Totaal aantal Berichten: 3906
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
de kabel zit er wel goed in aan de achterkant vh tellerblok ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
snelheidsmeter met ruitenwisser ambities
ik denk het splittertje op de bak stuk.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat zou je denk ik ook in je Diravi moeten merken.
En erg lastig bij te komen om te vervangen…
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik gok ook op een kapot veertje in de teller.
Totaal aantal Berichten: 1057
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik denk ook aan het veertje. Binnenkort de zaak maar eens uit elkaar halen. Heb gelukkig nog een reserve instrumentenpaneel.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1057
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Heeft iemand van jullie wel eens het instrumentenpaneel van een serie 1 geopend?
Ik heb een reserve tellerblok zodat ik een rustig de zaak uit elkaar kan bouwen.
De snelheidsmeter, toerenteller en km-tellers zitten in een apart blok ingebouwd die met verdomd kleine circlips en asjes is bevestigd aan het tellerblok.
Als je die kap verwijdert kun je bij deze ronddraaiende meters komen. So far so good.
De snelheidsmeter is een trommel waar en veertje zorgt voor het centreren op de 0 stand.
Verder is er een metalen schijf en een ronddraaiende magneet.
De magneet ‘trekt’ de metalen schijf met zich mee.
Verder zit er aan de onderzijde een inbusmoer. Als je aan die moer draait zorg je ervoor dat de trommel met de metalen schijf dichter of verder weg zit van de magneet.
Ik neem dus aan dat je daarmee afstelt de afwijking van de snelheidsmeter -> dicht bij de magneet = hogere weergave en
verder weg van de magneet = lagere weergave snelheid.
Het veertje zorgt alleen voor het centreren van de trommel zodat bij stilstand de meter op ‘0’ staat.
Ik denk dus niet dat bij mij het veertje is gebroken aangezien de meter nog steeds centreert op ‘0’.
De trommel reageert ‘te fel’ op de draaiende magneet.
Grote ellende is natuurlijk dat je alles kunt aanpassen en verbouwen, maar dan weer alles moet inbouwen om te testen. Als het dan niet goed is moet je alles weer uitbouwen….
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Testen kan je ook buiten de auto met een losse kabel. Als aandrijving een accuboormachine gebruiken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1057
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Dat klopt, maar hoe weet ik dan dat de meter de juiste waarde aangeeft?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1057
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Dat klopt, maar hoe weet ik dan dat de meter de juiste waarde aangeeft?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Daar kom je zo inderdaad niet achter. Ik denk met een langere kabel in je auto met alleen de snelheidsmeter gaan rijden en op de GPS de snelheid aflezen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Maarten, je bedoelt met testen dus eigenlijk afstellen.
Wat de functie van het veertje betreft, die gaat naar mijn weten verder dan alleen de nulstand verzorgen.
Het magneetje aan het einde van de tellerkabel draait met een bepaalde snelheid en wekt daarmee een magnetische kracht op op het metalen schijfje. Die kracht is lineair met de gereden snelheid.
Het veertje probeert de trommel naar de nulstand te draaien en ook deze veerkracht is lineair.
Bij een constante rijsnelheid hoort dus een krachtenevenwicht, wat zorgt voor een bepaalde verdraaiing van de trommel.
De aanwijzing van de trommel is dan af te stellen met het inbusboutje, de afstand tussen het roterend magneetje en het schijfje beinvloedt namelijk dit krachtenspel.
Het veertje zorgt dus ook voor een stabiele aanwijzing, een stukje demping.
En aangezien bij jou de trommel heen en weer zwiept, verdenk ik toch het veertje.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1057
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Hierbij de pics van mijn snelheidsmeter:
Veertje is ok.
Als ik via aan accuboor de teller aandrijf draait deze netjes naar 20km/u. Niets aan de hand.
Aan de onderkant zie je de imbusmoer. Hiermee draai je de hele trommel naar boven of naar beneden. Dichterbij of verder weg van de magneet.
Kortom aan dit ding mankeert niets….
Ik zal eens rijden met de teller eruit en eens letten op de tellerkabel die uit het dashboard komt. Ik verdenk echter niet de kabel noch de splitter omdat de diravi gewoon werkt. En meestal betekent een storing in dit systeem dat de diravi licht blijft sturen en de teller uitvalt.
Omdat het ‘gezwiep’ al bij stapvoets rijden begint weet ik eigenlijk niet meer goed waar ik moet zoeken.
Eens een nachtje over slapen.
de magneet is het ronde grijze geval dat draait en ‘trekt’ dan de metalen schijf mee, zoals Rene beschrijft. Inderdaad zou ik het probleem ook in het veertje hebben gezocht, maar dit blijkt het dus niet te zijn.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
erikkuiper schreef:
ik denk het splittertje op de bak stuk.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9347
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Of de verbinding van de kabels onderling,
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bedoel je de deling ter hoogte van het lhm-vat?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986