Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Beste medezwevers,
M’n zelfgebouwde “Super-Twin” variant op de Tripmaster doet het prima met een sensor op een stokje en een magneetje aan de binnenkant van de velg. Toch kan het beter, en al geruime tijd neem ik me voor een betere pulsgever te maken, liefst in de kilometertellerkabel.
De vraag is daarom: “weet iemand hier met enige zekerheid hoeveel omwentelingen de kabel ongeveer maakt per afgelegde kilometer?” Het exacte getal is minder belangrijk (hangt ook van bandtype e.d. af) maar een indicatie zou welkom zijn.
Natuurlijk kan ik het uiteindelijk zelf bepalen door m’n klokkenbak er uit te halen, een stukje te rijden en omwentelingen te tellen, maar hopelijk is dat niet nodig…
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Je zou eens kunnen proberen of die sensor achterop de snelheidsmeter het signaal oppakt. Dat werkt als ik me goed herinner doordat een magneetschijf in een spoeltje draait.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zit geen spoeltje in. Er draait alleen een magneet. Die neemt een ijzeren bakje mee die er vlak omheen zit. De sneleheidsmeter is volledig mechanisch.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
OK geen spoeltje. Die snelheidsmeter werkt dus via het wervelstroomprincipe.
Maar wel een magneet. En die sensor van Nitecoko pikt magneetpulsen op en daar gaat het om.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb ooit voor mijn cruise control, die ik nu weer in Pierre ga bouwen pulsen gehaald van 3 magneetjes die ik om de tripoide rubber had geplakt. Maar om antwoord te geven op jouw vraag van hoevaak de tellerkabel ronddraait per km; geen idee, zul je echt gewoon even moeten testen.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In de tellerkabel zit een deling ter hoogte van de ontsteking. Met een stukje schilderstape om het kabeltje de auto met een krijtstreepje één mwenteling verder duwen en naar die schilderstape kijken en je weet het.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
plak met diezelfde schilderstape dan ook even de wartel vast aan de kabel, die heeft de neiging naar de versnellingsbak te glijden en is lastig weer boven te krijgen.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Been there, done that: er zit al vanaf dag-1 een Ty-rap om die kabel. Ook op de kabel achter het tellerhuis, trouwens.
En ja, bij de deling ( die overigens en naar mijn weten alleen bij laatste type dash zit, oudere auto’s hebben die deling niet) even een onderzoekje doen is natuurlijk makkelijk uitvoerbaar, misschien dit weekeinde. Ik ben gewoon verbaasd dat dit getal bij geen van ons voor het grijpen ligt. Ter vergelijk: voor Engelse auto’s is het haast altijd bekend, en staat het vaak ook op de wijzerplaat.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
nltecoko schreef:Ter vergelijk: voor Engelse auto’s is het haast altijd bekend, en staat het vaak ook op de wijzerplaat.
Kom er maar in, Han
[Break 20 Familiale ‘71]
Dat klopt inderdaad.
Amerikaanse auto’s hebben dat ook. Staat er bv. 950 op dan betekent het dat er 950 tellerkabelomwentelingen (galgje) in een mijl zitten.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Héél er veel later, maar ik liep dit oude topic toevallig tegen het lijf en weet inmiddels het antwoord: een DS Kilometertellerkabel draait bij zeer goede benadering één omwenteling per afgelegde meter.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé