2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Remmen Traction avant 11CV
Gepost: 26 februari 2012 05:35 PM
  [ # 16 ]

Als de trommels ovaal zijn, dan voel je dat in het pedaal. Als de trommels uitgedraaid zijn, is het juist extra belangrijk om met een rempasser de afstelling van de remschoenen aan te passen aan de nieuwe diameter. De hoofdremcilinder zou niet van invloed mogen zijn op scheef trekken, omdat een Traction geen gescheiden remsysteem heeft.

Profiel  
 
Rudy Seidel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 25 maart 2012 01:48 PM
  [ # 17 ]

Laatste handeling is altijd het rem-excentriek naar elkaar toe stellen, nooit lossen, dan krijg je inderdaad een verkeerde afstelling.
Scheef trekken is wel vaker een probleem, maar als je alles zorgvuldig afstelt remt die echt wel recht.
En inderdaad het spul goed centreren, kan ook met oude remtrommels(hier een stuk uit flexen) en dan kun je met een voelermaat tussen de remtrommel en de voering alles goed afstellen.

Profiel  
 
gianni2takt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-05-2015

Gepost: 30 mei 2015 09:04 PM
  [ # 18 ]

hallo, ik ben ook van opglabbeek limburg belgie en in bezit van mini cooper oldtimer, mijn vader heeft nu ook een traction avant gekocht. kan iemand precies uitleggen hoe de remmen gecentreerd moeten worden en welke kant je de excentrieken moet draaien enz.. voor de voor en achterremmen. grts!

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2015 08:47 AM
  [ # 19 ]

Centreren doe je met een stuk speciaalgereedschap, de rempasser, en de onderste excentrieken. Stellen doe je met de bovenste excentrieken. Het centreren is in principe alleen nodig na een volledige demontage en is belangrijk voor het goed en volledig aanlopen van de remvoeringen in de trommel. Het principe is voor de voor- en achterremmen gelijk.

Profiel  
 
gianni2takt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-05-2015

Gepost: 31 mei 2015 12:10 PM
  [ # 20 ]

ok bedankt! rempasser heb ik niet maar wel een opengeslepen trommel van de vorige eigenaar. remtest voor keuring was niet goed, ovale trommels. deze zijn nu uitgedraaid en moet terug afgesteld worden.. dus als ik het goed begrijp, zo goed mogelijk centreren met de onderste excentrieken en daarna beetje bij stellen met de bovenste

Profiel  
 
Gepost: 01 juni 2015 10:07 AM
  [ # 21 ]

Uit het boek ‘Citroën Traction Avant voor beginners’ van Daniel Eberli…

Profiel  
 
gianni2takt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-05-2015

Gepost: 01 juni 2015 07:48 PM
  [ # 22 ]

bedankt! toch ben ik nu in beetje in de war.. eerst stellen met de bovenste tot het net raakt, dan trommel afnemen en onderste bijstellen en centreren of trommel eraf, onderste bijstellen en centreren, trommel erop en bovenste stellen tot het net raakt?

Profiel  
 
Aard
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 156
Geregistreerd: 22-01-2009

Gepost: 01 juni 2015 10:25 PM
  [ # 23 ]

De benodigde rempassers worden nieuw gemaakt en zijn voor niet teveel geld verkrijgbaar bij de bekende handelaren en de Tractionclubs.
De beste methode is toch: De passer op de trommel op de juiste maat afstellen en dan op de as schuiven. Nu de exentrieken en de bovenste stelnokken zo stellen dat de de passer net de voering niet raakt ( dit is het centreren). Vervolgens indien nodig de bovenste stelnokken iets terug stellen zodat de voering iets naar binnen gaat ( dit is alleen nodig indien de trommel er niet op wil), de trommel nu monteren en als laatste de bovenste stelnokken definitief stellen zodat de voering net niet aanloopt. De trommel moet met de hand zonder dode punten te draaien zijn. Let op dat je bij het stellen altijd eindigt met iets vaster en niet losser zoals Graddus reeds vermeldde.

Profiel  
 
Gepost: 01 juni 2015 10:36 PM
  [ # 24 ]

Aard, hoe kritisch is dat ‘op de millimeter nauwkeurig’ centreren bedoeld?

Profiel  
 
Aard
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 156
Geregistreerd: 22-01-2009

Gepost: 01 juni 2015 10:39 PM
  [ # 25 ]

Voor zover ik weet slijten je voeringen scheef af als je niet goed hebt gecentreerd.

Profiel  
 
Gepost: 01 juni 2015 10:43 PM
  [ # 26 ]

Laat ik iets concreter zijn, mijn trommels zijn uitgedraaid, maar toch blijft er een zwaar punt in zitten bij het stellen. Kan dat iets te maken hebben met de manier van centreren? Met andere woorden, doe ik iets verkeerd?

Profiel  
 
gianni2takt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-05-2015

Gepost: 02 juni 2015 01:14 AM
  [ # 27 ]

alvast bedankt voor de uitleg! ik ga het eens zonder passer proberen en in het slechtste geval er een aankopen. achterste trommels, zijn die eigenlijk nog nieuw te verkrijgen? op de site van jose franssen vind ik ze namelijk niet terug

Profiel  
 
Aard
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 156
Geregistreerd: 22-01-2009

Gepost: 02 juni 2015 12:06 PM
  [ # 28 ]

Ja Graddus, dat zou best eens met het centreren te maken kunnen hebben. Ik zou alles nogmaals controleren met de passer en dan dus zowel exentrieken als stelnokken met de passer afstellen. Evt. dode puntjes mogen volgens het reparatiehandboek met een vijl verwijderd worden….. Mijn ervaring is dat het een tijdrovend klusje is dat veel geduld vergt…..

Profiel  
 
Aard
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 156
Geregistreerd: 22-01-2009

Gepost: 02 juni 2015 12:09 PM
  [ # 29 ]

@gianni2takt: De prijs van de passers verdien je dik terug. Kijk maar eens wat nieuwe voeringen, uitdraaien trommels of zelfs nieuwe trommels wel niet kosten…..
Bij mijn weten zijn er momenteel alleen nieuwe voortrommels te koop.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 juni 2015 12:56 PM
  [ # 30 ]

Als de remmen slecht gecentreerd zijn hebben ze veel te weinig remkracht. Ze liggen dan niet over de hele omtrek aan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook