Mixen LHS2 met Castrol RR363
Hanneman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-01-2015

Gepost: 28 mei 2015 10:45 AM

Beste liefhebbers van de DS!
Mijn naam is Han Beker en sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Citroen DS 21 Pallas uit 1966.
Op dit moment ben ik druk doende met restauratie werkzaamheden (plaatwerk).
Mijn vraag gaat echter over een andere kwestie aan de auto.
Mijn auto heeft het rode systeem en ik zou graag willen weten of er iemand is met ervaring met het mixen van LHS2 met Castrol RR363?
Castrol is aanzienlijk goedkoper dan LHS2 en gemakkelijker verkrijgbaar (o.a. bij de DS club)
Ik heb al een keer een kapotte treiterslang gehad wat resulteerde in een enorme plas olie op mijn oprit. Die grap kostte mij behalve veel geklieder bij het opruimen €100 euro aan nieuwe LHS2. Helaas is mijn voiture nog steeds niet geheel lekvrij (er wachten nog diverse klusjes voor de toekomst) dus moet ik weer eens olie bijvullen.
Aangezien ik binnenkort naar het magazijn ga en daar geen LHS2 te koop is overweeg ik de Castrol RR363 olie te kopen om die er bij te gooien, te mixen dus.
Gaat dit zonder problemen?
Bij voorbaat dank voor de reacties.

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 28 mei 2015 02:14 PM
  [ # 1 ]

Volgens Castrol niet te mengen. In de praktijk ging het bij mij prima…

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 29 mei 2015 01:59 PM
  [ # 2 ]

wat AZ zegt. Al zou ik als ik jou was de oude LHS2 uit het systeem laten lopen (ook de remmen) en er dan rr363 in doen, spoelen in principe niet nodig.(sommigen zijn juist fel tegen spoelen) En voor een betere smering een klein potje castorolie door de rr363 mengen(ricinusolie/wonderolie, te verkrijgen bij uw plaatselijke apotheek). Er is ergens een website waar een man alle hydraulische olien van citroen met elkaar vergelijkt en ook (ongebruikelijke) alternatieven test op viscositeit, smering, kookpunt, hygroscopie etc. VOlgens die website zou je zelfs in nood zonnebloemolie oid. kunnen gebruiken. hier de website: http://citroen.cappyfabrics.com/tony.html
Verversen van olie is niet verkeerd, zeker de LHS mag eens in de paar jaar wel ververst worden vanwege de hoge wateropname. Wat veel mensen vergeten is dat als je het vat leeg laat lopen er nog olie in ‘stilstaande’ leidingen blijft zitten; de remleidingen. en juist daar is het belangerijk dat de olie goed is. De rest van het systeem kan in zekere mate wel overweg met wat oudere olie omdat die circuleert.

en het belangerijkste; veel rijden! Daar blijft je hydraulisch systeem langer goed van dan wanneer er weinig mee wordt gereden, zeker in het geval van LHS.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Hanneman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-01-2015

Gepost: 30 mei 2015 01:57 PM
  [ # 3 ]

Hartstikke bedankt voor de reacties! Het “vele” rijden zit er voorlopig niet in zonder plaatwerk. Moet ook nog iemand vinden die mijn auto wil strak maken en spuiten voor een schappelijke prijs! Iemand?

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 31 mei 2015 06:51 PM
  [ # 4 ]

hoe strak en mooi gespoten wil je het hebben? Zelf strak maken heb ik bij de eend geprobeerd en dat was geen succes. Ik lees wel telkens redelijk goede verhalen over zelf spuiten/rollen en dan polijsten (HanS heeft het zo mooi gedaan). Uiteindelijk hebben we de eend naar een schadehersteller gebracht waar in de avonduren alle plamuur die ik zelf had aangebracht er weer afgehaald werd en ze het zelf nog maar eens goed hebben gedaan. En ze het ding meteen hebben gespoten. De ID hebben we naar konijnendijk in bergschenhoek gebracht. Daar heeft ie lang gestaan, want haast kost geld, maar is ie wel prachtig strakgemaakt en gespoten.

Ik heb het idee dat een normaal garagebedrijf prima kan uitdeuken, strakmaken en spuiten maar dat een ds/id een paar specifieke zaken heeft die de meeste bedrijven gewoonweg niet weten. het afhangen en dergelijke is iets wat je beter aan iemand overlaat die er verstand van heeft ( een specialist dus). Als een niet-specialist dat moet doen dan kost het veel meer tijd eer ze het goed krijgen, wat de kosten weer op laat lopen.

Voor een paar deukjes en een los paneel kun je dus prima bij de lokale spuiter aankloppen (altijd vragen of ze hem zwart willen spuiten police maar dan in een andere kleur) maar als je hem van boven-tot-onder-van-voor-tot-achter wil laten doen dan zou ik op zoek gaan naar een bedrijf dat ervaring heeft met de ds.

edit: waar zijn de foto’s! ben benieuwd waar je mee bezig bent.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 31 mei 2015 06:57 PM
  [ # 5 ]

Ohja, even terugkomend op “Het “vele” rijden zit er voorlopig niet in zonder plaatwerk.”. Ik zou als ik jou was eerst eens de techniek helemaal in orde maken, dan weet je hoeveel je over hebt voor het plaatwerk. Beter een auto met ‘patina’ die rijdt dan een glimbak die het niet doet toch?

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Hanneman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-01-2015

Gepost: 04 juni 2015 11:47 AM
  [ # 6 ]

Nou ze rijdt prima hoor! Alleen lekt ze ietsje teveel. Wat betreft laten spuiten bij Konijnenberg…
Ik heb er mijn DS gekocht! Een prima zaak met topklasse werk maar een harde afspraak maken ligt ingewikkeld daar. Heeft het erg druk en je moet maar zin hebben om je auto voor onbepaalde tijd kwijt te zijn…..

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 08 juni 2015 10:44 AM
  [ # 7 ]

kijk, die ken je dus al! Maar even serieus, je wil eigenlijk voor een duppie op de eerste rang zitten. Voor weinig geld, goed werk en binnen een bepaalde tijd. Als je een van die 3 eisen kunt laten vallen dan zijn er genoeg zaken waar je terecht kunt, afhankelijk van welke eis je laat vallen. Wij lieten de eis ‘bepaalde tijd’ vallen en kregen voor een zeer schappelijk bedrag zeer goed werk terug maar het heeft wel een half jaar geduurd.

Enfin, dat is een keuze die elke eigenaar zelf mag maken, Ik ben wel nog steeds benieuwd naar fotos!

ps. als je in de buurt woont van Wageningen kunnen we wel een keer kijken naar dat lekken?

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Hanneman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-01-2015

Gepost: 08 juni 2015 11:34 AM
  [ # 8 ]

Bedankt voor je aardige aanbod. Ik woon helaas erg uit de buurt (Brielle, omgeving Rotterdam).
Ik wil niet perse voor een duppie op de eerste rang zitten hoor! Ben best bereid te lappen voor goed werk.
Schappelijk vind ik een bedrag rond de €4000,- is dat een “duppie” in jouw optiek?
Bijgevoegd een foto van mijn DS die er inmiddels enigszins ontmanteld bijstaat. Ik zal eens kijken of ik nog een foto van het interieur kan prepareren voor dit forum. Ik ben bezig alle plaatwerk te repareren en te ontdoen van roest. Een deel staat nu in de epoxy.
Nogmaals bedankt voor je reactie.

Afbeelding Bijlagen
DS Han.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 08 juni 2015 12:21 PM
  [ # 9 ]

geen probleem! Hij ziet er best goed uit zo op de foto!
Als het echt alleen een beetje strakmaken en compleet spuiten is en je doet ál het voorbereidende werk zelf (kaal maken, ontroesten, primer, sierstrips, chroom, interieurdelen van deuren etc. verwijderen ) dan denk ik dat je voor 4000 euro wel makkelijk moet kunnen slagen ergens. Nog sterker, ik zou het misschien wel aandurven om het plaatwerk er allemaal vanaf te halen (als je dat voor de eerste keer doet ben je een half dagje bezig) en plamuur/spuitklaar te maken en dan met het plaatwerk langs een goede spuiter gaan. Dan moet je wel zelf alles weer terug monteren en afhangen maar dat is te overzien en dan ben je voor veel minder klaar. De verf die erop gaat is gewoon hartstikke duur (denk aan 40-90 euro de liter) maar je bespaart wel flink op arbeidsloon.
Althans, dat is wat ik denk…iemand die dat kan bevestigen/ontkrachten?

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Hanneman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-01-2015

Gepost: 12 juni 2015 10:11 AM
  [ # 10 ]

Ik heb al 4 deuren en twee achterschermen geheel kaal gemaakt, ontroest en gelast. Deze onderdelen zijn klaar om strak gemaakt te worden en daarna gespoten. Ik heb begrepen dat het strak maken OP de auto moet gebeuren om de lijnen mooi te laten zijn en dat het plaatwerk van te voren moet worden gesteld op de goede hoogte (o.a). Momenteel ben ik bezig met een nieuw gootje bij het linkerachterscherm, wat laswerk aan het binnenscherm en een hoekje bij de hoedenplank. Als dat strakmaken lukt is het los aanleveren bij een spuiter wel een optie. Ik moet wel zeggen dat ik aardig wat oude plamuur van het plaatwerk heb moeten verwijderen dus strakmaken wordt een hele uitdaging.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook