Hallo Saxo-isten
Ik loop bij de auto van een vriendin van mij tegen een probleem op die ik niet kan plaatsen. De auto slaat af en toe op hol bij het wegvallen van weerstand. Zoals bv bij het ontkoppelen of gewoon voor een stoplicht. Bij koppelen kan ik verklaren door aan bv een “plakkende gaskabel”.
Maar bewoon stilstaand bv voor een stoplicht, gaat het toerental op en neer, tot boven de 2000 rpm en dan weer stationair en weer omhoog….
Wat kan dit euvel veroorzaken? Benzinefilter vervangen vandaag, bougies waren nog goed vanavond gaat er injectiereiniger in en de ecu gereset door half uur accu los en plus en minpool tegen elkaar te wrijven om reststroom af te laten vloeien..
Het gaat om een 2001 1,1 60 pk single point injectie.
Iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Stappenmotor.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Datisen uhmmm bondig antwoord. Thanks..
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ja, dat was wel een van mijn kortste posts óóit.
Bij deze wat meer info: de stappenmotor is een elektrisch onderdeel dat stand van de gasklep regelt. Deze wordt door de computer aangestuurd. Het omschreven probleem ontstaat als de stappenmotor stroef loopt. In plaats van soepel van stand te veranderen doet ie dat dan in vrij grote schokbewegingen. De computer blijft proberen de klep in de juiste stand te krijgen, met als gevolg dat het toerental van veel te hoog naar te laag en van alles daar tussenin schiet.
Uiteraard kan het euvel ook nog komen doordat de computer foutieve informatie krijgt van een of meerdere sensoren (gaskleppositiesensor zou ik als de tweede verdachte willen nomineren), maar voordat je aan die speurtocht begint zou ‘k eerst het bovenstaande onderdeel eens testen en/of vervangen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Klinkt logisch. Dat zal dan direct de reden zijn dat de gashandel niet 100% terugkomt tegen de stelschroef voor stationair toerental en dat stationair op 900 rpm blijft. Ik had al wel gezien dat die stappenmotor die gashendel daarvan weerhoud maar met mijn Fiat/Alfa ervaring is dan de temperatuursensor en thermostaat eerste verdachte.
Dure grap, zo’n stappenmotor?
ca100€
Je kunt er ook eerst eens een bus remmenreiniger op leeg spuiten, zit maar met 2 torx schroefjes vast
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bij de dealer 100 euro, maar je kan ze goedkoper vinden. Voor mijn Xantia heb ik er een gevonden voor 20 euro. Ik zal de site eens opzoeken.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 09-02-2010
- CX CXA 25 GTi Turbo 2
- Xantia 1.8I 16V
- C6 (2005-2012) benzine
paso schreef:ca100€
Je kunt er ook eerst eens een bus remmenreiniger op leeg spuiten, zit maar met 2 torx schroefjes vast
Kan goed werken. Bij mijn Xantia bleef ze niet stationair lopen en sloeg telkens af wanneer je het gaspedaal losliet.
Stappenmotor gangbaar gemaakt, daarna al bijna twee jaar geen problemen meer gehad.
Marviin schreef:Bij de dealer 100 euro, maar je kan ze goedkoper vinden. Voor mijn Xantia heb ik er een gevonden voor 20 euro. Ik zal de site eens opzoeken.
Daar staat ie gewoon bij voor 26 euro! Als de verzendkosten niet te hoog zijn ga ik daar maar bestellen denk ik….
Even de Saxo weer mijn kant op lokken zodat ik onder haar kappie kan kijken of het 100% dezelfde is. Maar eerst ff met remmenreiniger proberen. Onze vriendin heeft een krappe beurs.
Thanks
Intussen ga ik ook ff hier op het forum snuffelen hoe ik dat (onderhoudsinterval) sleuteltje uit krijg in het display. Ik doe het onderhoud, maar heb geen uitleesapparatuur. 😊
Staat normaal in het handboekje hoe je die onderhoudsinterval kunt resetten
En niet beginnen met aan die stappenmotor te draaien of wat ook, gewoon uitspuiten meer niet.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Inmiddels de stappenmotor geremmenreinigd. Het op hol slaan is sindsdien niet meer gebeurd, maar wel loopt hij stationair nog iets verhoogd. Het palletje van de stappenmotor belet de gashendel nét dat die terug valt op de stationair stelschroef. Ik laat het er maar bij voor dat euvel(tje) het gaat om ongeveer 850 rpm waar ik liever rond de 750 had gezien.
En de serviceindicator gereset. Hoe simpel kan het zijn. Knopje indrukken, sleutel op MAR terwijl je hem ingedrukt houdt en hij gaat aftellen. Zodra hij C zegt loslaten.
Een blije vriendin nu.
Okay, er zijn nog wat isseus, zoals uitlaat etc. maar we hebben tijd voor de apk, het meest hinderlijke (en zelfs een beetje gevaarlijk) is aangepakt. De remmen en het motortoerental.
Bedankt voor jullie inbreng.
Bij mijn 1.4i vts hoort ie rond de 850 rpm te zitten! dus ik denk bij die van jou ook wel.
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Inderdaad. De gashevel hoort de aanslagschroef niet te raken, behalve misschien wanneer de motor niet loopt.
Eveneens ben ik tevens ook.