Hallo mede citroën liefhebbers!
Ik heb een maand geleden mijn eerste (rijdende auto gekocht. Een bx 19tri uit 1989. In zeer goede staat met maar 111.000 op de teller. Hier en daar wat kleine probleempjes zoals de verwarmingsknop die is afgebroken en het bovenste dashboard klepje wat van zijn scharnier is afgebroken. Dat zijn probleempjes die ik zelf wel kan oplossen.
Het enige waar ik nu nog mee zit is de schokkende voorvering bij het omhoog komen tijdens het starten. Achter gaat heel soepeltjes maar voor dus niet. Ook als de bx een paar dagen stil heeft gestaan en ik stap ik dan valt ie meteen met zen neus omlaag. De druk is er dus dan al vanaf maar hij zakt dus niet uit zich zelf helemaal naar beneden. Ik heb al de lhm bijgevult en de cilinders gesmeert maar dit lost het probleem niet op.
Weet iemand wat ik zou kunnen doen om de voorvering soepeler te laten worden?
Of kan iemand mij doorversturen naar een topic waar dit probleem al is besproken?
Ook tips over het vinden van een trekhaak zijn welkom!
Alvast bedankt!
Groetjes!
Heb je de voorpoot gesmeerd door dat gaatje bovenin?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214920/P30/#1682224
Want dat lijkt toch wel het probleem te zijn.
Anders is vervangen of reviseren de enige oplossing.
Enne, foto’s van die BX zijn natuurlijk altijd welkom hier!
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Wat Hans zegt. Overigens smeer ik met ptfe spay door dat gat, niet met WD-40 of LHM. WD-40 is niet echt een smeermiddel en LHM deed bij mij niet zo veel. En verder FOTO’S!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
bedankt voor de snelle reacties!
ik had inderdaad de voorpoot gesmeert zoals hans zei. ik heb daar wel lhm voor gebruikt.
dus ik ga de ptfe spray even opzoeken en dat proberen! ik hoop dat revisie of vervangen niet nodig is .
en natuurlijk zijn foto’s onderweg! de 23ste kan ik weer foto rolletjes kopen voor wat geweldige plaatjes. heb nu wel al foto’s maar die zijn niet mooi geworden vanwege mijn telefoon
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Dit is overigens ook een methode om de veerpoten te smeren. Schijnt te werken, heb het zelf nog niet geprobeerd
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het vervangen van zo’n veerpoot is ook geen raketwetenschap, hoor. Het vinden van een goede veerpoot is veeeeeeeel lastiger
Is het trouwens ook van belang welke LHM je erin gooit?
Je hebt namelijk verschillende versies.
Citroën BX Cannes // 1991
Volgens mij maakt het niet uit, alle LHM moet aan dezelfde eisen voldoen.
Er zijn verschillende merken die LHM leveren, geen idee of daar veel kwaliteitsverschil in zit.
Wel prijsverschil, winkelen kan de moeite lonen!
Dealer levert meestal Total LHM plus, dus die is in ieder geval goed.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Ik gebruik verschillende merken LHM o.a. Total, MPM, IFHS, Pentosin en Eurol. Net wat ik het gunstigst kan kopen. Meestal op Citromobile. Betaal nooit meer dan 5.00 euro de liter.
Ik merk geen verschillen tussen de diverse merken.
H@ns schreef:Volgens mij maakt het niet uit, alle LHM moet aan dezelfde eisen voldoen.
Er zijn verschillende merken die LHM leveren, geen idee of daar veel kwaliteitsverschil in zit.
Wel prijsverschil, winkelen kan de moeite lonen!
Dealer levert meestal Total LHM plus, dus die is in ieder geval goed.
dirkvdmei schreef:Ik gebruik verschillende merken LHM o.a. Total, MPM, IFHS, Pentosin en Eurol. Net wat ik het gunstigst kan kopen. Meestal op Citromobile. Betaal nooit meer dan 5.00 euro de liter.
Ik merk geen verschillen tussen de diverse merken.
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb die van Total gekocht..!
Citroën BX Cannes // 1991