Mijn CX (1987 22trs) heeft het vervelende probleem dat ie af en toe niet aan de gang wil. Bij koude motor draait de startmotor vlot rond en slaat ie goed aan. Bij warme motor loopt de startmotor maar langzaam rond. Net alsof de accu leeg is. De eerste paar keren met startkabel op de accu vervolgens wel direct kunnen starten. De oorzaak toen gezocht bij een slechte accu en/of dynamo. Echter vorige week op een veerpontje weer uitgezet (stom stom) en zonder hulp viel er niets te starten. Na vier keer heen en weer gevaren te zijn en afkoelen draaide de startmotor weer vlot rond en mochten we de tocht voortzetten.
Afgelopen dagen getest, er is een relatie tussen temperatuur en functioneren van de startmotor. Startmotor en contactslot zijn beide niet origineel, maar door een geringe aantal kilometers en winteropslag nog niet aan pensioen toe. Of toch wel?
Dank voor jullie richting!
Goeie massa(kabel) naar het blok/startmotor ???, gaan de lichten minder fel branden en of uit tijdens het starten bij warme motor ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Vaag probleem!
Misschien breukje in een wikkeling van de startmotor?
Ik denk toch dat je het inderdaad richting bedrading of startmotor moet zoeken.
Een slechte dynamo of accu zou juist bij koude motor meer problemen moeten geven…
Wel apart dat je 4x heen en weer moest varen… Was dat ook 4x tarief of heeft de schipper een oogje toegeknepen?
De weerstand neemt toe bij stijgende temperatuur.
Het is dus waarschijnlijk dat er een slecht contact ergens zit.
Accu kabels, massa of startmotor aansluiting.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v