Hallo,
Sinds gisteren brandt mijn airbag lampje (5 min knipperen en dan continu). Het instructieboekje adviseert naar de dealer te gaan. Maar voordat ik dat doe, heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen ?
Het betreft een XM 2.0i uit 1997 met 2 airbags.
Vriendelijke groeten,
Iddo Bakker
waarschijnelijk een contact dat sluiting maak of los ligt
je kan ook fff een accupool erafleggen a 10 minuten….
voorhetzefde is de (wellicht eenmalige) storing dan gewist.
kost je niks
controleer anders ook fff of die oranje stekkers tbv de gordelspanner.
als deze loszitten geeft hij ook de door jou genoemde melding.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:je kan ook fff een accupool erafleggen a 10 minuten….
voorhetzefde is de (wellicht eenmalige) storing dan gewist.
kost je nikscontroleer anders ook fff of die oranje stekkers tbv de gordelspanner.
als deze lostzitten geeft hij ook de door jou genoemde melding.
Of de sleepring is versleten!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
OK ! bedankt voor de reacties alvast. Ik probeer van de week ‘s avonds er even naar te kijken.
Resetten van de computer zal het wel niet oplossen want het lampje gaat pas na enkele minuten branden. Ik hoop de stekkers voor de gordelspanners, maar het zal de sleepring wel worden (zucht)
Ik laat wel even weten wat eruit komt.
Groet, Iddo
Ds23man schreef:Of de sleepring is versleten!
GRG
waar zit die sleepring :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Die sleepring zit achter het stuur. Het stuur loshalen is vrij eenvoudig. Je kunt voor demontage het volgende als richtlijn gebruiken.
-Accu los.
-Kwartiertje wachten voor de zekerheid.
-Aan de achterkant van het stuur zitten twee gaten. Hier in zitten schroeven, ik geloof dat Torx 27 past.
-Je draait deze schroeven los.
-Je kunt de Airbag-unit nu loshalen. Let op, hier zit een draadje van het ontstekingsmechanisme aan vast. Je kunt dit stekkertje voorzichtig loshalen.
-Je kunt nu het stuur loshalen en daarna kun je bij de sleepring.
Groet,
L
sleepring zit toch links onder de bumper
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:sleepring zit toch links onder de bumper
:whoohoo :schater
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Onder de voorstoelen zitten 1 of 2 stekkers ( 2- polig ). Deze verbindingen veroorzaken heel vaak storingen. Ik knip deze stekkers ertussenuit en verbind de kabeltjes m.b.v. soldeerhulzen ; dit zijn eigenlijk stukjes krimpkous met een soldeerkern. Andere mogelijkheid is om de kabels te solderen en af te schermen met krimpkous. Begin met de bestuurdersstoel want daar komt het euvel het meeste voor. Misschien overbodig te vermelden, maar het kontakt moet voor je eraan begint enige tijd afstaan( +/- 5 min. ). Vergeet niet om de kabels naderhand goed onder de stoelzitting vast te zetten ( bindstrips ) Succes!
Sorry , ik ben vergeten te vertellen dat de stekkers onder de voorstoelen dienen voor het activeren van de gordelspanner en evt. zijairbag. Jouw auto heeft dus 1 stekker per stoel.
Ds23man schreef:malle pietje schreef:sleepring zit toch links onder de bumper
:whoohoo :schater
hij doet in ieder geval z’n (nick)naam eer aan: Malle p…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik denk dat het nu opgelost is. Van de week de oranje stekkers onder de voorstoelen ge-contactsprayed. Het leek opgelost, maar na 100 km brandde het lampje weer.
Vanochtend de airbag in het stuur losgehaald, op zoek naar de sleepring, maar het enige wat ik zag was een draad die naar de airbag unit gaat. Op zich kun je daar niet zoveel aan doen. Misschien had ik er even bij moeten zeggen dat ik twee airbags heb, en dan schijn je ergens onder het console ook nog iets te hebben.
Enfin, de aandacht maar weer verlegd naar de stekkers en na wat gefrut bleken zij toch de boosdoeners. Nogmaals ingesprayed en ze met tape enigszins ingebonden.
Nu op naar de volgende klus: vanochtend bleek dat de centrale deurvergrendeling het niet meer doet.
Groeten,
Iddo
Als je waarde hecht aan veiligheid, knip de stekkers dan tussenuit en soldeer de draden aan elkaar.
Bij een twijfelachtige verbinding loop je het risico dat bij een frontale aanrijding je gordelspanner niet werkt…..
ja, dat ga ik dan maar doen, want vanochtend brandde ie weer. Overigens vanavond ging ie uit.
zit ik aan het begin van dit topicje te vertellen dat je ff de stekkers onder de voorstoelen moet controleren en wat gebeurd er bij “mijn” xm…....
het airbag lampje gaat knipperen en brand vervolgens continue
verd$%^(^% dacht ik: dat heb ik weer…...
affijn ff reinigingsspray in de contacten onder de voorstoelen doch geen effect (lampje blijft branden) oke mischien dan te de module in de middenconsole overleden ??? maar fff de startblokering verwijderd en daar zit de module .... verrek zit daar ook nog een stekkertje: deze ook maar een paar keer los/vast en wat denk je: lampje blijft uit
zulke dingen wordt ik nou echt vrolijk van ...... want zo’n dealer die dat ff moet uitlezen (je auto een dag kwijt: minimaal) en het niet kunnen vinden van de storing (paar honderd euro armer…... ) dat blijft dit keer gelukkig uit
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.