19 van de 25
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
   
ElectroFan: Het werkt!
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 20 mei 2015 08:51 PM
  [ # 271 ]

Zoiets? Mr. Green

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 20 mei 2015 08:55 PM
  [ # 272 ]

Nog even een een Double Chevron in het midden….

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4909
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 20 mei 2015 09:30 PM
  [ # 273 ]

Als deze electrische fan net zoveel of meer lucht verplaatst als de originele, zie ik niet waarom dat op een hete zomerdag een probleem zou kunnen zijn. Het voordeel is dat hij alleen lawaai maakt als dat echt nodig is.

We hebben eerdere discussie gehad over de originele luidruchtige mechanische fan en dit lijkt mij de ideale oplossing.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 mei 2015 09:40 PM
  [ # 274 ]
ijcobar schreef:

Zoiets? Mr. Green

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 22 mei 2015 11:36 AM
  [ # 275 ]

Meetshunt komt morgen binnen, kan ik meten wat ie doet.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 23 mei 2015 04:06 PM
  [ # 276 ]

Ben ook wel benieuwd wat voor geluidsreductie ik kan krijgen voor onze DSuper. Koelsysteem is gereinigd en temperatuur komt op dit moment niet boven 80 graden (thermostaat opent bij 70).
Hitteschildje zit er recent in en de motorkap was lang onbekleed. Dit vandaag maar eens opgelost:


Makkelijk werken: Ladder als steiger erover, motorkap vertikaal, doek over de motorkap en voorruit, uitzetband tussen kap en de vertikale stalen pijpen.

Nu heb ik ook een elektrische fan uit een Subara Legacy (zie dit topic) en wil ook wel eens ervaren hoe rijden zonder mechanische fan is. Aan de ene kant hoeveel lawaai het scheelt, aan de andere kant hoeveel koelvermogen de elektrische fan zonder hulp heeft. Nu nog even kijken hoe ik de mechanische fan kan afkoppelen zonder echt daar weg te halen om het snel (aan de kant van de weg) weer terug te kunnen monteren.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 23 mei 2015 05:17 PM
  [ # 277 ]

De metingen ( stationair): nadat de thermostaat is open gegaan verbruikt de fan in eerste instantie 6 Ampere en even later stabiliseert zich dat op 3 Ampere. De fan trekt max 20 Ampere op vol toerental. Dat zou grofweg betekenen dat de fan nu op minder dan 25% van zijn capaciteit draait. Morgen maar eens een testrit.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 23 mei 2015 08:44 PM
  [ # 278 ]
bartjes schreef:


Makkelijk werken: Ladder als steiger erover, motorkap vertikaal, doek over de motorkap en voorruit, uitzetband tussen kap en de vertikale stalen pijpen.

 

Ik heb destijds de kap eraf geschroefd…
Lijkt me toch makkelijker… Ook de zwaartekracht helpt dan mee.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 25 mei 2015 03:18 PM
  [ # 279 ]

Even een paar uurtjes gereden. Op de snelweg met 140 trekt de fan 15A en blijft koelwater stabiel op 96 graden. Dat moet lager kunnen, mijn radiateur is nou niet een van de jongsten meer. Misschien eens een rondje ontkalken.

Wat wel vervelend is dat ik een vervelende resonantie heb rond de 3000 toeren, iemand een idee?

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 25 mei 2015 03:28 PM
  [ # 280 ]

Had ie dat vooraf ook al ? Onze ds had gescheurde bussen van de wielophanging. Dit is inmiddels opnieuw gelast en resonantie is weg…

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 25 mei 2015 03:43 PM
  [ # 281 ]

Het is een akoestische resonantie van de motor. Had ie in het verleden ook al wat. Een tijd geleden heb ik de gewichten van het schutbord afgehad tijdens het opknappen van de motorruimte, die dingen zijn verschillend in grootte. Zouden die omgewisseld zitten? In de wph en onderdelenboek kun je niet vinden welke waar hoort.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 mei 2015 03:51 PM
  [ # 282 ]

Misschien hoorde je het voorheen minder vanwege de mechanische fan?
Over de temperatuur: kun je de fan niet “vertellen” wat de gewenste temperatuur is?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 25 mei 2015 04:16 PM
  [ # 283 ]

Valt nu veel meer op die resonantie. Wie wil er even onder zijn motorkap kijken waar welk gewicht zit?

De fan is verder niet programmeerbaar, het type sensor bepaalt het regelbereik. Op zich zit dat hier wel goed, maar heb het vermoeden dat mijn radiateur niet helemaal fris meer is. Ik heb deze DS nu al 11 jaar en de omkasting is behoorlijk geroest. Vermoedelijk een oude ongereviseerde die net wat capaciteit tekort komt bij hoge belastingen. Dus laten we eens gek doen, ik bestel een nieuwe!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 25 mei 2015 04:19 PM
  [ # 284 ]

20 ampere is maar ongeveer 250 watt, dat lijkt mij een stuk minder dan de mechanische fan, daar zul je toch wel wat verbruik en vermogenswinst mee halen. Mooi gedaan hoor!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4909
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 mei 2015 05:51 PM
  [ # 285 ]

Misschien tijd voor een nieuwe radiateur met drie rijen.

Profiel  
 
 
19 van de 25
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook