Heb je dan zo 1?
http://link.marktplaats.nl/m928116888
Met carb? gezien de afwezigheid van kat?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk deze:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nee,ik heb geen carburator uitvoering.
Dit waren de oort uitvoeringen,heb je link even bekeken….
Geen toerenteller,geen olie meter,geen hydractief,geen radio bediening op stuur,allemaal zaken die ik wel heb!
Deze auto heeft echter wel een spoiler,wat de oer oort xm dus niet had(alleen in Frankrijk reden ze zo dacht ik).
Zoals ik al zei,de monteurs vinden mijn auto best bijzonder:)))
eens citroen,altijd citroen…
Op het eerste gezicht te zien zijn bij mij toch enkele zaken anders.
De basis van het blok ziet er inderdaad wel zo uit.
Blijkt wel een foto te zijn van een xm die een zwaarder leven heeft gehad dan die van mij:))
eens citroen,altijd citroen…
Voordat we blijven gissen en geen stap verder komen, stel ik voor dat Erik toch eerst eens wat foto’s gepost krijgt.
@Erik: het VIN vind je in de autopapieren.
Foto’s + VIN maakt gerichte hulp heel veel makkelijker.
Wim,
Disciplus Simplex
Bedankt allen voor de interesse in mijn auto!
Ik hoop dat de foto’s het een en ander duidelijk maken.
Zonet een proefrit gaan maken,zodat ik buiten duidelijke foto’s kon nemen…..
Dame reed fantastisch,geen gestotter,niet inhouden…..
Probleem is dus echt merkwaardig,soms is het er onverwacht,en soms rij je uren aan een stuk ‘met een perfecte auto.
Ik heb speciaal voor de kenners onder jullie een close up gemaakt van het onderdeel naast de accu,dat tevens verbonden is met de luchtinlaat.
Dit onderdeel was af fabriek niet gemonteerd,de meeste mensen hebben dit dus nog nooit gezien.
Vanwege de kinderziekten in het begin,het onverklaarbaar stilvallen en inhouden ontwierp citroen België deze oplossing,
Werd destijds,ondertussen 24 jaar geleden dus door citroen zelf gemonteerd.
Mijn monteur heeft dit afgekoppeld vrij recent,omdat hij kortsluiting vermoede in dit onderdeel,vandaar dat je dat stekkertje ziet wat niet meer aangesloten is! De auto loopt stationair dus terug via de normale weg,via dat by-pas onderdeel kon je handmatig je toerental verhogen of verlagen via een draaiknop.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Erik.
eens citroen,altijd citroen…
Ik zie een XU 10 M motor: Een multi-point injectie zonder catalysator. ( In NL ongewenst, maar in zuid-europa nog langer toegelaten en in België blijkbaar ook).
Dat wil zeggen een injectie zonder lambda sonde en terugkoppeling. Ik denk nogal gevoelig voor de opnemers die aan de injectie zitten, vandaar de “soms” storing en de oplossing van Citroen B om het stationair toerental te verhogen. Ik zou het gaan zoeken in de stekkers en kabels van de injectie.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Grappig he? Nog steeds geen VIN nummer.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Erik XM: Als je ons het Vin nummer ( vroeger chassis nummer genaamd) geeft weten we het type nummer van de motor, daarom willen we dat graag eens zien.
To err is human, not to err is divine.
In mijn haast ben ik het vin nr inderdaad vergeten te fotograferen,dat komt nog met enige vertraging.Waarom zou dit type reeds ongewenst zijn,ik neem aan dat dat betrekking heeft op de emissie normen…..Nieuwe auto’s boeien me niet zo,zou het zonde vinden dat mijn xm aan de kant zou moeten wegens steeds strengere normen.Blijkbaar ben je wel een kenner,wat je schrijft over mijn xm is geheel juist.
eens citroen,altijd citroen…
Met ongewenst bedoel ik het volgende:
Al voor 1990 werd de vraag gesteld om alle auto’s met een katalysator uit te rusten om minder luchtvervuiling te veroorzaken. Bepaalde landen hebben toen erg veel druk uitgeoefend om dit met name voor kleinere auto’s nog jaren uit te stellen, duidelijk om hun eigen industrie te beschermen zonder oog te hebben dat zo de technologisch achterstand op bedrijven die vanwege de invloed van met name Californie in de USA al met schone motoren bezig waren groter werd. In 1992 trad de Euro 1 norm in, maar kleine auto’s hadden nog een paar jaar een uitzondering. Toen de XM geïntroduceerd werd in 1989 was al duidelijk dat die emissie normen er gingen komen ( men had geen interesse om de industrie het te moeilijk te maken). De carburateur uitvoeringen waren dus maar tijdelijk, terwijl de V6 uitvoeringen al vanaf het begin aan Euro1 voldeden.
Er was dus geen enkele reden nog een “multipoint” injectie uit te brengen zonder katalysator die niet aan de emissie eisen van 1992 zou gaan voldoen.
In sommige landen kwam men er mee weg om dit model te leveren, andere landen waren wat milieubewuster en wilden die modellen niet.
Als je in de stad op de fiets rondrijdt ( of loopt) haal je de non-catalysator auto’s er met je neus zo uit.
Bereid je er maar op voor dat jouw XM bij de vuilste categorie gaat horen die men graag wil weren uit de steden. In Duitsland krijg je een “wit vignet” terwijl een 2 liter met kat uit 93-94 al een groen vignet krijgt en in Antwerpen binnen de singel geloof ik ben je vanaf volgend jaar ook al niet meer welkom. Maar wat je rijdt is je eigen keuze.
To err is human, not to err is divine.
erik xm schreef:In mijn haast ben ik het vin nr inderdaad vergeten te fotograferen,
Het vin, chassisnummer of identificatienummer is als het goed is ook te vinden op je autopapieren. Je hoeft het dus niet te fotograferen, overtypen kan ook.
Maar ik verwacht niet dat we met het vin heel veel verder komen omdat uitgerekend voor de XM type1 de info van verschillende motoren op één hoop is gegooid. Maar niet geschoten is altijd mis.
Wim,
Disciplus Simplex
Zoals beloofd de volledige identiteit van de dame.
Mooi onderbouwd verhaal,waar ik me deels wel in vinden kan.
Ik denk dan ook dat dit de reden is waarom de monteur steeds zegt dat dit een zeldzame auto is.
Met grote waarschijnlijkheid is dit type niet lang gebouwd,zeg maar een tijdelijk begrensde uitvoering.Ook zijn er maar weinig van gebouwd,slechts in enkele landen gecommercialiseerd.Zeer weinig van deze auto’s staan nog op kenteken en rijden nog rond.
Toen ik de auto kocht,was ik een 17 jarige schoolgaande knul,katalysators waren toen zowat het laatste waar ik aan dacht.
Maar je hebt gelijk,teruggaande in de tijd was er geen reden om uitvoeringen zonder katalysator te gaan bouwen!
De milieu wetgeving op zich,is ook niet geheel fair.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het vooral een makkelijke inkomstenbelasting is
Als je milieu echt voorop zou stellen,zou men massaal inzetten op openbaar vervoer,elektrische auto’s…...etc.
Ook is het zo dat mensen zoals ik,die uit liefhebberij nog met een oude auto rondrijden,een zeer beperkte kilometrage afleggen.
In mijn geval 3000-4000 km per jaar,wat vele malen minder milieubelastend zal zijn dan een vertegenwoordiger die met een nieuwe ds5 80.000 Km per jaar aflegt.Auto’s die uit verkeer gehaald worden moeten bovendien ontmanteld worden,wat alweer milieu belastend is.
Kortom het verhaal heeft 2 kanten,en jammer dat men hier niet realistisch mee omgaat ten overstaan van liefhebbers van oude auto’s.
Er zijn 2 cv clubs,cx clubs,ds clubs,xm clubs….......,kortom ik ben niet de enige met een oudere wagen,er zijn vele liefhebbers die hun oude wagen op orde houden.Het zou zeer jammer zijn als dat ooit zover komt,dat je er nergens nog mee rijden mag.
eens citroen,altijd citroen…
Dat lijkt me een prima plan om zo’n zeldzame auto in goede staat te houden, en hem niet af te rijden. Er zijn in vrijwel alle schone lucht regelingen uitzonderingen voor “classics”, maar dan moet je ook accepteren dat je ze niet voor “dagelijks” transport gebruikt. Daar moeten nog veel gebruikers aan wennen, maar ook de overheden moeten nog leren daar begrip voor te hebben. Veel plezier met deze bijzondere XM !
To err is human, not to err is divine.