Mijn oude dynamo had het niet, lampje ging na verloop van tijd uit.
Volgens mij heb ik het lek al boven, standaard zit in de DS een 1,5 watt laadlampje. Voor moderne dynamo’s wordt 2-3 watt geadviseerd. Dus maar eens een ander lampje proberen.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Klopt Ijcobar, de dynamo start op met stroom door lampje door het veld. Als het vermogen van het lampje te klein is, is de stroom door het veld te laag om de dynamo op te starten. Lampje met hoger vermogen lost dat probleem op.
Mooi project!
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een mooie truc is wat in XM’s door relais 848 gebeurt.
Het spoeltje van dat (standaard) relais doet dienst als laadstroomcontrolelampje, dus in plaats daarvan. Dat vraagt voldoende vermogen om de dynamo direct op gang te brengen.
Als je nou die fan door dat relais laat schakelen weet je ook zeker dat die het pas doet als de dynamo laadt.
In de XM zit een rijtje grootverbruikers achter dat relais, zoals achterruitverwarming, airco, sigarenaanstekers etc. (en desgewenst een laadstroomcontrolelampje).
Bovendien is die opzet gevoeliger voor een dynamo waarvan bijvoorbeeld maar één diode kapot is. Die lijkt het nog te doen, omdat je bij stationair wel wat laadstroom meet. Maar relais 848 komt niet meer in.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Mijn fan heeft geen relais….....
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Maar ongetwijfeld wel een voedingsdraad. Als je die nou door “848” laat schakelen krijg je wat ik bedoel.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Een andere modificatie die ik heb gemaakt, een extra zekeringenkast ( deze komt uit een Land Rover Discovery I). Hier zitten op:
1. Hoofdzekering naar bestaande zekeringenkastje
2. Luchthoorn
3. Fan
4. Hoofdzekering injectie ( bobines, injectoren, brandstofpomp en andere zware verbruikers)
5. Megasquirt injectiecomputer
6. Startrelais
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het kan ook zo:
Ik heb er 2x koplampen op zitten (via 2x relais), elektrische fan voor de mechanische, 2 blowers (1 voor bijrijder, via relais) en nog 2 over voor later.
Het kastje komt van hier.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Een knipperend laadstroomlampje is vaak te wijten aan vuile contacten bij de voltage regulator (ouderwetse originele type)Even een waterproof fijn schuurpapiertje erdoor halen, net zoals vroeger bij je brommer.
Koeltunnel is binnen, maar dit is een van plaatstaal ipv aluminium…... Vreemd
Niemand?
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Uit welk jaar is de DS? En uitvoering?
Mijn auto is een 23ie handbak (1973). Deze tunnel heb ik van Citart binnengekregen en op de afbeelding in de webshop ataat een alu tunnel. Op de site van DS Sassen staan ook alleen maar alu tunnels en het onderdelenboek geeft ook geen duidelijkheid.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké, dus je weet niet uit welke auto de tunnel komt?
Volgens mij zit er bij mij ook een alu in.
Goed, het kan natuurlijk zijn dat ze in bepaalde periode ivm leveringen andere materialen gebruikte.
Zoals bijvoorbeeld een groen of blank LHM vat.
Ook de laatste DSen hebben RVS handgrepen (deze zijn glad en hebben geen ribbel) ipv verchroomde.
Zo zijn er vast nog wel een aantal voorbeelden.