Hoi,
Ik ben Wouter, en een klein beetje Citroen-freak.
Ben 25 jaar, en heb onderhand alweer rond de 20 auto’s gehad.
De volgende Franse auto’s in mijn bezit geweest afgelopen 7 jaar!:
Peugeot 306 1.4
Renault Megane Coupe 2.0 8v
Citroen AX 1.4GT
Peugeot 106 1.5D
Citroen Xsara Coupe 1.6 8v
Citroen Xsara Coupe 1.8 16V
Peugeot 205 1.1
Peugeot 205 1.8d
Citroen AX 1.0
De volgende auto’s zijn nog in mijn bezit:
Renault Twingo 1.5 DCi 2011
Citroen AX 1.1 Spot 1996
Het Franse virus komt niet van een onbekende want momenteel rijd mn vader een Citroen C5 2.0 16V Automaat Break uit 2003 en mn moeder een Citroen C1 uit 2014.
3 jaar geleden voor mn vriendin een Renault Twingo 1.5 Dci gekocht, nieuw.
Leuk pittig autotje, 86PK & 200NM Koppel!
Sinds dinsdag ben ik weer in het bezit van een Citroen AX 1.0 Furore uit 1994.
Woensdag direct een dubbele bodem gemaakt voor in te kofferbak, zodat ik al mn spulletjes bij me heb zonder dat het door de kofferbak slingert.
Binnenkort eventjes bekleden, en dan verder nog wat kleine gebreken aan de AX oplossen.
Update 29-01-15
De kist is gespoten, en daarna bekleed!
Vorige week hoedenplank en de kist bekleed! (op de foto is die nog nog gespoten de kist, had te weinig verf gekocht…)
Van de week eventjes langs Mastenhose geweest om zijn voorraad met onderdelen over te kopen.
Daarna eventjes Spatflappen achter en een Sportuitlaat gemonteerd.
Vandaag even langs de sloop geweest voor nieuwe gasveertjes, speakerroosters en een kachelmotor.
Foto’s:
Volgende week indien het droog is gaan de verlagingsveertjes eronder voor!
Update 18-02-15
Zondag zag ik ineens dit op marktplaats staan:
Uiteraard kon ik deze niet laten staan voor die prijs, het enige wat er moet gebeuren zijn de remvoeringen & wielremcilinders achter vervangen.
Tevens ga ik de distributieriem vervangen aangezien hier geen historie van bekend is.
Gisteren de auto opgehaald, die mevrouw wist niet wat ze verkocht!
Citroen AX 1.1 Spot 1996 met 68501 km op de teller, halve tank benzine & volle fles olie erbij.
De auto heeft centrale deurvergrendeling, trekhaak, koplampverstelling binnen en 4 zo goed als nieuwe banden!
Vandaag begonnen met overbouwen van alles van mn witte hok naar deze, en hopelijk na het weekend voor een verse APK!
Update 22-02-2015
Gisteren weer eventjes aan de Blauwe AX gesleuteld.
Veren gewisseld met de witte en de schokdempers achter ook.
En aangezien alles zo goed loskwam op de blauwe de gok genomen om de achteras te proberen te verlagen…...was binnen 10 minuten verlaagd en weer geborgd….
Maandag komen de onderdelen voor de D-riem en achterremmen binnen, dus als het meezit kan ik donderdagochtend voor een verse APK richting het keuringsstation!
Update 23-02-2015
APK!
Vanochtend kwamen de remmen, distributieset e.d binnen en aangezien het voor mij nog weekend is betekent dat….sleutelen!
Na een paar uurtjes noeste arbeid waren de remmen rondom vervangen, distributieset gemonteerd, olie ververst, bougies v.v, filters vervangen en stond de blauwe ax weer op zn pootjes!
Direct naar van Bemmelen gereden en 30 minuten later reed ik weg met een verse APK!
26-02-2015
Vandaag trouwens mn spatflappen achter gemonteerd en een beugel in elkaar geflansd zodat mn motorkap met een gasveer vastzit.
Spatflappen heb ik helaas geen foto van, die plaats ik van de week nog even.
Hier een foto van de beugel die ik ff snel in elkaar heb gefietst, binnenkort eventjes spuiten en dan is dat ook weer netjes!
Update 28-2-15
Vandaag de stootstrips en originele badges verwijderd!
Heerlijk spul zo’n caramelschijf..na 10 minuten was alles verwijderd!
Toen nog even mn dubbele bodem aangepast zodat die minder hoog is!
Daarna even wat stickers geplakt en het resultaat mag er weer wezen!
Foto’s
pdate 5-3-2015
Gisteren de hele dag doorgebracht op de sloop, want er stond zowaar een niet aangeraakte AX 1.4tgs uit 1994…
Dus tellerbak eruit, begonnen met elektrische ramen en kabelboom er uit halen, maar toen we halverwege waren begonnen ze bomen te rooien en moesten we helaas weg.
Dus binnenkort terug om de rest te demonteren.
Iig wel de tellerbak gemonteerd, en wat een vooruitgang
Vanmiddag als ik zin heb nog even een andere temperatuursensor er in schroeven zodat de temperatuurmeting werkt.
To do list:
[s]106 GTI voorstoelen monteren[/s]
[s]DTM Einddemper monteren[/s]
[s]Koplampverstelling gangbaar maken[/s]
[s]Schokdempers achter wisselen met de witte 1.0[/s]
[s]Schokdempers + verlagingsveren voor wisselen met de witte 1.0[/s]
[s]Dubbele bodem aanpassen en monteren(moet 2cm lager worden)[/s]
[s]Spatflappen achter monteren[/s]
[s]Achterkant verlagen[/s]
[s]Distributieriem + waterpomp vervangen[/s]
[s]Bougies, olie + alle filters vervangen[/s]
[s]Remmen achter vervangen[/s]
[s]Remolie verversen[/s]
[s]Hoodriser monteren[/s]
Beide achterspoilers spuiten & monteren
Originele speakers vervangen’
[s]Schokdempers achter vervangen voor Kw (passen niet, zijn 2cm te lang)[/s]
[s]Tellerbak vervangen voor 106 exemplaar(is vervangen voor een tgs tellerbak)[/s]
[s]Stootstrips & Badges verwijderen[/s]
AX GT dakklokje
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Leuk verhaal, goed bezig en welkom hierop het forum!
Ik ga je post even naar het AX-gedeelte verslepen, dan staat het mooi tussen de andere AX-topics.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
75 euro bieden vanaf 50? Dat kun je niet laten gaan.
Goed bezig en welkom hier.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Update 23-03-2015
Vandaag werd het weer eens tijd om wat aandacht aan de AX te besteden!
We begonnen met de spatflappen voor! (Thanks Jurjenz)
Daarna gingen we verder met het inbouwen van C.V. met afstandbediening!
Meteen even de temperatuursensor vervangen voor een 2-polige waardoor de temperatuurmeting in de cockpit het ook doet:)
En als laatste wil ik nog de mening van jullie hebben…
Ik vind persoonlijk dat de auto achter nog een tandje lager moet! En jullie?
Update 19-04-2015
Zoals ik vorige week al zei, had ik een schroefset gekocht voor een wereldschokkend bedrag.
Nu kwam dit schroefset zaterdag binnen, en er meteen maar onder gegooid.
Dit leidde tot de volgende frustratie; de veren waren te slap.
Hierdoor klapte de schokdempers telkens onderin, dus dat was waardeloos.
Vandaag het schroefset er maar weer onder vandaan gehaald en een combinatie gemaakt.
Originele veerpoot, Schokdemper van schroefset (4cm korter dan origineel), Apex geel (word nog rood).
Dit blijkt een goede combinatie te zijn, want hij staat nu ongeveer 1/2cm lager als eerst maar heb nog wel wat veerweg over!
Tevens heb ik vorige week een andere einddemper onder mn wagen gemaakt, maar hier heb ik uiteraard geen foto’s van…
Update 24-04-2015
Vandaag even mn spoiler groen gespoten en gemonteerd!
Update 20-5-2015
Zo, vandaag had ik zowaar 160PK in mn ax liggen!
Een 1.4 XSi blokje, met standaard 94 pk.
Nou is deze gechipt, en heeft ongeveer 104 pk:)
Zaterdag beginnen met demonteren van de 1100!
Update 23-5-2015
Vanochtend begonnen met demonteren van het oude blok, dat lag na een uurtje op de straat!
Hierna eerst de Radiator van een 106 1.6XSi pasgemaakt…
Hierna een paar uur doorgewerkt, en toen hing het blok er in en was de kabelboom aangepast!
In het filmpje zijn de kabels nog niet weggewerkt, want we wilden eerst weten of alles werkte.
Dit was het geval, dus hierna begonnen met de kabelboom netjes maken.
Aan het einde van de dag was er nog even tijd voor een proefritje en o mijn god…wat zijn die 104 galopperende paardjes leuk in zo’n licht autootje…
Vanmiddag even gespeeld met de app PerfExpert.
Niet slecht denk ik zo, met bijna versleten Michelin Energy voorbandjes….
Modificaties:
106 1.4 XSi Motor (gechipt, 104PK)
AX 1.1 versnellingsbak (lekker kort:D)
106 1.6 XSi Radiateur + Fan
106 XSi voorstoelen
Sebring einddemper Clio
TA-Technix schokdempers voor
TA-Technix schokdempers achter
Apex Geel voor (5cm verlaagd)
Achteras 6cm verlaagd
Gasveer motorkap
Veerpootbrug
Tellerbak AX 1.4TGS
Stootstrips & badges verwijderd
Nog stelletje gti remmen rondom?
Vind hem zo van hoogte voor en achter goed staan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Leuk AX’je zeg, en met die hoogte is idd niks mis zo
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Hee,
dankje!
Nee, ik ga niet voor een ombouw naar 4-gats.
Binnenkort eventjes de Brembo Max schijven + blokken bestellen.
Als hij maar wat beter gaat remmen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik moet zeggen hij remt al zeer goed!
Een setje verse schijven, blokken en gereviseerde remklauwen doet wonderen.
Krijg met 170 gewoon nog alle 4 mn bandjes geblokkeerd, dus een upgrade is niet nodig in principe.
Zo,
Vandaag maar even mn laadvloertje afgemaakt.
Achterbank eruit, deurpanelen eruit.
Nieuwe deurpanelen gemaakt van 3mm triplex.
Bodem gemaakt van 18mm multiplex.
Bodem bekleed met cheapass kwantum tapijt.
Foto’s:
Van de week nog eventjes de deurpanelen bekleden en dan is de kofferbak weer een stukje verder!
lekker bezig zo, ik zeg lang leve de hobby!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Zo, even stof afblazen…
Vandaag een Supersprint spaghetti gemonteerd en meteen mn omgebouwde katalysator eronder gehangen.
De katalysator is open geslepen, filterelement is verwijderd en hier is een geperforeerde buis ingelast met dempingsmateriaal teruggeplaatst.
Oftewel, de katalysator is omgebouwd van Kat naar middendemper.
De reden hiervoor is dat mijn AX uit 1996 komt, en er officieel een Katalysator onder moet hangen..
Tevens ben ik toch begonnen met het ombouwen van de AX naar 4-gats, de reden hiervoor is dat de 106 1.6XS die ik samen met een maat had gekocht op zoveel punten is afgekeurd voor de APK.
De voorkant is klaar, nu alleen achter nog.
Achter gaat nog erg interessant worden, want ik wil mn rechte wielkasten behouden….
En aangezien er 15” onder komt word dat een mooie uitdaging!
Update 20-08-2015
Vandaag de remmerij van de 106 overgezet op de AX en het randje weggeslepen…
Binnenkort de wielkast nog wel eventjes iets uitrollen, dan heb ik net wat meer speling.
Maar het past en loopt bijna niet aan, alleen met diep inveren!(nu eventjes een paar dagen rijden om te kijken waar het aanloopt)
Volgende week eventjes de bumpstops van de 4X4 bestellen en dan 2 nieuwe bandjes (2 banden zijn ernstig gecupt, tyfusherrie…)
Zit ernstig te twijfelen om 165-45-15 te gaan monteren op 6J..
Modificaties:
106 1.4 XSi Motor (gechipt, 104PK)
Supersprint Spaghettispruitstuk
Home-made katvervanger
Sebring Clio II Einddemper
AX 1.1 versnellingsbak
106 1.6 XSi Radiateur + Fan
106 XS voorstoelen
TA-Technix schokdempers voor
106 1.6XS Veerpoten + Remklauwen & Schijven
TA-Technix schokdempers achter
106 1.6XS Trommelremmen achteras
Apex Geel voor (5cm verlaagd)
Achteras 6cm verlaagd
Gasveer motorkap
Veerpootbrug
Tellerbak AX 1.4TGS
Stootstrips & badges verwijderd
15” 6J 185-45-15 gemonteerd!
Wow, ziet er mooi uit. Heb je ook een foto van de zijkant met viergaats achter? Past allemaal maar net! Wel uniek dat de rechte wielkasten achter behouden hebt.