Hallo allen
Mijn naam is Thomas, ben 27 jaar oud en al jaren gebeten door het autovirus. Ben als kind opgegroeid tussen de citroëns, peugeots en renaults waardoor ik als eerste wagen natuurlijk niet anders kon kiezen dan een xantia. Het werd toen een break phase 2 1.9TD die ik van 260 000 naar 340 000km wist te rijden. Verkocht, en nog steeds spijt van. Het was geen perfecte xantia en ook de 1.9TD was geen prestatiemonster, maar toch, de wagen had z’n charme.
Nadien overgeschakeld op een Alfa 156 (waar ik te veel aan heb versleuteld) en nu op een Subaru forester die ik vanwege zijn eigenwijze karakter enorm weet te waarderen. ‘The car tackles anything you throw at it’. Oorspronkelijk zou er na de Alfa terug een xantia komen, maar ik vond geen die aan mijn voorwaarden voldeed.
Maar goed, terug naar waarom ik hier ben. Mijn vader had als eerste citroën een rode BX break uit 1989. Het was een sobere 1.9D uitvoering, maar oh, wat vond hij dat ding - terecht - geweldig. Jaarlijks op vakantie naar Sicilië en natuurlijk heel wat woon-werkverkeer brachten de teller op 14 jaar tijd naar 440 000km. De BX werd toen jammer genoeg aan de schrootboer ‘geschonken’ waarna er een renault 25, peugeot 405 en nu een fiat stilo in de plaats kwamen.
Al die jaren vond ik het enorm jammer dat jij de BX had weggedaan en de laatste jaren merk ik dat ook mijn vader die BX in feite graag had gehouden. Jammer genoeg is het intussen dun bezaaid met BX’en en een break lijkt al helemaal onvindbaar.
De voorbije jaren heb ik zitten zoeken naar een leuke break, paar keer gaan kijken, maar in feite werd de zoektocht nooit serieus. Tot ik afgelopen week op een advertentie stootte van iemand die een rode bx te koop aanbood op 25km van mijn voordeur. De foto’s deden het ergste vermoeden, maar ik zou en moest gaan kijken.
Ik verwachtte er in feite weinig van, maar eens aangekomen bleek de koets hard. Dorpels oké, wielkasten oké. Interieur wat mug, maar compleet. De motorruimte was er het ergste aan toe en zal ook enorm veel aandacht vragen, maar over de techniek maak ik me weinig zorgen. Laswerk, tja, dat moet ik zowiezo uitbesteden. Dus voor mij was een niet al te rotte basis belangrijk.
De wagen had 13 jaar in dat hoekje gestaan. Bij het overlijden van de broer van de huidige eigenaar werd de wagen naar zijn rustplaats verreden. Op de teller van de 1.9D staat een haast maagdelijke 150 000km, in dieseltermen dan… De deal werd dan ook snel gemaakt.
Transport moet nog worden geregeld, maar ook dat komt goed.
Ik besef dat deze aankoop een gok is, maar voor de prijs - hij was haast symbolisch - kon ik het niet laten. Ik ga het rustig aan doen en in fases werken.
Ik houd jullie op de hoogte, uiteraard ...
Wat ben ik blij dat er binnenkort weer een BX in de familie zal zijn.
Groeten
Thomas
Welkom op dit leuke en nuttige forum…...
Succes met het zoeken, moet volgens mij helemaal gaan lukken.
m.vr.gr
Peter
Eindelijk, een bx gescoord
Lijkt wel of ie zo uit de sloot getrokken is!
Maar met een klein beetje moeite zoals een wasbeurt ziet ie er waarschijnlijk al super uit!
Wat gaaf!! Heel veel succes (en plezier natuurlijk!) en houd ons op de hoogte!
Zo, vanmorgen de bx eindelijk gaan ophalen. Vroeg op pad omdat de banden nog moesten worden opgepompt en - dat dacht ik toch - de remmen vrij gemaakt. Om 8u30 ter plekke en om 8u40 stond de bx buiten… Remmen zaten mooi los. Nog een uurtje moeten wachten tot de takeldienst langs zou komen, maar intussen gezellig met de vorige eigenaar kunnen kletsen en plaatjes schieten.
Een kleine selectie:
Prachtig, dit uitzicht van binnenuit, ahum…
Half uurtje later stond de wagen thuis. Hoewel het lichtjes regende, toch even afgespoten en met een sopje schoongemaakt. Er is nog veel (detail-)werk aan, maar het ziet er toch al wat prettiger uit.
Ik ga me nu eerst richten op de techniek, kijken of ik de motor lopend krijg… Jammer genoeg de komende twee weken een erg drukke werkkperiode, maar daarna volop tijd.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Wat een verschil! Bij de eerste foto’s dacht ik dat er van de lak wel niet veel meer over zou zijn, maar hij lijkt ook nog grotendeels echt rood (nat weliswaar), niet dat verschoten roze dat je meestal ziet. Succes
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
OE wat GAAF ik heb een zwak voor schuurvondsten.. Succes en hou ons op de hoogte
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Jeutje, wat een gave vondst. Dit ga ik zeker volgen, ik hoop dat het allemaal een beetje meevalt!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Bedankt, ben zelf superblij .
Hopelijk valt het inderdaad wat mee.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Proficiat met de aankoop.
Zit de motor los?
Ik heb in 2010 een bx diesel gehad die van 2001 stil stond.
Blok had ik nodig, goede accu erin, 2x gloeien en ding liep meteen
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Zo!
Voorlopig even op de straat!
Zo te zien is ie aardig compleet.
Koplampen en achterlichten zijn er nog genoeg…
Koplamp lijkt recent gesneuveld, want glimt nog mooi?
En op de eerste foto’s zit het glas er nog in…
Aandachtspuntjes zijn de voorpoten, daar is wel wat roest te zien…
Ik weet niet of ze daar moeilijk over doen in B. als er aan gelast wordt?
H@ns, inderdaad, die voorpoten hebben wat te lijden gehad. Voorlopig maak ik me er geen zorgen over. Waarschijnlijk wordt het even goed schoonmaken met staalborstel en behandelen met anti-roest + lak. Moest het rot zijn, is lassen de enige optie natuurlijk. In België kunnen ze daar in theorie moeilijk over doen, maar bij oudere wagens valt dat meestal wel mee. Bij keuringstations (APK) kunnen ze ook het onderscheid maken tussen liefhebber en mensen die goedkoop willen dieselen.
Vorig jaar nog een alfa 33 met extreem rotte dorpels gekeurd. Heb de keurmeester uitgelegd dat ik de wagen moest kunnen verrijden wegens nakende verhuis en dat er daarna wel degelijk aan gewerkt zal worden om de wagen veilig te krijgen. Stond als opmerking op mijn keuringsattest.
Goed, terug naar de bx. Heb nog niet geprobeerd of de motor los zit, dat is iets voor over twee weken. Heb komende week te weinig tijd. Heb er wel het volste vertrouwen in. Deze week rustig wat nieuwe onderdelen bestellen (filters, olie, kvs, gloeikaarsen en LHM) en dan aan de slag.
Kan iemand mij trouwens zeggen welke bollen ik nodig heb? Zou graag alles vervangen.
Monroe bijvoorbeeld geeft 3 verschillende bollen voor de vooras… ? Dat volg ik dus even niet.
Nog een sfeerplaatje: de verblijfplaats van de bx de afgelopen 13-14 jaar:
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Wat een raar merk. Ik zou de veerbollen hier bestellen:
http://www.decitroenspecialist.nl/veerbollen.asp?id=156&ref=Veerbollen bestellen
Dat zijn IFHS bollen, prima veerbollen.
Succes de komende weken!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
De drie verschillende bollen is omdat er verschillende uitvoeringen zijn geweest van de BX. Iedere uitvoering had een ander gewicht op de vooras en heeft dus andere demping/vering nodig. Zo heeft een BX14 kleine bollen (400cc) en een break grote bollen (500cc). Naast deze grootte zijn er dus verschillende dempingen nodig. Zie ook deze afbeelding.
Ik had de veerbollen bij veerbollen.eu besteld. Dat zijn ook IFHS veerbollen
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Mocht je voor de IFHS bollen gaan, kan je hier mooi zien welke je precies nodig hebt:
IFHS BX by Timo van Vuurde, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”