Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hallo allemaal,
Sinds ik deze bolide heb was er een klein gerammel te horen als de motor koud is, en daarna was het verdwenen.
Maar gaandeweg wordt het toch steeds erger, het lijkt erop dat iets ergens tegenaan trilt.
Als ik de auto start hoor ik niets, na +/- 2 min. begint het gerammel/ringelen, is de motor warm dan gaat het weg behalve bij een toerental wat doorgaans gebruikt wordt bij het optrekken.
Er zit een beschermkap van aluminium over de aandrijfas welke niet helemaal goed vast zit, je kan hem redelijk goed heen en weer bewegen, moet deze beschermkap niet goed en stevig vast zitten?
Al een paar keer het een en ander verbogen en bewogen maar het helpt niet echt.
Het is echt een geluid alsof metaal tegen metaal rammelt door de trillingen van motor.
Ik ben benieuwd of dit meer is voorgekomen bij ander C5 rijders van het phase 1, want het stoort mij mateloos.
Joop.
Luister eens goed aan de bovenzijde van de distributiekap. Komt het daar niet vandaan?
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Ik zal dat eens doen.
Joop.
Klinkt bekend, heb ook een metaal-achtige rammel bij mijn C5 ph1. In mijn geval komt de rammel uit de uitlaat.
Doet zich alleen voor bij koude motor en bij optrekken, na een minuut of 5 is het weg.
Vorig jaar de uitlaat laten vervangen (origineel Citroën), toen is het een maand of 7 weggeweest. Nu is de rammel weer terug…
Ben gestopt om me eraan te irriteren, ik zet gewoon de radio wat harder
Volgens mijn garage zit het in 1 van de uitlaatdempers en komen ze dit vaker tegen bij de oudere C5’en.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Het gerammel komt inderdaad onder de distributiekap vandaan.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Zou dit een spanrol kunnen zijn?
De distributieriem is bij 115.000 km vernieuwd in sept. 2011, volgens de sticker, en de teller staat nu op 168.000 km.
Joop.
Ik denk dat het geen spanrol is.
Ik heb het zelf ook gehad. In een van de bovenste nokkenassen zit een gewicht die vast zit d.m.v. vulcaniserend rubber.
Ik zal even kijken of ik er nog een foto van heb, maar in dat geval moet je kap los aan de bovenkant en in het midden.
Dan kun je hem er tussenuit halen.
Maar laat hem niet vallen, dan ligt hij onderin en dan kun je de motor niet meer starten tot je hem heb verwijderd.
Het linker nokkenaswiel heeft een inwendig gewicht.
Zoek daar maar eens naar.
Een veelvoorkomend probleempje bij de C5 is een rammel in het uitlaatspruitstuk. De kanalen van de 4 cilinders komen vlak voor de koppeling met de katalisator samen. De “tussenschotjes” van de 4 uitlaatdelen gaan op den duur tegen elkaar aan rammelen. Het is op te lossen door er een boutje in te lassen die de delen in het midden weer aan elkaar verbind.
auto’s:
DSuper5
DS 21 pallas
DS 21 IE H
DS 21 Break
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Het is in ieder geval niet de tussenschotjes van het uitlaatspruitstuk.
Zoals René het al aangaf komt het vanuit het distributiecompartiment.
Ik zal binnenkort eens de kap demonteren om het één en ander na te lopen en te controleren of er ergens speling is.
Even voor René, deze vulcaniserend rubber, is deze simpel te verwijderen of kan dit rubber alleen vernieuwd worden bij vervanging van de distributieriem.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Volgende week gaat een bevriende monteur het vulcaniserend rubber vervangen en volgens hem moet de hele tandenwiel verwijderd worden.
Als dat het geval is gaan we gelijk de distributieriem vervangen.
Van andere monteurs op mijn werk heb ik gehoord dat het merk, m.b.t. distributieriem, Continental/Contitech en/of Luc de beste zijn.
Kan iemand mij hierin informeren, en of wij überhaupt het hele tandenwiel moeten gaan verwijderen, m.a.w. dat wij dus de distributieriem moeten gaan vernieuwen.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
De poelie bestaat uit een geheel, die zal dus vervangen moeten worden. Zelf ook gehad. Distributie moet dus ook vervangen worden. Krukaspoulie zit niet vast met een spie, tenminste, er zit speelruimte op. Dus goed opletten dat de timing juist staat. Ik neem aan dat die monteur dat weet / handleiding heeft.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Vandaag het bovenste deel van de distributiekap verwijderd en de motor gestart.
Alles nagekeken, gevoelt, gesjort, proberen te bewegen, en geen enkel probleem kunnen zien/vinden.
Distributieriem liep heerlijk gelijkmatig en zonder enige trilling(waar ik bang voor was).
Het rammelend geluid komt echt vanachter het blok vandaan, uit de richting van het uitlaatspruitstuk, of daar vlak bij.
Heeft iemand dit ooit voorhanden gehad?
Joop.
misschien dus toch wat ik 1 juni opperde?
auto’s:
DSuper5
DS 21 pallas
DS 21 IE H
DS 21 Break