Iets met hoofd en hart. Logisch redenerend (met je hoofd) moet ik Waterman gelijk geven, het waren en zijn gammele, roestgevoelige, herriemakers. Maar oh wat heb ik er goede herinneringen aan (hart).
Adri
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik rijd nu al bijna acht jaar in diverse GSA’s rond en het valt me best mee qua onderhoud. Met de betrouwbaarheid zit het ook wel goed. Ze hebben wel eens nukken maar ik ben er altijd nog mee van A naar B en weer terug gekomen, óók bij -15 graden. De kacheltemperatuur fluctueert bij zulke lage temperaturen wel nogal met de snelheid maar als je er op ingespeeld raakt dan is daar goed mee te leven. Je verkleumt in elk geval niet in een GSA. Misschien dat dit bij een GS nog iets minder was.
Onderdelen zijn bijna altijd nog wel te verkrijgen. Soms in de reguliere handel en anders via de club. De prijzen zijn redelijk normaal.
Eigenlijk is alleen het vinden van een goed interieur en/of vervangende stoffen daarvoor schier onmogelijk, maar een beetje knappe hoezen doen al wonderen en als je echt wilt kun je vast wel iets laten reconstrueren wat op het origineel lijkt.
Onderhoud laten doen door een specialist is in verhouding wel wat duur. Dat komt doordat de GS/A niet bepaald ergonomisch in elkaar steekt en het dus wel eens wat tijd kan kosten om ergens bij te kunnen. Maar als je een beetje handig bent kun je het meeste onderhoud zelf doen en dan is het niet zo erg dat je de halve auto uit elkaar moet schroeven om bij de koppeling te komen. De achterliggende techniek blijkt dan bijna net zo eenvoudig als die van een eend te zijn. Het vervangen van de koppeling bij de Dyane ging niet eens zo veel sneller dan bij de GSA trouwens ...
En ja, ze roesten. Bijna net zo hard als een Mercedes, Ford of Opel uit die tijd. Het plaatwerk is erg dun en er zijn een paar domme constructies met dubbel plaatwerk waar ze vrijwel altijd rotten, zelfs in zuid Frankrijk. Gelukkig zijn de meeste van die plekken niet dragend.
Kortom: de GS/A is praktisch gezien helemaal niet veel meer of minder aantrekkelijk dan een willekeurige andere middenklasser uit die tijd. Alleen een beetje ... anders.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Breeze schreef:Iets met hoofd en hart. Logisch redenerend (met je hoofd) moet ik Waterman gelijk geven, het waren en zijn gammele, roestgevoelige, herriemakers. Maar oh wat heb ik er goede herinneringen aan (hart).
Adri
Haha, tja, logisch redenerend koop je een 2 jaar oude Toyota Aygo met weinig km’s
Zo’n oud barrel is gelukkig altijd een irrationele keuze.
En eh, ja, als ik meer geld en ruimte had gehad, had ik waarschijnlijk een CX aangeschaft. Maar elke auto z’n liefhebbersgroep. Mocht ik ooit de GSA ontgroeien is er weer een nieuwe generatie die de het weer overneemt. Ik zie weinig gesoigneerde grijze heren hun Golf I koesteren, en je zult ook geen twintigers in een Bugatti voorbij zien komen..
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gohh, wat zijn de moderators het weer eens hier over de gs en gsa.
Jongens, het begint op te vallen!!
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Arjan Verkade schreef:dirkvdmei schreef:En voor een redelijk bedrag per jaar te onderhouden zijn.
Zat nog even te denken… Bedoel je als je het zelf doet of laat doen?
Wat kost het bijvoorbeeld als je de d-riem laat vervangen? Het hele front moet eraf toch, best wat werk?
Even een gok, maar nieuwe Michelin bandjes kosten denk ik ook aardig wat? 200 Euro?
Distri wissel valt reuze mee.
Een beetje monteur met kennis van zaken heeft in drie kwartier, het front, de ventilator, en de koelbeplating naast de auto liggen. Ik kan het niet zo snel, ik ben dan ook maar een goedwillende hobbyist.
Snaren en spanrollen monteren, op tijd zetten, en snaren spannen doe je bijna met de ogen dicht.
Preventief waterpomp vervangen…...hoeft niet, want die zit er niet op.
Valt mee toch?
Goed alternatief voor de “dure’ (ben ze pas geleden voor 119.00 euro tegengekomen) Michelins zijn Vredesteins 155SR15. Die worden voor rond de 60.00 euro of iets minder aangeboden.
Valt ook mee toch?
Koppeling vervangen…..
Kan ik zelfs, als ik doorwerk, binnen een dag.
Valt niet tegen toch?
Heb zelf van 1981 t.m 2006 dagelijks GS-GSA gereden en zoveel mogelijk zelf onderhouden en de nodige reparaties uitgevoerd.
Dat waren bij elkaar 6 auto’s met in totaal meer dan 500.000 gereden kilometers
Ik heb in die tijd nog nooit wiellagers (laten) vervangen.
Ik heb 1 keer een doorgeschuurde hydraulique leiding moeten vervangen.
IK heb 1 keer een geklapte voorraadbol gehad.
Ik heb 2 keer een motor droog moeten maken.
Ik heb 2 keer een koppeling moeten vervangen.
Dat waren alle echt grote reparaties in al die jaren.
Wel enkele keren een kapotte startmotor en dynamo gehad.
Heb nooit met pech langs de weg gestaan in al die jaren.
De rest van de werkzaamheden die ik heb uitgevoerd vallen onder het hoofdstuk onderhoud.
Daar was en ben wel ik heel secuur op.
En…..problemen met de koeling komen niet voor dankzij de perfecte luchtkoeling.
En….‘s winters koude voetjes….plaats een paar kartonnetjes achter de grill, dan heb je daar ook geen last meer van.
Een GS-GSA een slechte auto, nee hoor zeker niet, vooral niet als de wagens goed worden bijgehouden.
Dat het grote publiek geen geld over had voor goed onderhoud heeft de GS-GSA een slechte naam bezorgd.
Heel jammer ook dat hier in dit topic de auto nogal negatief wordt weggezet. Alsof DSen en CXen zulke superbetrouwbare auto’s zijn. Ik weet inmiddels beter.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Hadden we al gezegd dat de GS de laatste Citroën was waar een luchtgekoeld boxerblok van eigen fabricaat voor is ontwikkeld? Daarmee werd, mechanisch gezien, het tijdperk van de 2cv afgesloten. Alleen dát al maakt de GS een bijzondere Citroën. En ook dat het de énige hydropneumaat is waarbij het blok vóór de voorwielen gemonteerd is, zoals dat al vanaf de DS de bedoeling was. En zo zijn er nog wel meer bijzonderheden te noemen. De GS staat aardig vooraan in het rijtje van “laatste echte Citroëns”. En qua beleving is het eigenlijk gewoon een luxe eend op steroïden. Alleen de erkenning bij de autoliefhebbers met een grotere beurs ontbreekt blijkbaar nog, mede door slechte reclame.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
dirkvdmei schreef:Heel jammer ook dat hier in dit topic de auto nogal negatief wordt weggezet. Alsof DSen en CXen zulke superbetrouwbare auto’s zijn. Ik weet inmiddels beter.
Ik ben juist niet negatief over de GS/A. Ik vind dat ze alleen in een lastig marktsegment zitten.
Jouw ervaring lezende lijkt het dus technisch gezien en qua kosten dan nog wel mee te vallen vergeleken met een CX en DS.
Het blijft jammer dat er maar zo weinig over zijn. Laatste getallen die ik gezien heb zijn er ongeveer net zoveel GS/A’s in NL dan SM’s.
Al heb ik het idee dat je ze op de grote evenement wel meer gaat zien. Ook gerestaureerde exemplaren duiken langzaam op.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
@ Arjan Verkade
Ik heb niet gezegd dat ik uw reactie negatief vind, de algehele teneur van dit topic is op zijn zachts gezegd nogal negatief.
Dat er nog maar weinig Gsen en GSA’s over zijn is inderdaad heel erg jammer.
Maar .....heren mods…...schrijf nu eens iets louter positiefs over deze auto.
Dat wordt wel eens tijd, de auto heeft het verdiend.
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Volgens mij beginnen we behoorlijk of-topic te raken, maar ik wil toch graag de aandacht vestigen op een aantal unieke kenmerken van de GS. Want volgens mij is er inderdaad sprake van een ondergewaardeerde auto.
De GS is zonder meer uniek te noemen, omdat de hele auto van A tot Z nieuw ontwikkeld was bij de introductie. Het is een onvervalste Citroën; de techniek lijkt in de verste verte niet op alles wat begin 70-er jaren gebruikelijk was. Het geluid van een GS die de straat in rijdt herken je uit duizenden. Het model is duidelijk nog uit de tijd dat Peugeot nog niet de koers bepaalde en er geen onderdelen van de verschillende merken werden uitgewisseld. Ik vind de vormgeving ook bijzonder geslaagd.
Ook de rij-eigenschappen zijn bijzonder te noemen; waar een moderne auto uit zijn evenwicht raakt als er een grammetje modder aan de velg plakt, blijft de GS trillingsvrij onverschrokken rechtdoor lopen, ongevoelig voor zijwind of spoorvorming.
Een GS was voor zijn tijd zeker geen lawaaiige auto. Ook is het geen slechte auto. Er kan van alles stuk aan gaan, maar het blijft maar lopen. Dit beeld werd bevestigd bij ANWB tests uit de jaren zeventig en tachtig; meer mankementen dan gemiddeld, maar ook minder pech onderweg dan gemiddeld.
Een voordeel van de GS is dat je geen goed uitgeruste garage nodig hebt om de auto zelf te kunnen onderhouden; met een oude keukentafel, een behulpzame buurman en een doppendoos kom je een heel eind. Het is niet het gebrek aan betrouwbaarheid wat de auto duur maakt in onderhoud. Het zijn de gestegen kosten van arbeidsloon. De onderdelen zijn nog betaalbaar, maar zij beginnen schaars te worden. Als je je in de techniek van de GS verdiept en zelf de auto wil onderhouden, zijn de auto’s goed rijdend te houden. Wil je alles uitbesteden, dan wordt het moeilijk. Er zijn namelijk weinig specialisten voor dit type Citroën.
Ik denk dat GS liefhebbers zich er niet druk over zouden moeten maken als anderen dit model niet zien staan. Laat wij gewoon deze fraaie auto’s koesteren zodat er over enkele decennia nog steeds van de resterende exemplaren te genieten is.
wat is het toch vervelend als mensen hun persoonlijke negative mening over iets ( in dit geval en GS) aan anderen willen opdringen.
De één vind een GS(a) geweldig, de ander vindt het niks. Daar is niks mis mee, ieder zijn ding. Maar ga nou niet iemand anders je mening opdringen of iedere keer herhalen n dat je een auto, waar iemand blij mee is, een slechte keuze vind. Daar is dit forum m.i. niet voor bedoeld.
Ik vind het in ieder geval uitermate storend en zo te lezen meedere met mij. Advies aan enkele moderators: stop ermee je persoonlijke voorkeuren continue te herhalen. Volgens mij heeft het CF en het merk Citroën baat bij positieve verhalen over het merk en elkaar te helpen bij problemen. Niet om ze te creëen.
Ik vind een GS een geweldige auto. Maar dat vind ik een DS, CX , LNA en een DS5 ook.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Prima plan om niets onnodig af te fakkelen. Gaan wij als GS/A-liefhebbers dan ook minder snel op onze spreekwoordelijke aandrijfassen getrapt zijn? Ik kwam op Facebook een tirade tegen over dit topic die er ook niet om loog, onzinnig in mijn ogen.
Ik quote de meest aangesproken moderator even in dit topic:
“In Nederland heeft men gewoon geen geld over voor een mooie gs. [...] Zonde, maar kennelijk zijn er dus vrijwel geen gs liefhebbers bereid om er geld aan uit te geven.”
“en helaas, ik kan niet anders zeggen, “
“Kortgezegd: het mocht niets kosten, alles was al snel “te duur” en preventief onderhoud deed men liefst niet. ” - precies in lijn met wat er in het door clubleden geschreven boek over de GS stond
Staat weinig afvallends of opdringerig in, eerder gedeelde spijt dat de GS zo laag aangeschreven staat (maar met verklaring uit ervaring).
En ik zal ook als GSA-enthousiasteling de laatste zijn die de GSA als dagelijks snelwegblik stil zal noemen. Ja, voor die tijd viel het mee: zeker op de Route Nationale is een GSA een prima, stille auto. Op de Autoroute is dat gewoon anders. Niet dat een R12 of 304 of Jetta uit die tijd schrikbarend stiller zal zijn, nee. Maar een CX met 5-bak zeker wel, een BX ook, een Xantia helemaal en een moderne Pruts deed mijn collega (oud 5GT rijder…) nog opvallen dat die op de Autobahn bij 190 zo stil bleef. Tijden veranderen, auto’s ook.
Dusssssss please:
Gaan we nu weer een beetje tegen ironie kunnen allemaal? Noem mijn Pruts een knakenbak (klopt nog ook, maar wat rijdt die automaat in de stad écht heerlijk), mijn BMW een proletenbak-waar-ze-het-dak-nog-wegbezuinigd-hebben, mijn GSA een zweefbrik. Zolang dat met een knipoog gebeurt genieten we daar toch van?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Hier wil ik toch even op reageren, de GS is een zeer ondergewaardeerde Citroën. De GS was zijn tijd ver voorruit en een echte Citroën. Vergelijken moet je hem met tijdgenoten qua geluid, prestaties en comfort en dan is het juist een topper. Thuis hadden we destijds een nieuwe GS, familie en vrienden hadden een Kadett B of Escort 1100 of Kever, die haalden met moeite 120km/u met een bak herrie en gebonk. De GS liep moeiteloos 150km/u en meer en kon dat uren achtereen plankgas rijden zonder oververhit te raken. I.v.m. de aanschaf van een huis en de latere hypotheekrentestijging naar over de 13% hadden mijn ouders geen geld over en bleef de GS zeer lang bij ons, we hebben er meer dan 500.000 km mee afgelegd zonder problemen, onderhoud deed mijn vader met een 2x zo lange interval als voorgeschreven en buiten de slijtagedelen zijn er nooit problemen geweest.
Uiteindelijk kreeg mijn vader een lease-auto van een als degelijk bekend staand merk, waar gelijk de motor van in de soep liep…
Vraag hem nu naar zijn beste auto ooit; de GS!
Gspécial 1974 orange ténéré
Dspécial Confort 1972 bleu camargue
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Da’s een mooi positief verhaal.
Dat hadden we hier even nodig.
Dank!!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dit sluit aan op het topic Wanneer wordt de GS/A een klassieker?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
positieve bijdrage:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>