Lengte van het stoterpennetje van de brandstofpomp al eens gecontroleerd? Zie WPH II D-173-1. Een tekort pennetje kan de werking van de pomp verminderen.
De pomp pompt wel, onder het rijden nooit last gehad. Het gaat puur om het slecht willen starten dat een paar dagen stilstand
Als de motor eenmaal loopt is de vlotterkamer gevuld. Als het pennetje tekort is kom je vooral capaciteit tekort bij lage toerentallen ( starten). Het duurt dan lang voordat de benzine weer is aangezogen. Volgens het WPH zijn er drie verschillende lengtes die gekenmerkt zijn met groeven. De lengte kun je nameten om te kijken of het pennetje niet versleten is en met hulpstuk 3087-T kun je lifthoogte bepalen. Voor hetzelfde geld is er ooit een verkeerd pennetje in je blok gekomen.
Ja Ok, snap ik, maar…... Ik zet de auto uit, dan is de vlotterkamer vol toch? Als ie dan na 2 dagen moeilijk start is de vlotterkamer toch leeg? Benzine filter is dan ook leeg. Waar is die benzine gebleven?
Verdampt?
De vlotterkamer kan niet leeg gezogen worden trouwens. Vlotternaald bevindt zich boven het benzineniveau.
Kan ik , zonder de carburateur uitelkaar te halen, controleren of er benzine in de vlotterkamer zit?
Dat kun je controleren met behulp van de acceleratiepomp.
Dan zou ie bij voldoende benzine in de vlotterkamer moeten starten als ik gas geef toch? Doe ie soms wel maar gaat dan direct weer uit, net alsof er ergens nog een klein restje benzine zat.
We kunnen wel eindeloos blijven theoretiseren….
Mogelijke oorzaken:
1. Gare pomp
2. vacuum lek aanzuig
3. Teveel tegendruk door benzinefilter
4. Verkeerde of versleten stoterpen
5. Een willekeurige combinatie van bovenstaande punten.
Dus pomp eraf en stoterpen controleren, benzinefilter verplaatsen en nieuwe zuigslang monteren tot aan de plastic slang. Mocht dat niet helpen, nieuwe pomp bestellen.
Oh ja, als hij kortstondig loopt zat er inderdaad nog benzine in de vlotterkamer.
JanSr schreef:Ik heb dit gedonder ook.
Het hele circuit al vernieuwd, incl de plastic leiding vanuit de tank tot voorin.
Ook een nieuwe pomp hielp niet.
Losse tankdop ook niet.
Nu heb ik erheen elektrische pomp tussen gezet. Zit achter de accu, mooi uit ht zicht.
Die ratelt even bij contact aan, daarna starten-lopen.Als iemand nog eens het echte geheim tegenkomt houd ik me aanbevolen, dan kan die pomp er weer tussenuit.
IDEM DITO !
Filter onder de pomp geplaatst, zat altijd erboven.
nieuwe leidingen incl. nylon,
terugstroomklepje geplaatst, boven de pomp en later verplaatst onder de pomp.
ontluchting tank prima in orde
Pomp lijkt luchtdicht bij erop blazen,
terugstroomklep ook luchtdicht,
En toch zie ik de benzine nog steeds heel langzaam wegzakken.
Ik denk dat ik ook maar een electrisch pompje als starthulp erbij plaats.
Hoeft niet zo duur te zijn, het pompje (van/voor vw-kever) is zo’n 27 euro.
(druk zo’n 0,5 bar, 114 l/h)
Een plunjerpompje, die hoor je ratelen tot er voldoende benzine of druk is.
JanSr: Hoe is het nu met het pompje, nog steeds een oplossing?
Is het een extra pompje of heb je de mechanische pomp op non-actief?
ander vraagje: “Ratelt even bij contact aan” -> als het een extra pomp is, staat deze dan permanent op geschakelde plus? (dus altijd aan bij contact aan) ?
Zelf denk ik de pomp in de kokerbalk vlak bij de tank te plaatsen en met een extra draad en een knop op het dashboard handmatig even aan te zetten net vóór het starten.
Ja, Ja, Ja, het is symptoombestrijding, lapmiddel, niet-origineel,
maar ik ben het lange starten zat en zuinig op de motor.
Ervaringen?
Wil er wel benzine lopen door een plunjerpomp wanneer deze uitgeschakeld is of gelijk maar omleiding+terugslagklepje plaatsen?
Benzine lijkt door de mechanisch pomp te willen lopen, in ieder geval in gedemonteerde toestand.
Is dit afhankelijk van de stand van het stangetje tegen de nokkenas?
OF: Wie heeft dit probleem getackeld na plaatsing nieuwe mechanische pomp?
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat pompje zit er inderdaad nog steeds en dat blijft zo. In mijn geval een membraanpompje van Hardi, ca €80.
Bij contact aan blijvend onder spanning.
Dat VW ding is een stuk goedkoper!
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:
Dat VW ding is een stuk goedkoper!
Ja, maar alle waar naar z’n geld,
Die VW-pomp zal best goed zijn om voor de start even wat benzine te pompen maar ik zou hem niet continu draaiend willen hebben.
- plunjerpomp, die blijf je horen werken, herriemaker.
- kwalitatief “B-keuze”, wordt ook netjes vermeld.
Mocht ik uitkomen op een continu-electrische pomp, wordt het ook een Hardi / in ieder geval betere kwaliteit.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Ik heb dat VW ding gekocht, 1 maal terug voor garantie, daarna nog steeds onbetrouwbaar.
Ik adviseer je die niet te kopen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper