Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dirkvdmei schreef:
Het “probleem” is dat het vijvertje liefhebbers heel klein is en de GS-GSA niet een al te beste naam heeft.
De slechte naam die de auto heeft is niet geheel ten onrechte verkregen maar heden ten dage veel minder van toepassing dan vroeger. De GS en GSA werden goed verkocht omdat ze eerstens goedkoop waren en veel ruimte boden voor het geld. Helaas schreef je vreselijk hard en snel af op een nieuwe GS of Gsa waardoor ze gebruikt niets kosten. Die afschrijving was zo hoog omdat het a) een Franse auto was die b) verschrikkelijk snel verrot was en c) geplaagd werd door hogere onderhoudskosten dan vergelijkbare wagens. Die hoge onderhoudskosten werden veroorzaakt door listige techniek, vreemde constructies en een tamelijk matige bouwkwaliteit. Hierdoor kreeg de GS en de GSa al snel de naam van “de auto voor de nietsgever die de eend ontgroeid is” en helaas, ik kan niet anders zeggen, klopte dat aardig als ik naar het klantenbestand keek van onze garage wat Gs en Gsa reed. Kortgezegd: het mocht niets kosten, alles was al snel “te duur” en preventief onderhoud deed men liefst niet. Zag je in de jaren 80 en 90 een GS of GSa rijden dat was het 9 van de 10 keren een afgeleefd hondenhok vol gaten, deuken, een uitgeleefd interieur en 4 kleuren plaatwerk.
Dat alles heeft niet bepaald geholpen bij het verkregen van een “liefhebbersstatus” helaas. Dirk zegt dat het lekker rijdende auto’s zijn, en dat klopt naar mijn mening vooral voor de latere GSA’s. Ik heb zelf veel met Gs’en en Gsa’s gereden maar vond mijn eigen 73’er Gs 1220 Club, destijds 58.000 km gelopen, een erg lawaaiige auto waarbij het verbruik niet erg gunstig was en reparaties vaak meer tijd kosten dan het zelfde werk aan mijn DS…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Is ‘t ooit goedkoop geweest, een(groot)onderhoud van een Citroen???
Als ik nu vergelijk een factuur, de laatste jaren van de 2PK en mijn C4 nu. (C4 goedkoper momenteel)
In de ogen en de geldbeugel van de klant is of was het (altijd) te duur.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die 1220 heb ik daarna een tijdje gereden. Inderdaad erg lawaaiig, reed 1 op 10 op LPG en had erg slechtzittende stoelen. Verder in de winter niet warm te krijgen en in de zomer te heet binnen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik begrijp het wel van de GS/A.
Ik vind ze ook leuk, maar helaas staan ze voorlopig nog in de schaduw van andere modellen.
Qua looks halen ze het niet tegen de eigenwijze 2CV.
Daarbij is een 2CV nog veel eenvoudiger op de weg te houden, door de simpele techniek.
Wellicht is een GS/A mooier dan een Visa, maar de techniek is daar simpeler en bied denk ik ook best nog wat ruimte. Ik gok dat een Visa doorgaans ook een stuk zuiniger is.
Tja de DS… Qua ontwerp en historie win je het daar niet van, maar daar hoeft de GS/A zich niet voor te schamen want er zijn maar weinig auto’s op de markt die daar in de buurt komen.
De grote broer/zus de CX. Is in mijn beleving nu eenmaal een geweldige machine die allround erg comfortabel. Vlot, stil, comfort interieur, goede reis auto. Een andere klasse, maar dat is logisch.
De opvolger de BX is moderner en veel minder roestgevoelig (met name type 2) en was tot enkele jaren geleden redelijk op de weg te houden. Wordt lastiger en lijkt zelfs richting de GS/A op te gaan qua zeldzaamheid.
Ik denk dat er best wat liefhebbers zijn van de DS, CX en 2CV die een GS/A erg leuk vinden.
Maar als je dan al 1 of meerdere van deze modellen thuis heb staan wordt de keuze lastig. Moet er dan 1 weg en plaats maken voor de GS/A? Of de GS/A erbij? Dan wordt het dus, extra MRB, extra verzekering, extra onderhoud en nog een APK en een stalling… Daar trekken vele denk ik de grens.
Dan zit je nog met de verkrijgbaarheid van onderdelen. Om een DS of 2CV op de weg te houden kost het gewoon geld. Als je de juiste wegen kent is bijna alles relatief snel te krijgen, genoeg garages die het meeste gewoon op voorraad hebben.
Met de GS/A wel anders, onderdelen is of wordt een serieus probleem.
Naar mijn idee is dit de realiteit voor de GS/A.
Veel (Citroën)liefhebbers vinden het een leuk model, maar het heeft wat nadelen en je kan niet alles hebben.
Ondanks de negatieve ervaringen die de GS(a) zijn toebedeeld, vind ik het ontzettend leuke auto’s.
Op Citromobile echt met liefde naar de mooie exemplaren gekeken, zou er best een willen in de verzameling.
Maar, ik heb niet de ruimte om dat te doen, en buiten neerzetten.. tja.
Dan liever naar een Japanner die de auto wel netjes kan stallen en behouden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik ben van mening dat meerdere mensen het heel juist verwoord hebben dat de GS/A absoluut ondergewaardeerd is en nog altijd voor een relatief lage prijs gekocht kan worden, liefhebbers doe hier je voordeel mee!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
En voor een redelijk bedrag per jaar te onderhouden zijn.
Prijzen van onderdelen vallen over het algemeen nogal mee, de verkrijgbaarheid is voor iemand die een beetje de weg weet ook geen probleem.
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
begrijp me niet verkeerd hoor. Heb er een tijd heerlijk in gereden. Vooral voor ritten korter dan een uur is het prima.
Maar voor ietsje meer rijd je CX. Wereld van verschil…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
dirkvdmei schreef:de verkrijgbaarheid is voor iemand die een beetje de weg weet ook geen probleem.
Ik geloof best dat veel dingen redelijk verkrijgbaar zijn.
Maar een standaard probleem van een GS is dat de interieur bekleding door is. Te dun, nooit gemaakt om 30 jaar mee te gaan.
Is dat net zoals bij de DS en 2CV ergens van de plank te krijgen?
Het zou idd mooi zijn als dat allemaal verbeterd wordt, maar met een kleine groep GS/A rijders is dat voor bedrijven minder aantrekkelijk om in die markt te stappen.
Wie weet komen die tijden nog, ik hoop het!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
dirkvdmei schreef:En voor een redelijk bedrag per jaar te onderhouden zijn.
Zat nog even te denken… Bedoel je als je het zelf doet of laat doen?
Wat kost het bijvoorbeeld als je de d-riem laat vervangen? Het hele front moet eraf toch, best wat werk?
Even een gok, maar nieuwe Michelin bandjes kosten denk ik ook aardig wat? 200 Euro?
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 01-09-2003
- GS/GSA 1130 Break
- C3 1.4 Différence
Ik heb net 4 nieuwe Michelin banden onder de GSA gezet. Waren 142 Euro p/stuk.
gr. Charlie
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
In het segment van de GS/A, ondanks het voordeel van zijn vering en rijcomfort, moest ze ook opboksen tegen een vloot concurrenten, van de Duitse en Japanse merken(persoonlijke mening).
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Wat mij betreft is de GS/A voor veel mensen best een logische keuze. Niet zo’n gigantisch en ingewikkeld slagschip als de CX, een stuk meer auto dan een eend, en toch ook een heel eigenzinnig ontwerp met onvergelijkbaar meer karakter dan zijn concurrenten uit die tijd. Zet de GSA nou eens naast een VW Jetta…
Voor mij als onervaren sleutelaar zonder geld is de GSA een hele voor de hand liggende auto. Voor mijn generatie (rond de 25) zijn het al zeker karakteristieke oldtimertjes, het is alleen nog even een kwestie van tijd voordat deze doelgroep ruimte in zijn portemonnee en rond zijn huis heeft om zo’n ding te kunnen veroorloven. Maar als het zover is dan denk ik zeker dat de BX en de GSA bij de eerste middenklassers van hun generatie zitten die liefhebbers aantrekken.
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DPCH schreef:
Voor mij als onervaren sleutelaar zonder geld is de GSA een hele voor de hand liggende auto.
Kijk, dat is dus één van de problemen van de Gs en Gsa. Let op, niets ten nadele van jouw hobby hoor, want je bent leuk en lekker bezig
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
DPCH schreef:Voor mij als onervaren sleutelaar zonder geld is de GSA een hele voor de hand liggende auto.
Wat je dus eigenlijk zegt is dat als je een groter budget zou hebben je een DS, CX, SM of iets anders zou rijden wat duurder is, wat nu helaas nog onbereikbaar is?
Charlie schreef:Ik heb net 4 nieuwe Michelin banden onder de GSA gezet. Waren 142 Euro p/stuk.
gr. Charlie
XZX Michelin banden? Dat valt me alles mee, dacht ze eens duurder waren.
Bij een DS, CX of SM zit je dan minimaal aan het dubbele. Overigens bij een BX waarschijnlijk amper de helft