Mijn BX 1400 is pas door de APK . Toch hoor ik af en toe een bonkend geluid, als ik op een hobbelige weg rij. Ik vermoed, dat het in de voortrein zit. Wie kent dit euvel?
Re: Bonken BX
Guus Fricke schreef:Mijn BX 1400 is pas door de APK . Toch hoor ik af en toe een bonkend geluid, als ik op een hobbelige weg rij. Ik vermoed, dat het in de voortrein zit. Wie kent dit euvel?
Dit kan te wijten zijn aan slechte wieldraagarmrubbers voor. Dit gaat gepaard met onvoorspelbaar stuurgedrag. Als je continu moet corrigeren met hobbels in het wegdek, weet je het helemaal zeker. Met de APK is het niet altijd goed op te merken.
Als je in je voortrein continu iets hoort roffelen en dreunen op klinkerwegegen dan zijn je reactiestangen die de draagarmen verbinden met de stabilisatorstang versleten. Dit is niet bijzonder APK gevoelig. Tot slot kan de ophanging van de stabilisatorstang zelf nog versleten zijn, maar dat komt niet zo vaak voor.
O ja, last but not leat: een versleten fuseekogel kan ook gekke gelujiden veroorzaken, maar dat had met de APK wel opgemerkt moeten worden.
Niks aan toe te voegen. Op één van deze punten zal het fout gaan. Of een totaal exotisch probleem waar niemand ooit van gehoord heeft. Maar dat denk ik niet.
Test
Tot een paar weken geleden had ik dit ook. Op slechte wegen of over bijvoorbeeld putdeksels begon de auto te klapperen. Bleek idd draagarmrubbers te zijn (linksvoor) en bij de apk nooit wat over gehoord. Reactiestangen waren bij mij nog goed maar kunnen ook een bron van trillingen zijn. Stuurgedrag was overigens niks mis mee