Mijn 2cv6 1983 reageert langzamerhand wat raar op het gas geven.
Er zit een solex (dubbele poort) carb op.
Nu is het probleem dat als ik rustig gas geef, de wagen ineens heftiger reageert op het gas!, Zo in de bebouwde kom mag je van 50 naar 70 bijvoorbeeld, dan duw je rustig het pedaal naar beneden, dan is er een moment dat er weinig actie is/komt( OK tis ook maar 600cc), en ineens krijgt ie de sporen!!!
Verder is het goed starten, goed stationair, en een pittige topsnelheid.Goed verbruik,32 jaar in bezit, en geen blauwe walmen.
Kleppen OK
123 ontsteking
En Carb is schoongemaakt. (was overigens niet vuil)
Zijn er nog andere dingen die de aandacht verdienen?
Of is er nu iets met de Carburateur afstelling iets niet in orde?
Moet erbij vermelden dat er op de hoofdsproeier(onderin de vlotterkamer) géén getal/waarde stond!!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
acceleratiepomp?
even kijken of ie een straaltje in de carb geeft als je gas geeft.
(bij stilstaande motor het gemakkelijkst te zien)
Ja dat piest als een malle!!
Dat pompje doet het..O-ringen zijn ook in orde daarvan!!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Hoi I Claudius
Ik volg dit topic met interesse, want ik ben sinds een paar weken ook inhet bezit van een 2CV6 (uit 1987), die hetzelfde euvel kent: gas “half” intrappen en weinig resultaat, dan verder intrappen en als een speer.
Gr.,
Ivar
Is het ineens veranderd?
Misschien kwaliteit brandstof?
Bij mijn eend is er pas een 123 ignition ingegaan…wat echt wel positief uitpakt !!
Ooit is er bij mij een andere sproeier ingegaan, ik kan me het niet herinneren of ie nou groter of kleiner is dan de originele van #85 (ik denk groter)
Dat is in de eerste jaren gebeurd, omdat ie nogal pingelde, en bij volgas wat ging inhouden (terwijl alles goed was afgesteld)na die andere sproeier was dat euvel verholpen.
Het zou dus kunnen dat de hoofdsproeier niet de goed maat heeft.Ik ga op zoek naar de originele van #85 en monteer deze.
Eens kijken wat het doet…
Ook niet onbelangrijk is de benzine van tegenwoordig, die denk ik, een andere kwaliteit heeft !
Ik heb b.v. ook nog een aantal Honda brommers (jaren 60) die niet meer netjes konstant stationair willen draaien!!misschien door de moderne benzine? Soms moet ik ze weer opnieuw afstellen als ik ergens anders heb getankt.(dit even terzijde)
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Heb vandaag een originele sproeier voor de 2e trap gebruikt (#87,5)
Maakte geen verschil, liep eerder slechter in hogere toeren, heb nu de 1mm sproeier weer terug gestoken, en het loopt weer beter.
Het euvel blijft… misschien zit het in de afstelling van; wanneer de 2e trap open gaat.
Ga daar niet aan knoeien, en laat alles maar zoals het is! Zo erg is het niet.
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
wordt je teur nog via het stangetje bedient of heb je hangende pedalen en dus een kabel?
Clip weg? Speling buitenkabel ?
Ik roep maar wat, maar het is zo’n lekker gevoel als je ‘t vind en dat er eigenlijk niks ergs aan de hand was.
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
carver schreef:wordt je teur nog via het stangetje bedient of heb je hangende pedalen en dus een kabel?
Clip weg? Speling buitenkabel ?
Ik roep maar wat, maar het is zo’n lekker gevoel als je ‘t vind en dat er eigenlijk niks ergs aan de hand was.
Inderdaad, kan het best allemaal zijn. Ga dat ook morgen even na…!
En zo erg is het nou ook weer niet, altijd tikkie en lopen.
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
87 heeft een gaskabel, hangende pedalen vanaf 1970.
Zou de sproeier van de 1e trap niet verstopt kunnen zijn?
Uit m’n hoofd:
Stationair 50
1e trap 90
2e trap 102
Remlucht 1F2
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik denk ook dat de sproeier van de eerste trap wat aan de kleine kant is; en net voordat de 2e trap opent houd ie dan een beetje in.
Heb laatst de sproeier van de eerste trap van mijn acadiane ook vervangen door een iets grotere (meen van 102 naar 105) en de vlotterhoogte gecorrigeerd en de auto reed veel lekkerder
Weet niet hoe het kan, die sproeier zal echt niet gekrompen zijn, maar op het 2CV forum waren er meer die dezelfde “klachten” op deze manier verholpen!
Dat had mijn 78 eend ook. Inhouden en opeens gaan de eerste trap was 120 en daar heb ik 125 van gemaakt. Echt veel beter nu.
Bij die later eenden zit er 102 in. Bij mijn vorige 89 eend heb ik dat verhoogd naar 110. Met 102 was echt geen rijden.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Hier kan ik op inhaken:
ik heb gisteren ook de sproeier van 102 vervangen door een 110.
Ze reageert nu beter op gasgeven en lijkt meer fut te hebben.
Het inhouden zit er nog steeds een beetje in, maar wel minder, heb ik het idee.
Ik kan er zo in ieder geval prima mee leven.
Gr.,
Ivar
Ben alles na gegaan!
1e trap #125 schoon gemaakt, en de 2e trap loopt het best op 1mm sproeier!(loopt slecht op ori #87,5)
Heb wel gezien dat de acceleratie-straal tegen de venturiewand aan pieste, heb die iets versteld, dat ie recht het gat in zeek, en nu gaat alles weer bijna zoals het hoort.
Nog niet helemaal 100% ...maar het is ook geen Ferrari!! gelukkig
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Ehhh, maar ik zie dat ik mij vergis:
!e trap was 102
2e trap was 90
Dus net andersom.. ops:
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…