toeren slaan op hol
v-driver
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 23-05-2015

Gepost: 23 mei 2015 11:12 PM

Hallo Saxo-isten

Ik loop bij de auto van een vriendin van mij tegen een probleem op die ik niet kan plaatsen. De auto slaat af en toe op hol bij het wegvallen van weerstand. Zoals bv bij het ontkoppelen of gewoon voor een stoplicht. Bij koppelen kan ik verklaren door aan bv een “plakkende gaskabel”.

Maar bewoon stilstaand bv voor een stoplicht, gaat het toerental op en neer, tot boven de 2000 rpm en dan weer stationair en weer omhoog….

Wat kan dit euvel veroorzaken? Benzinefilter vervangen vandaag, bougies waren nog goed vanavond gaat er injectiereiniger in en de ecu gereset door half uur accu los en plus en minpool tegen elkaar te wrijven om reststroom af te laten vloeien..

Het gaat om een 2001 1,1 60 pk single point injectie.

Iemand een idee?

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 24 mei 2015 12:19 AM
  [ # 1 ]

Stappenmotor.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
v-driver
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 23-05-2015

Gepost: 24 mei 2015 12:21 AM
  [ # 2 ]

Datisen uhmmm bondig antwoord. Thanks..

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 24 mei 2015 03:35 AM
  [ # 3 ]

suprise Ja, dat was wel een van mijn kortste posts óóit. Smile

Bij deze wat meer info: de stappenmotor is een elektrisch onderdeel dat stand van de gasklep regelt. Deze wordt door de computer aangestuurd. Het omschreven probleem ontstaat als de stappenmotor stroef loopt. In plaats van soepel van stand te veranderen doet ie dat dan in vrij grote schokbewegingen. De computer blijft proberen de klep in de juiste stand te krijgen, met als gevolg dat het toerental van veel te hoog naar te laag en van alles daar tussenin schiet.

Uiteraard kan het euvel ook nog komen doordat de computer foutieve informatie krijgt van een of meerdere sensoren (gaskleppositiesensor zou ik als de tweede verdachte willen nomineren), maar voordat je aan die speurtocht begint zou ‘k eerst het bovenstaande onderdeel eens testen en/of vervangen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
v-driver
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 23-05-2015

Gepost: 24 mei 2015 03:31 PM
  [ # 4 ]

Klinkt logisch. Dat zal dan direct de reden zijn dat de gashandel niet 100% terugkomt tegen de stelschroef voor stationair toerental en dat stationair op 900 rpm blijft. Ik had al wel gezien dat die stappenmotor die gashendel daarvan weerhoud maar met mijn Fiat/Alfa ervaring is dan de temperatuursensor en thermostaat eerste verdachte.

Dure grap, zo’n stappenmotor?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 mei 2015 03:44 PM
  [ # 5 ]

ca100€
Je kunt er ook eerst eens een bus remmenreiniger op leeg spuiten, zit maar met 2 torx schroefjes vast

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 24 mei 2015 04:31 PM
  [ # 6 ]

Bij de dealer 100 euro, maar je kan ze goedkoper vinden. Voor mijn Xantia heb ik er een gevonden voor 20 euro. Ik zal de site eens opzoeken.

KLIK

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
johanBB
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 09-02-2010

- CX CXA 25 GTi Turbo 2
- Xantia 1.8I 16V
- C6 (2005-2012) benzine
Gepost: 25 mei 2015 01:48 AM
  [ # 7 ]
paso schreef:

ca100€
Je kunt er ook eerst eens een bus remmenreiniger op leeg spuiten, zit maar met 2 torx schroefjes vast

Kan goed werken. Bij mijn Xantia bleef ze niet stationair lopen en sloeg telkens af wanneer je het gaspedaal losliet.
Stappenmotor gangbaar gemaakt, daarna al bijna twee jaar geen problemen meer gehad.

lovecitro

Profiel  
 
v-driver
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 23-05-2015

Gepost: 25 mei 2015 01:45 PM
  [ # 8 ]
Marviin schreef:

Bij de dealer 100 euro, maar je kan ze goedkoper vinden. Voor mijn Xantia heb ik er een gevonden voor 20 euro. Ik zal de site eens opzoeken.

KLIK

Daar staat ie gewoon bij voor 26 euro! Als de verzendkosten niet te hoog zijn ga ik daar maar bestellen denk ik….

Even de Saxo weer mijn kant op lokken zodat ik onder haar kappie kan kijken of het 100% dezelfde is. Maar eerst ff met remmenreiniger proberen. Onze vriendin heeft een krappe beurs.

Thanks

Intussen ga ik ook ff hier op het forum snuffelen hoe ik dat (onderhoudsinterval) sleuteltje uit krijg in het display. Ik doe het onderhoud, maar heb geen uitleesapparatuur. 😊

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 25 mei 2015 01:55 PM
  [ # 9 ]

Staat normaal in het handboekje hoe je die onderhoudsinterval kunt resetten
En niet beginnen met aan die stappenmotor te draaien of wat ook, gewoon uitspuiten meer niet.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
v-driver
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 23-05-2015

Gepost: 10 juni 2015 01:25 PM
  [ # 10 ]

Inmiddels de stappenmotor geremmenreinigd. Het op hol slaan is sindsdien niet meer gebeurd, maar wel loopt hij stationair nog iets verhoogd. Het palletje van de stappenmotor belet de gashendel nét dat die terug valt op de stationair stelschroef. Ik laat het er maar bij voor dat euvel(tje) het gaat om ongeveer 850 rpm waar ik liever rond de 750 had gezien.

En de serviceindicator gereset. Hoe simpel kan het zijn. Knopje indrukken, sleutel op MAR terwijl je hem ingedrukt houdt en hij gaat aftellen. Zodra hij C zegt loslaten.

Een blije vriendin nu.

Okay, er zijn nog wat isseus, zoals uitlaat etc. maar we hebben tijd voor de apk, het meest hinderlijke (en zelfs een beetje gevaarlijk) is aangepakt. De remmen en het motortoerental.

Bedankt voor jullie inbreng.

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 10 juni 2015 05:52 PM
  [ # 11 ]

Bij mijn 1.4i vts hoort ie rond de 850 rpm te zitten! dus ik denk bij die van jou ook wel.

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 10 juni 2015 07:14 PM
  [ # 12 ]

Inderdaad. De gashevel hoort de aanslagschroef niet te raken, behalve misschien wanneer de motor niet loopt.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook