Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De sensor en de meter moeten “matchen “
de weerstandwaarde van de sensor moet overeen komen met de uitlezing bij je metertje .
Anders is er kans dat het niet klopt !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
De messing behuizing van de sensor moet ook goed massacontact maken met het pomphuis, als die verbinding teveel weerstand heeft geeft de meter vaak ook een verkeerde waarde aan.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010
- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Hi,
Dank voor de reactie, de sensor is geleverd bij de bestelling als onderdeel van de set.
Deze moeten dus bij elkaar horen, de messing sensor zit in een verloop bout voor de juiste afmeting. deze steekt niet door de verloopbout heen maar staat gelijk aan de onderkant van de bout itt de oude sensor die dieper zat.
Ik durf de sensor niet door te draaien uit angst voor scheuren verloopbout of waterpomp.
De warmte geleid toch door water en messing?
Of koelt het af door de constante luchtstroom van de ventilator?
Rinus, hoe kan ik de weerstand tov het pomphuis meten?
Ik zie nu de oude rubber beschermkap hangen van de (over)temperatuursensor die er eerst op zat. die kan ik ook nog plaatsen om het warmer te maken in de sensor..
Weerstand meten: Meet de weerstand bij 20 graden van de sensor ( los) en dan van de sensor naar de massa. Het verschil moet 0 zijn.
iedere andere constante temperatuur is ook goed, maar normaliter kun je weerstand van de sensor wel ergens vinden en die wordt meestal gegeven bij 20 graden.
Als je de sensor waarde hebt bij 100 graden of zo….kun je hem ook meten bij warme motor.
Een simpele controle is de sensor eruit, massa draadje eraan en dan in een bakje kokend water stoppen, moet je toch tegen de 100 graden aankomen.
Die sensor hoeft er niet per se door te steken, maar als je sensor voor 80% in de koellucht zit wordt hij niet warm.
Inderdaad, niet forceren met indraaien, maar wel goed kijken of de draad wel schoon is. Je kunt wel proberen de sensor dieper in de verloopbout proberen te draaien met de zaak uit de motor. Die verloopbouten draai je niet zo snel kapot.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010
- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Beetje laat, alles werkt nu naar behoren.
Dank voor alle hulp en voorstellen.
Motor wordt wel langzaam warm maar komt dan op
ongeveer 75 a 80 graden (de nieuwe termostaat opent bij 87 graden) en blijft die temperatuur gedurende de gehele rit.
Verwarming (nu niet meer nodig) bleef wel weer gewoon werken.