Hallo
Mijn berlingo 1.6 hdi maakt een ernstige dieselklop alsof je naast een tractor staat.
Na het vervangen van de distributie riem en spanroller en waterpomp liep deze al niet meer zo lekker.
Ik terug naar de garage en gevraagd staat de riem niet een tandje verkeerd?
Oh zij de monteur breng hem morgen maar dan kijken we er even naar.
Volgens de garage stond deze goed.
Nu na 10.000 km heb ik en ernstige dieselklop zo erg dat je er haast niet mee kan rijden.
Weer naar de garage om de krukaslagers te controleren, niets mis mee zeg de man.
uitlezen geen storingen, behaleve als de toeren heel hoog komen gaat het oliedruklampje branden.
ik heb een geluidsopname van de lopende motor maar weet niet of ik die hier of ergens anders kan plaatsen.
Koud loopt hij rustiger als warm,
Hoop dat iemand mij verdere info kan geven
vr gr Chag
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Oliedruklampje bij VEEL toeren? Dat is niet goed.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dan hebben we het over volgas in z’n vrij
Dieselklop zijn misschien gewoon pissende injectors.
Al laten uitmeten of ze nog goed zijn? Anders als eerste doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij veel toeren heeft de oliepomp de maximale opbrengst. Als dan het lampje gaat branden is/zijn er waarschijnlijk bigendlagers met veel te veel speling.
Dit zou inderdaad bij warme motor meer herrie geven dan bij koude. De olie is bij warme motor dunner en verliest sneller zijn druk bij te ruime lagers.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Maar als het direct gekomen is na de distributie zou ik het toch daar zoeken. Hoe is de oliepomp aangedreven? Met een spie? Misschien is die gebroken.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Klinkt alsof de motor in noodloop draait.
Is er ook geen vermogen, of heb je dat niet kunnen proberen?
Al met een Lexia gekeken naar foutcodes?
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Waarmee hij uitgelezen is weet ik niet.
Hij gaat niet in de noodloop.
Vermogen heb ik wel alleen die hevige klop.
De monteur zegt dat het de krukaslager kapot is,terwijl de carterpan er niet een onderuitgehaald is,
hij baseert dit op zijn ervaring.
Een geluid beoordelen aan de hand van geschreven tekst is altijd lastig.
Is het een nagelend geluid door de verbranding, of een mechanisch gehamer?
Klinkt het bij 1 cilinder (bv. door een lekkende injector) of alle 4 cilinders?
Of misschien juist onder uit het blok.
Kwam het verschijnsel plotseling (een storig) of geleidelijk (iets mechanisch uitgesleten)?
Lastig om zo te beoordelen.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
misschien dat de krukas-bout niet goed is vast gezet bij het monteren van de distributie riem? daar gaat ie ook slecht van lopen en rare dingen doen.
Dank jullie wel voor alle reacties
Heb besloten hem in de verkoop te doen.
zie marktplaats
Ik lees niks over de pomp timing..
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citrofiel001 schreef:Ik lees niks over de pomp timing..
Nee, want het is een Hdi
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste