Hallo, vandaag aan het warenhuis wilde de dame niet meer starten.
Een tik gegeven op de startmotor ,starte terug en naar huis.
Thuis nog eens gestart en het ging terug.
Zouden de koolborstels weg zijn of kan het éénmalig zijn dat ze eens kleefden?
Is die startmotor redelijk te vervangen zelf?
Het is een 2000CC benzine exclusive van 1998.
Nieuwe koolborstels zal wel goedkoper zijn dan een andere starter.
Groeten.
Waarom denk je aan koolborstels? Ik zou eerst eens kijken hoe vervuild de Bendix is.
Loshalen en demonteren/monteren van de startmotor is niet zo’n lastige klus.
Wim,
Disciplus Simplex
Als ik aan de sleutel draaide hoorde ik alleen het relay in het daschboard.
Verder was het stil.
Daarom dacht ik dat de kolen dus geen contact hadden.
Ik heb nog nooit een starter opengedaan. Demonteren ziet er redelijk uit.
Moest het nodig zijn,dan vond ik deze : of is dat niets?
http://www.mijnautoonderdelen.nl/starter-friesen-8016530.html?gclid=CMzOhvq2pcUCFczJtAodo1wAFA
hm… en nu…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat dikke ding bovenop de startmotor is een elektromagneet, die twee dingen doet:
1-het tandwieltje op de startkrans schuiven
2-contact maken tussen de dikke kabel die van de accu komt met de dikke kabel die uit de startmotor komt.
Dat is een koperen strip die op twee koperen nokken gedrukt wordt.
Na verloop van tijd is dat spul ingebrand en dan maakt het (net) geen contact meer. De klap met de hamer kan er dan voor zorgen dat het net wel gaat.
Er is eigenlijk maar één wijsheid: Startmotor er af en laten reviseren of inruilen voor een ruilstartmotor.
Dan heb je gelijk ook nieuwe koolborstels.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
aha, dat is nog eens wat, dank u.
Als het de electromagneet is smijt ik deze in neutraal, contact aan,en met een lange bektang
de 12V in en uit verbinden en vooruit met de dame.
Voorlopig als hulpmiddel natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gezien de zeer hoge startstroom is de kans dat je nogal wat vernielt vrij groot.
Echt beter het ding te vervangen of te laten reviseren.
Je komt inderdaad in de buurt van de € 100 uit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Haal dat ding eraf, schroef hem open, maak alles schoon en wat moet glijden een beetje vet op, redelijke kans dat hij het weer even volhoudt.
natuurlijk is een nieuwe beter, maar dit is goedkoper…
Er zijn vaak ook revisie setjes te koop met nieuwe koolborstels en lagerbusjes, aan jou de keus..
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Maar dan heb je nog niets gedaan aan het startrelais.
Dat ding zit dichtgefelst. Met de juiste spullen is die felsrand wel open te krijgen, en als je het netjes doet zelfs ook weer dicht.
Je zou ook kunnen overwegen alleen een nieuw relais te kopen.
In Amersfoort zit een startmotor en dynamo specialist die goed en betaalbaar werk levert.
Auto-elektra-Amersfoort Hogeweg 30, 033-4724344. GEEN pin.
Meestal begint de ellende met dat relais, vandaar dat die tik met de hamer helpt.
Zelf heb ik ook heel lang deze eigenwijze route gevolgd. Maar al jaren als eerste toch maar complete revisie door een specialist of ruil.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ook ik heb weken rondgereden met een hamer en schroevendraaier. Erg lastig als je per ongeluk de motor uitzet voor een openstaande brug. Ik heb een compleet nieuwe gekocht bij een webshop voor €90,-. Dan ben je klaar maar je moet even op de levering wachten. Voor dat bedrag ga ik niet heen en weer rijden en moeilijk doen.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Bij mister-auto zal het je de kop niet kosten. Zie dat je met 60 euro klaar bent
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Dat zal dan van het huismerk Bölk zijn. Daarover zegt Mister Auto zelf dat het een B-merk is. Met de kwaliteit heb ik geen goede ervaringen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Is idd Bolk. Ik heb er juist goede ervaringen mee. Tenminste, met startmotoren en dynamo’s.
Wat ook kan is voor 72 een cevam, of voor 101 een Bosch. 81 voor een valeo lijkt me ook niet gek.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik heb destijds een Bölk startmotor besteld. Helaas brak tijdens montage de pluspool af. Ik heb hem teruggestuurd en keurig mijn geld retour gekregen. Uiteindelijk bij 123autoparts besteld en dat ging goed. Ik kan er nu op vertrouwen dat de startmotor zijn werk doet.
Mister auto zit in Frankrijk en daarmee duurt de levering wat langer.