Al met al moet alles kloppen om geen trillingen te hebben. Ik heb me laten uitleggen dat je eerst de aandrijflijn kunt uitsluiten als trillingsbron. Je gaat tot de snelheid waarop het trillen begint en trapt dan een paar keer de koppeling in om te zien of er verschil is tussen met of zonder aandrijving. Vervolgens moet alles rond en in balans zijn.
Een eventuele slag of afwijking in de ronding kan een velgenspecialist meten en uitsluiten of herstellen. Het meten is een moeite van niks en veel goedkoper dan een setje nieuwe banden aanschaffen om te kijken of het daarin zit. Mocht er een probleem zijn, dan moest dat toch worden opgelost. Mocht er niks zijn, heeft deze exercitie een fractie gekost van nieuwe banden en kun je verder kijken naar de banden en balanceren bij iemand die een SM-wiel goed op een balanceerapparaat krijgt of kan balanceren op de wielen.
Je banden kun je overigens ook nog laten ‘schaven’ om oneffenheden eruit te laten halen. Da’s alleen de moeite als er nog voldoende profiel is. Anders rest je een setje nieuwe banden te kopen. Ervan uitgaande dat je geen XWX-en neemt, kost je dat overigens de kop ook niet. Wat ik zie van clubgenoten, is dat de meeste nu Michelin Latitude nemen.
De adressen waar ik dit alles ooit heb laten doen heb ik alleen van bij mij in de buurt:
balanceren op de auto: http://www.bandencentrumdiessen.com/
banden schaven: http://www.bandentechniekvandervelden.nl/
wielen/banden balanceren met SM-geschikte apparatuur: http://www.renard.nl. Volgens mij kan dat op wel meer plaatsen.
wielen rondmaken: zie een paar posts terug
Alle hiervoor genoemde oorzaken van trilling heb ik al ‘ns gehad en laten oplossen op het schaven na. De banden hadden namelijk een te diep slijtvlak vanwege een noodstop. Was best jammer met een setje verse Pirelli’s in de juiste maat…..
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Robin Visser schreef:Ik heb me laten uitleggen dat je eerst de aandrijflijn kunt uitsluiten als trillingsbron. Je gaat tot de snelheid waarop het trillen begint en trapt dan een paar keer de koppeling in om te zien of er verschil is tussen met of zonder aandrijving.
Dat sluit toch niet alles uit
Bij een SM draaien bij het intrappen van de koppeling nog steeds de aandrijfassen en de remschijven mee.
Het sluit natuurlijk wel de motor en de bak uit.
Vaak ligt het natuurlijk wel in de banden en/of velgen.
Wellicht technisch niet juist en maken de aandrijfassen wat mij betreft deel uit van de aandrijflijn. Ook geen ervaring mee en ik kan me voorstellen dat je ook met versleten kruiskoppelingen wat klachten kunt krijgen. De schijven aan de bak lijken me wat minder kritisch voor een gevoel van trillen zolang je niet remt met kromme schijven.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Blooper1963 schreef:is heel simpel bij de SM.
gewoon Uw relais van de ventilator rechtstreeks op een draad van de batterij zetten,mits zekering natuurlijk.
Dan springen ze op indien nodig.
Ik heb er een trappenautomaat tussen gezet,met instelbare tijd. :mrgreen:
Heb je toevallig een schema van dit systeem? Welke zekering enz enz. is een trappenautomaat niet het zelfde als een tijd relais?
bij voorbaat dank
Blooper komt hier nooit meer voorbij. Maar wellicht iemand anders die het ook weet.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Klopt. Is een tijd relais. Volledig onnodig. Een blower trekt een amps of 10 op volle snelheid dus als je ze zekert met 20 is dat prima.
Heb je al een langzame stand schakeling erin?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ai ,
Die moest ik nog een keer in elkaar knutselen vrees ik
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/191969/P1350/#1833167
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Oke thx! Het is nog best een aardig projectje. Ik ga me er in verdiepen.
Citroensmgz schreef:
4. De bestuurder: Als je een SM met “harde hand” rijdt, dat wil zeggen dat je het stuur vrij krampachtig vast houdt om zeker niet de controle te verliezen dan heb je snel de neiging tot overcorrectie, hetgeen versterkt wordt door het gebrek aan terugkoppeling. En SM rijdt door de Diravi ALTIJD rechtuit, zelfs als je over een hobbel rijdt. Je moet een SM dus niet “sturen” maar met het stuur “leiden”.
Groet,
Klopt !! vanaf 16min05
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Nou staat m’n Sm voor wat te laag. Hoe weet ik nou of ik de hoogte moet afstellen door het verdraaien van de klem om de stabbilisatorstang en/of het stangetje (welke je kunt verstellen) die de hevel van de hoogte regelaar bedient.? De afstand tussen bovenste punt band en spatscherm is bij mij ongeveer de helft ..... in de rijstand.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een band lijkt me geen juiste indicatie om te meten.
Een band is geen vaste waarde, gezien deze slijt en net wat te zacht of te hard zijn.
Ik weet niet hoe het moet, maar van de dorpel naar een vlakke vloer (of 4 kolom brug) bij draaiende motor lijkt me beter.
Zo is het in elk geval bij mijn CX afgesteld.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De normale rijhoogte moet afgesteld worden met de klem om de stabilisatorstang. Bij die hevel regel je de uiterste standen. De hoogte moet gemeten worden van onderkant stabilisatorstang tot de vlakke ondergrond. Hoe precies weet ik niet, maar het is nu te laat om het op te zoeken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Indicatie is dat de onderrand van je voorspatbord in lijn ligt met het midden van je wiel. Bij mij is dan de afstand grond naar de onderrand van de boog boven het wiel iets van 75,5 cm…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Arjan Verkade schreef:Een band lijkt me geen juiste indicatie om te meten.
Een band is geen vaste waarde, gezien deze slijt en net wat te zacht of te hard zijn.
Meten vanaf de vloer tot de stabilisatorstang, net als bij de DS.
En, Arjen, die afstand wordt in hoge mate bepaald door de band…...
Die moet dus wel de juiste druk hebben. Die paar mm slijtage maakt niets uit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En, afstellen NOOIT doen terwijl je onder de auto ligt maar gewoon op een vierkolomsbrug
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste