Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Beste mede-Citroën-liefhebbers,
Tijdens het starten van mijn XM TCT uit 1999 gaat het sport-vering lampje niet branden, wat duidt op een storing in de veercomputer. Bij het uitlezen blijkt de storing veroorzaakt te worden door de stuurhoeksensor.
Is het waarschijnlijk dat de stuurhoeksensor dan ook daadwerkelijk de boosdoener is? Volgens de XM-specialist gaat deze namelijk nooit kapot en is de storing een gevolg van een ander defect.
Is deze zelf makkelijk te vervangen?
Of heeft iemand nog andere ideeën waarmee ik dit probleem kan verhelpen en zo snel mogelijk weer van het maximale veercomfort kan genieten?
Bij voorbaat dank!
Mvg,
Maarten
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Meestal gaat het na wissen van deze foutmelding weer heel lang goed…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Heb een nieuwe erin gezet, storing gewist , daarna storing verdwenen ...
Ze zijn nog leverbaar
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
OK, vervangen lijkt dus de meest logische oplossing.. Is dat zelf goed te doen?
Heb de storing al 2x gewist, is direct weer terug na de eerste rit.
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ja dat is makkelijk zelf te doen ....
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 12-09-2005
- LN/LNA 1.1 Cannelle
- C5 2.0-16v Exclusive Aut
Wat bij mij heel erg goed werkt, is een spanningregulator:
Snel en goedkoop
Bron: http://www.bxig.net/temporaerer-fehler-lenkradwinkelsensor-bei-citroen-xm-xantia/
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Al erg veel over geschreven in dit forum.
Na vele jaren vele XM’s en andere hydractieve Citroens de stevige indruk gekregen dat het een softwarefout is in het systeem.
Waarschijnlijk pikt de VC op een verkeerd moment een verkeerd signaal op, bijvoorbeeld tijdens het starten.
Het komt bij alle types voor, tot en met de C6.
Een spanningspiekdemper lijkt mij inderdaad de beste optie.
Schoonmaken heeft geen zin.
Een nieuwe vrees ik ook niet, kwestie van tijd.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Waarom heeft schoonmaken geen zin als ik vragen mag? Ik heb zo al meerdere van mijn Xm’s definitief van de storing af geholpen..
De stuurhoeksensor vervuilt. Dat is waarom Menno ook niet meer die storing had na het monteren van een nieuwe. De constructie is half open en werkt dmv een schijf met gaatjes en een lichtbron en ontvanger die zo zien of het stuur draait. Het stof dat er in komt kan de meting dus storen, waardoor je computer in de stress schiet.
Kwestie van het stuur demonteren, stuurkappen demonteren en vervolgens de stuurhoeksensor (het grijze ronde ding om je stuuras) er af trekken. Let op dat je hem er af trekt door de houder van de stengels te demonteren en die van je stuuras af te trekken. Het plaatje dat er in zit gaat namelijk erg snel krom en ik ben in diverse Xm’s al tegengekomen dat er een krom exemplaar in zat. Ofwel door verkeerd terug duwen, ofwel door ondeskundig demonteren… Vervolgens de boel even open wippen (plastic lipjes open wippen) en reinigen. Daarna monteren en je bent van je storingen af!
Blijkbaar werkt het niet bij iedere stuurwielhoeksensorfout, maar ik ben er al diverse tegengekomen die zo vol zaten met stof en aanslag van sigaretten dat het niet meer werkt. Wellicht dat er ook andere oorzaken zijn, maar dit is wel de allergoedkoopste! Kleine moeite om even te proberen. Bij mij heeft het in ieder geval altijd zijn vruchten afgeworpen!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er zijn altijd wel uitzonderingen.
Geen van de Hydractieve Citroens die ik had (vele) waren vrij van de stuurhoeksensorfout. Schoon of niet, nieuw of niet, steeds kwam de fout wel weer een keertje terug.
Vandaar dat ik denk dat de fout niet in het ding zit, maar elders.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb mijn zilveren V6 nu 7 jaar, in die tijd na het reinigen nooit meer een storing in de stuurhoeksensor gehad. Zelfde voor onze dagelijkse Xm die na reiniging ook al 90.000 km zonder storing rijdt. Met én zonder caravan of boottrailer.
Wie wat waar, het zal wel. Het is een klusje van 30 minuten en kost niets behalve wat perslucht. Ik zou het eventjes aanpakken!
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Hier voor 7,95 ex verzendkosten:
Ik dacht altijd dat het een beetje slangenolie was , maar ik ga er ook maar eens een bestellen.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
JanSr schreef:Er zijn altijd wel uitzonderingen.
Nou, dan zijn Marco en ik de uitzonderingen. Samen met nog een aantal anderen.
Ik heb ook die sensor schoongemaakt en bij mij was het vooral stof en een beetje kunststof slijpsel. Schoonmaken is ook zonder perslucht heel makkelijk te doen omdat de behuizing in elkaar geklikt zit.
Voor wat betreft het afvlakken van spanningspieken (beter: fluctuaties) zou ik eerder aan de accu denken. Een accu met minimale capaciteit kan die veel minder opvangen dan een ‘zware’.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nou, Wim, al die auto’s van mij hebben altijd de accu’s die er in horen.
Ik ben blij dat er mensen zijn zonder stuurhoeksensor problemen.
Mij is dat slechts enkele malen tijdelijk gelukt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Het gaat hier volgens de verhalen niet om spanningsfluctuaties, maar om pieken op de spanning.
Fluctuaties naar beneden kan je inderdaad opvangen door er een grotere buffer (accu) op te zetten, maar piekspanningen naar boven moet je op de een of andere manier dempen.
In dat kastje wat je over je accu moet hangen zit denk ik een VDR. Dat is een voltage dependent resistor. De weerstand van zo’n ding gaat omlaag (of omhoog afhankelijk van het type) als de spanning hoger wordt. Als je een piek in de boordspanning hebt, dan wordt die dus geblust.
Tot zo ver de theorie, ik zal laten weten wat de resultaten zijn van het kastje dat ik heb besteld als ik het heb ingebouwd.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Ik ben wel nieuwsgierig naar die spanningspieken. Als dat zo is dan zal er meer elektronica last van hebben.
Maarten en ik hebben ooit ‘ns met een scope gemeten aan de VC en ik kan me niet herinneren veemde spanningen gezien te hebben.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zo gek is dat niet.
Die stuurhoek sensor doet aan pulsjes tellen. Alle andere sensoren leveren analoge signalen.
Als er spanningspieken door het systeem gaan is het niet raar dat je (een reeks) pulsjes mist of teveel telt.
Ergens in de software zal wel een check op “onmogelijke” combinaties zitten.
En zo kom je aan die storing.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop