Hallo,
Ik probeer aan een 2500cc dieselmotor te komen voor een Fiat 242/Citroën C35. Wie wil dat niet???
Krijg ik als tegenvraag; “Heeft u een motornummer?”
Dus bij deze de vraag bij het forum neergelegd…...kan iemand mij daar aan helpen?
Alvast bedankt,
Leo










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
motortype kan ik je wel geven, motornummer is net als een chassisnummer iets wat je niet op een openbaar toegankelijk forum zet, lijkt me…
Het gaat om het motortype B25/637
waar rook is, is…
LHM only!


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik weet niet waar je zoekt naar zo’n blok. Maar op Marktplaats heeft iemand zo’n blok over. Ik heb in heel prettige sfeer en tegen reeele prijzen wat dingen van hem overgenomen. http://link.marktplaats.nl/m833834124
Edit mod. Korte URL van Marktplaats gebruiken SVP.Die staat onder elke advertentie!
Het is een late reactie, maar ik wil toch laten weten dat ik geslaagd ben een 2500 diesel blok te bemachtigen.
Er moet wel het een en ander aan gebeuren. Maar dat gaat pas na april 2015 gebeuren.
Alvast een voorschotje daarop….weet iemand of er nog zuigerveren te verkrijgen zijn of moet ik met een voorbeeld naar een zuigverenfabrikant.
Iedereen alvast fijne feestdagen en een voorspoedig 2015


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dezelfde als in een Citroën CX. Een CX specialist moet je in ieder geval kunnen helpen.










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat je nieuwe zuigerveren nodig hebt?
waar rook is, is…
LHM only!
De verkoper wist mij dit te melden!
Zelf nog niets kunnen constateren. Dat gaat pas later dit jaar lukken.
Eerst nog even herstellen van enkeloperatie.










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Ik ben heel benieuwd hoe de verkoper tot die conclusie is gekomen…
- olie verbruik? kan ook valve seals of externe lekkage zijn
- compressietest? kunnen ook slecht sluitende kleppen zijn
- blauwe rook? kan ook aan je verstuivers liggen of aan valve seals
Als je er over denkt om de motor opnieuw op te bouwen kan je beter eens een gesprek aan gaan met een revisie bedrijf. Een deel van het werk zal je zelf niet kunnen doen en vaak kan zo’n bedrijf nog prima aan onderdelen komen: volledige pakkingsets, lagerschalen (in mijn bus zitten op de krukas nu cx25 turbo diesel II lagerschalen), klep geleiders, kleppen etc.
Onze bussen hebben van huis uit schijnbaar zeer goede kwaliteit klepgeleiders, kleppen en zittingen (alle originele zitten nog in de kop). De kleppen en zetels zijn wel geslepen/opgesneden om een beter afdichting te krijgen.
Als het probleem van de motor de afdichting tussen zuigerveren en cilinder wand is zul je waarschijnlijker iets on-ronde cilinders hebben en moet en opgeboord en gehoond worden en heb je nieuwe (overmaat)zuigers nodig.
Ik had twee blokken met beiden zo’n 300.000km op de klok liggen als vervanging. Beide waren in vergelijkbare staat qua slijtage… Het gekozen blok moest opgeboord worden om er weer echt “als nieuw” uit te komen. De slijtage van de cilinderboring was 0,1mm. Het blok is vervolgens 0,5mm opgeboord omdat alleen 0,5mm overmaat speciaal gecoate zuigers leverbaar waren van Mahle, deze zuigers werden als set van vier met de juiste (over)maat zuigerveren geleverd.
waar rook is, is…
LHM only!










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Een belangrijk aspect van de 2,5 M, U en B dieselmotoren is dat de uitsteek van de zuigers boven het dek van het blok moet worden opgemeten en de zuigers dienen ingekort te worden om tot de juiste waarden te komen !!!! Er is maar 1 maat (dikte) koppakking beschikbaar.
Dit is weer zo’n klusje wat je beter door een specialist kan laten doen.
Tegenwoordig wordt dit opgelost met de dikte van de koppakking.
waar rook is, is…
LHM only!
Hallo Diesel Rinus
Wederom bedankt voor al je commentaar. Ben na mijn laatste schrijven niet meer op het forum geweest en lees nu pas jouw verhaal.
In de tussentijd was ik zelf ook al tot de conclusie gekomen om dit werk uit te gaan besteden, alleen was de reden tijdgebrek. Maar nu ik dit lees zal het een combinatie van tijd en kunde zijn dat het verstandiger is om het geheel uit te besteden.
Eerst mijn camper ophalen uit Spanje en zo het laatste ritje met de 2.2 motor maken. En dan kan daarna het grote feest beginnen.