, helaas de klanten gaan er vaak niet goed mee om. Ook de leveranciers van de komponenten waren blijkbaar hard leers, want het LDS system vertoonde in het begin (ook bij de C6) nog al een lekkages, wat bij de latere LHM systemen bijna nooit optrad. (Mijn ervaring 6 CX’en en 3 XM’s en een C6 met veel lekkages).
LDS was het eerste systeem dat niet meer zelf door Citroen gemaakt werkt, de fabriek in Asnieres was verkocht en de nieuwe eigenaar was “toeleverancier” geworden, maar dat was niet hetzelfde. Een paar jaar later werd de fabriek gesloten en werden alle LDS componenten “door anderen” gemaakt, maar wel goed. Daarom zijn er ook zo veel LHM componenten niet meer leverbaar… De fabriek is dicht, als de voorraad op is is het op…
Mijn ervaring met een C5 met LDS uit 2001: 1 lekkage onder het voorraadvat, slangklem vervangen, lomp gewerkt door dealer, scheurtje in aansluiting, vat vervangen….. probleem opgelost. Maar ik merkte wel dat LDS minder gemaakt is voor “zelf sleutelaars”. Maar daarnaast: In totaal met meerdere C5’en 500.000 km zonder ook maar een enkel probleem, behoudens bovenstaande en in totaal denk ik over de hele afstand 2 liter LDS bijgevuld. Dat was niet te vergelijken met een LHM auto.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
In m’n C6 ervaring (2 stuks) meer LDS bijgevuld dan over 40 jaar
met 16 hydro-pneumatisch geveerde autos met LHM.
Wel ververst natuurlijk waarbij bij de hydra-actief geveerde XM’s
de meeste vervuiling in het LHM-system optreed.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mijn ervaring (2 stuks C6 en 4 stuks C5) is precies andersom.
GEEN LDS bij hoeven vullen.
Alle LHM die ik over de jaren heb gekocht heb ik niet bijgehouden, maar ik kreeg nog net geen kerstkaarten van Total (wel verwacht).
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:
Alle LHM die ik over de jaren heb gekocht heb ik niet bijgehouden, maar ik kreeg nog net geen kerstkaarten van Total (wel verwacht).
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hahaha!! erg grappig
Hoe stellen jullie dan vast of er bijgevuld moet worden? kan dat alleen via de lexia?
En als je bijvult moet die olie toch ook ergens blijven? dan zou je toch lekkage moeten zien onder de auto?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat is een goed bewaard geheim. Via de Lexia vind je niets over bijvullen, want er zit geen sensor in de LDS tank.
Stukje zelfvertrouwen van Citroen?
Als je in de tank kijkt zie je ook niet hoe hoog het staat. Je kijkt tegen de onderkant van het vulzeefje aan.
Voor zover ik het begrijp mag dat net nat zijn van de LDS.
Uit verhalen op dit forum begrijp ik dat de eerste indicatie van te weinig LDS uit de stuurbekrachtiging komt.
Dat is dan wel in traditie met de aloude Citroen hydractief opzet:
Als er iets mis gaat gaat eerst het sturen zwaar dan begint het te hobbelen en pas tenslotte kan je niet meer remmen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bij de eerste C5’n was het reservoir transparant en waren er min, base, hyd en max aangaven, zie foto.
Je moest na het verversen, of na een reparatie bij auto in de laagste stand bijvullen tot niveau MAX. Daarna het vat op druk zetten tot 0.5 bar.
Daarna de motor starten, naar de hoogste stand gaan en daarna naar de laagste stand, daarna het stuur van links naar rechts en terug draaien.
Motor uit en dan controleren: Minder als Min: 1 liter er bij. Aangave van met maximum: Base is voor de NON-Hydractief, HYD is maximum voor de 3+ /hydractief systemen. Info uit de RTA van een C5.
Misschien dat dit helpt?
To err is human, not to err is divine.
Ja was het reservoir maar transparant, maar omdat het zwart ondoorzichtig is, is de beste manier:
Auto in laagste stand, dan moet er in het zeefje net een laagje LDS staan, ik check het voorlopig 1x /week.
Overigens kreeg ik pas stuurproblemen toen er 2 1/2 flacon LDS weg was,dat moest ik tenminste bijvullen om weer op niveau te zijn.
De totale inhoud van het systeem is 4,3 liter, dus als je ruim 2 liter kan kwijtraken voordat je het gaat merken, valt het probleem wel mee.
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Klopt, dat was het moment dat ook bij mij de stuurbekrachtiging begon te stotteren.
Kan je de dop van het lds gewoon opendraaien om het niveau te controleren? Er zitten allerlei waarschuwingsstickers opgeplakt namelijk.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
LDS is hygroscopisch dus gevoelig voor vocht, maar je kunt hem rustig open maken.