Mijn Xsara 1.6i Coupé uit 2000 (oude type) start goed als ie koud is.
Als ik dan een paar honderd meter heb gereden en moet afremmen voor een stoplicht en dan weer rustig wil optrekken en een beetje gas geef slaat ie bijna af!
Levensgevaarlijk als je bijv. wilt oversteken.
Het lijkt dan net of ie ‘smoort’. Ik moet voorzichtig een klein beetje gas geven om het toerental te verhogen en met slippende koppeling optrekken. Als ik in eens iets meer gas geef, zoals je normaal gesproken optrekt, zou hij afslaan. Als ik de koppeling intrap en probeer om gas te geven slaat hij ook bijna af.
Dus een klein beetje gas geven om het toerental op te voeren en wegrijden. Als ik 500 meter heb gereden en de motor komt een beetje op temperatuur heb ik nergens meer last van. Als ie koud is loopt hij stationair gewoon goed +/- 1100 rpm en als hij warm is +/- 950 rpm ook.
Het probleem heb ik nog steeds!
Heeft iemand inmiddels een idee voor dit probleem?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
C1 Ambiance 2006












































Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik weet niet of ik precies hetzelfde had, maar ik had net zoiets.
bij mij was het de bobine.
de dealer kan dit uitlezen of er storingen zijn
succes ermee!
bedankt voor de reactie. ik zal eens langs de dealer rijden en vragen of ze hem even aan de computer willen hangen. Hopelijk zien ze dan het probleem want het is behoorlijk vervelend.
C1 Ambiance 2006












































Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
uitlezen kan hoop vragen beantwoorden
houd ons op de hoogte!
vaak kan een goede monteur bij het uitlezen al inschatten welke oorzaken zulke klachten kan veroorzaken.
en weet hij dat een gegeven code niet direct de klacht verantwoord, maar wel de oorzaak.
dus bv een foutcode geeft de bobine aan, echter de oorzaak van de storing zit in het slechte signaal wat de bobine krijgt..
zo zijn er diverse dingen aan te geven dat uitlezen alleen niet de oplossing is, echter wel het middel om de juiste fout boven water te krijgen.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:vaak kan een goede monteur bij het uitlezen al inschatten welke oorzaken zulke klachten kan veroorzaken.
en weet hij dat een gegeven code niet direct de klacht verantwoord, maar wel de oorzaak.
dus bv een foutcode geeft de bobine aan, echter de oorzaak van de storing zit in het slechte signaal wat de bobine krijgt..zo zijn er diverse dingen aan te geven dat uitlezen alleen niet de oplossing is, echter wel het middel om de juiste fout boven water te krijgen.
mvgr wupke
Pfoe, da’s een soort Johan Cruijff waarheid.
Bestaan er ook monteurs die direkt weten wat er aan de hand is als ze een bepaalde storing aflezen? Ik denk dat er geen storing in het electronische systeem zit, maar dat het iets mechanisch is. Vroeger reed de monteur met mijn auto (peugeotje 205, hoe paste ik daar trouwens in?) en hoorde wat er aan mankeerde. Alleen bij koude motor en het blijven ‘hangen’ van het toerental bij overschakelen.
In ieder geval bedankt voor de reacties, maar ik sta nog steeds open voor suggesties.
C1 Ambiance 2006
net bij de dealer vandaan waar de Xsara is uitgelezen. Geen enkele storing gevonden! Ik heb nu even een stappenmotor uit een andere Xsara om te kijken of dit het euvel is. Om er klakkeloos een nieuwe in te gooien is vrij kostbaar (167 euro incl. btw). Morgenochtend maar weer eens kijken hoe hij met die andere stappenmotor reageert….
C1 Ambiance 2006
René de Winter schreef:
Pfoe, da’s een soort Johan Cruijff waarheid.
Bestaan er ook monteurs die direkt weten wat er aan de hand is als ze een bepaalde storing aflezen? Ik denk dat er geen storing in het electronische systeem zit, maar dat het iets mechanisch is. Vroeger reed de monteur met mijn auto (peugeotje 205, hoe paste ik daar trouwens in?) en hoorde wat er aan mankeerde. Alleen bij koude motor en het blijven ‘hangen’ van het toerental bij overschakelen.
In ieder geval bedankt voor de reacties, maar ik sta nog steeds open voor suggesties.
ik wil nie lullig doen, maar in die peu van je zat de helft minder electronische soep dan je Xsara.
enne als ik naar een tuut luister weet ik ook al vaak wat er loos is.
echter aangezien je in die hete soep het juiste balletje mot zien te vinden (wat de smaak verziekt) is een uitleesapparaat erg handig om je op de juiste weg te zetten.
en een goede monteur weet dan inderdaad het juiste balletje te vinden.
echter wetende hoe eea in elkaar steekt ga ik altijd eerst checken of de mechanica 100% is, daarna ga ik pas meten en uitlezen.
maar om je gelijk de kleppen te laten stellen en bougie’s na te laten kijken enz enz, is waarschijnlijk niet de info die je wilt lezen.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:René de Winter schreef:
Pfoe, da’s een soort Johan Cruijff waarheid.
Bestaan er ook monteurs die direkt weten wat er aan de hand is als ze een bepaalde storing aflezen? Ik denk dat er geen storing in het electronische systeem zit, maar dat het iets mechanisch is. Vroeger reed de monteur met mijn auto (peugeotje 205, hoe paste ik daar trouwens in?) en hoorde wat er aan mankeerde. Alleen bij koude motor en het blijven ‘hangen’ van het toerental bij overschakelen.
In ieder geval bedankt voor de reacties, maar ik sta nog steeds open voor suggesties.ik wil nie lullig doen, maar in die peu van je zat de helft minder electronische soep dan je Xsara.
enne als ik naar een tuut luister weet ik ook al vaak wat er loos is.
echter aangezien je in die hete soep het juiste balletje mot zien te vinden (wat de smaak verziekt) is een uitleesapparaat erg handig om je op de juiste weg te zetten.
en een goede monteur weet dan inderdaad het juiste balletje te vinden.echter wetende hoe eea in elkaar steekt ga ik altijd eerst checken of de mechanica 100% is, daarna ga ik pas meten en uitlezen.
maar om je gelijk de kleppen te laten stellen en bougie’s na te laten kijken enz enz, is waarschijnlijk niet de info die je wilt lezen.mvgr wupke
Wat dacht je van een roadshow? Overal even luisteren en een diagnose stellen. Zonder gekheid, het is weer zo’n storing ...... Heb nu die andere stappenmotor dus ga even kijken hoe ie hier op reageert. Is zonde eigenlijk om door zo’n storinkie de relatie te laten verpesten. Is natuurlijk geen low-tech amerikaan (Wagoneer van een vriendje van me uit ‘69) ofzo die na een jaar stlstaan in 1 keer weer mooi loopt…
C1 Ambiance 2006
euh een road show?
ik heb al enkele sleutelmeetings gegeven,,
ergens voel ik nattigheid,,,
maare grijpen naar de meest voorkomende zaken zoals de stappenmotor, wil niet direct zeggen dat het dat euvel is wat je motor plaagt.
het kan idd van alles wezen, en soms is een getrained oor en gevoel dan de oplossing.
nadeel alleen is dat zo’n getrained iemand er gelijk geld voor vraagt.
daar Citro tuffurs over het algemeen hun beurs erg dicht houden waar het onderhoud aangaat.
(mijn ervaring, is niet generaliserend bedoeld)
maare, als jou escapade met die stappenmotor geen soelaas bied, wil ik wel eens een rondje met je auto rijden, en mijn 5 centen aan gedachten los laten tijdens de rit.
of je er dan wat mee kan is vrij,,geen verplichtingen geen vereisten.
mvgr wupke
Vanmorgen met de Xsara en andere stappenmotor weggereden en…..
nog steeds hetzelfde probleem. Ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan de stappenmotor. Maar wat kan het dan wel zijn? Iemand een idee? Begint me nu te vervelen.
C1 Ambiance 2006
het vreemde is het sporadische gedrag van het euvel.
en na 500 mtr of ietwat verwarmde motor is het ook over…
nou ga ik denken aan hoe en wat,maar ik kom als 1e met een vuil /slecht contact op de proppen.
het vreemde is echter dat de ecu geen storingen aangeeft,dus alle sensor waarden liggen binnen het normale bereik.
tja, dan blijft over imo:je klepspeling of je bougie’s.
beide zou een optie zijn om te controleren.
mvgr wupke:
kreazyV8wuppo schreef:het vreemde is het sporadische gedrag van het euvel.
en na 500 mtr of ietwat verwarmde motor is het ook over…
nou ga ik denken aan hoe en wat,maar ik kom als 1e met een vuil /slecht contact op de proppen.
het vreemde is echter dat de ecu geen storingen aangeeft,dus alle sensor waarden liggen binnen het normale bereik.
tja, dan blijft over imo:je klepspeling of je bougie’s.
beide zou een optie zijn om te controleren.
mvgr wupke:
Het is idd alleen met koude motor nadat ik ongeveer 200/300 meter heb gereden en moet stoppen, em in z’n 1 zetten om een weg in te draaien. Als ik ben gestopt en de koppeling intrap en iets meer als een pietsie gas geef merk je dat ie bijna wil afslaan, dus gas beetje bij beetje opvoeren en met slippende koppeling wil ie wel. Klepspeling zou je toch moeten horen? Hij loopt als een naaimachien. Misschien die bougie’s. Is in ieder geval de moeite waard. Je bent van harte welkom om ‘s morgens onder het genot van een lekkere expresso het schouwspel waar te nemen!
En bezuinigen op onderhoud doe ik niet. Moet je mijn vriendin eens horen met haar 95er Golfje III…. Dat ding gaat nooit stuk.
C1 Ambiance 2006
het euvel klepspeling moet je niet uitvlakken.
een X aantal jaren terug had ik een Saxo 1,1 van 11 mnd oud binnen staan.
bij die auto was alles vervangen onder garantie wat ontsteking en injectie aangaat, incluus de kabelboom.
de klacht was ,1e keer starten en dan reed hij prima, ff tanken of even naar de supermarkt, en dan de 2e keer starten,, dan reed hij met hikkebok hikkebok.
zijn vraag was, als de dealer het niet vinden kan, doe jij eens een poging, lukt die niet verkoop ik het kreng.
dus ik deed als 1e de kleppen controleren.
en er stond er geen 1 op 0,20/0,40 mm maar bv 0,05 en 0,1 verder kwam ik niet.
afijn, de Saxo reed weer zoals het moest.
dus voor je bij jou auto in de electronica duikt zou ik eerst de mechanische dingen controleren.
en dan pas naar de electronica gaan.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:het euvel klepspeling moet je niet uitvlakken.
een X aantal jaren terug had ik een Saxo 1,1 van 11 mnd oud binnen staan.
bij die auto was alles vervangen onder garantie wat ontsteking en injectie aangaat, incluus de kabelboom.de klacht was ,1e keer starten en dan reed hij prima, ff tanken of even naar de supermarkt, en dan de 2e keer starten,, dan reed hij met hikkebok hikkebok.
zijn vraag was, als de dealer het niet vinden kan, doe jij eens een poging, lukt die niet verkoop ik het kreng.
dus ik deed als 1e de kleppen controleren.
en er stond er geen 1 op 0,20/0,40 mm maar bv 0,05 en 0,1 verder kwam ik niet.afijn, de Saxo reed weer zoals het moest.
dus voor je bij jou auto in de electronica duikt zou ik eerst de mechanische dingen controleren.
en dan pas naar de electronica gaan.mvgr wupke
ok ik moet morgen de dealer bellen over het stappenmotorverhaal en zal hem dit voorleggen. Bedankt voor het meedenken weer.
C1 Ambiance 2006
Hallo rene
Laat ook even je tempratuursensor even doormeten
dat ding is er storings gevoelig en kan vreemde dingen veroorzaken
echt een xsara kwaaltje (xsara1 model)
suc6
gr edwin
eerst een saxo 1.1 538
.................................
nu een xsara 1.6 plaisier
...................................