Zoiets?
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nog even een een Double Chevron in het midden….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Als deze electrische fan net zoveel of meer lucht verplaatst als de originele, zie ik niet waarom dat op een hete zomerdag een probleem zou kunnen zijn. Het voordeel is dat hij alleen lawaai maakt als dat echt nodig is.
We hebben eerdere discussie gehad over de originele luidruchtige mechanische fan en dit lijkt mij de ideale oplossing.
ijcobar schreef:Zoiets?
Meetshunt komt morgen binnen, kan ik meten wat ie doet.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ben ook wel benieuwd wat voor geluidsreductie ik kan krijgen voor onze DSuper. Koelsysteem is gereinigd en temperatuur komt op dit moment niet boven 80 graden (thermostaat opent bij 70).
Hitteschildje zit er recent in en de motorkap was lang onbekleed. Dit vandaag maar eens opgelost:
Makkelijk werken: Ladder als steiger erover, motorkap vertikaal, doek over de motorkap en voorruit, uitzetband tussen kap en de vertikale stalen pijpen.
Nu heb ik ook een elektrische fan uit een Subara Legacy (zie dit topic) en wil ook wel eens ervaren hoe rijden zonder mechanische fan is. Aan de ene kant hoeveel lawaai het scheelt, aan de andere kant hoeveel koelvermogen de elektrische fan zonder hulp heeft. Nu nog even kijken hoe ik de mechanische fan kan afkoppelen zonder echt daar weg te halen om het snel (aan de kant van de weg) weer terug te kunnen monteren.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
De metingen ( stationair): nadat de thermostaat is open gegaan verbruikt de fan in eerste instantie 6 Ampere en even later stabiliseert zich dat op 3 Ampere. De fan trekt max 20 Ampere op vol toerental. Dat zou grofweg betekenen dat de fan nu op minder dan 25% van zijn capaciteit draait. Morgen maar eens een testrit.
bartjes schreef:
Makkelijk werken: Ladder als steiger erover, motorkap vertikaal, doek over de motorkap en voorruit, uitzetband tussen kap en de vertikale stalen pijpen.
Ik heb destijds de kap eraf geschroefd…
Lijkt me toch makkelijker… Ook de zwaartekracht helpt dan mee.
Even een paar uurtjes gereden. Op de snelweg met 140 trekt de fan 15A en blijft koelwater stabiel op 96 graden. Dat moet lager kunnen, mijn radiateur is nou niet een van de jongsten meer. Misschien eens een rondje ontkalken.
Wat wel vervelend is dat ik een vervelende resonantie heb rond de 3000 toeren, iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Had ie dat vooraf ook al ? Onze ds had gescheurde bussen van de wielophanging. Dit is inmiddels opnieuw gelast en resonantie is weg…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Het is een akoestische resonantie van de motor. Had ie in het verleden ook al wat. Een tijd geleden heb ik de gewichten van het schutbord afgehad tijdens het opknappen van de motorruimte, die dingen zijn verschillend in grootte. Zouden die omgewisseld zitten? In de wph en onderdelenboek kun je niet vinden welke waar hoort.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien hoorde je het voorheen minder vanwege de mechanische fan?
Over de temperatuur: kun je de fan niet “vertellen” wat de gewenste temperatuur is?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Valt nu veel meer op die resonantie. Wie wil er even onder zijn motorkap kijken waar welk gewicht zit?
De fan is verder niet programmeerbaar, het type sensor bepaalt het regelbereik. Op zich zit dat hier wel goed, maar heb het vermoeden dat mijn radiateur niet helemaal fris meer is. Ik heb deze DS nu al 11 jaar en de omkasting is behoorlijk geroest. Vermoedelijk een oude ongereviseerde die net wat capaciteit tekort komt bij hoge belastingen. Dus laten we eens gek doen, ik bestel een nieuwe!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
20 ampere is maar ongeveer 250 watt, dat lijkt mij een stuk minder dan de mechanische fan, daar zul je toch wel wat verbruik en vermogenswinst mee halen. Mooi gedaan hoor!
Misschien tijd voor een nieuwe radiateur met drie rijen.