Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Topic overgeheveld naar het BX subforum.
Bedankt voor de hulp wat de bollen betreft, komt helemaal goed .
Wellicht is het verstandig de tank eronderuit te halen, deze te reinigen van binnen en ook de leidingen en brandstofpomp door te spoelen met een reiniger die daarvoor geschikt is. Zou zonde zijn als de motor in de soep loopt of niet aanspringt doordat er iets verstopt raakt.
michel-16v schreef:Proficiat met de aankoop.
Zit de motor los?
Ik heb in 2010 een bx diesel gehad die van 2001 stil stond.
Blok had ik nodig, goede accu erin, 2x gloeien en ding liep meteen
Ken ik dat blok Michel?;)
C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998
Felice schreef:Wellicht is het verstandig de tank eronderuit te halen, deze te reinigen van binnen en ook de leidingen en brandstofpomp door te spoelen met een reiniger die daarvoor geschikt is. Zou zonde zijn als de motor in de soep loopt of niet aanspringt doordat er iets verstopt raakt.
Heeft een bx geen plug om de tank leeg te laten lopen? Ik weet dat een peugeot 405 en xantia dat niet hebben, maar hoopte de bx wel…
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Nee helaas, dan zou je hem er onderuit moeten halen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
hmm, vervelend…
Toch maak ik me weinig zorgen over schade aan blok of verstuivers, er zit immers een filter tussen (dat ook vervangen zal worden). Of neem ik toch een risico? Ergste wat in mijn ogen kan gebeuren is een verstopt filter.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
je kunt ook de tank laten zitten en onder de achterbankzitting een dop loshalen en leeg zuigen. beetje drooglappen en verse diesel erin, weet je zeker dat er geen vocht meer in zit.
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Goeie tip, Twan. Bedankt!
Eergisteren al één en ander besteld:
- 2x oliefilter
- luchtfilter
- dieselfilter
- autowas/shampoo/ander schoonmaakspul
Verder een net interieur gescoord dat hopelijk deze week kan worden opgehaald.
Gisterenavond kwamen er iemand de oude xsara van mijn moeder ophalen, dus in de tussentijd ‘even’ aan de bx gesleuteld. Voorgloeiers eruit, olie in de bougiegaten, wiel RV eraf en blok eens laten ‘draaien’. Ging prima, dus blok zat/zit mooi los.
Komend weekend nieuwe olie en filters en hopen dat het blokje er zin in heeft.
Wat een geduld heb jij zeg, ik zou niet meer te houden zijn
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Misschien een tipje: Bij Wheeler Dealers zag ik laatst hoe een blok dat 15 jaar niet gedraaid had werd gereanimeerd. Omdat ‘t bovenin natuurlijk volkomen droog was en er niet gelijk olie bij komt, spoot Edd eerst wat olie van boven erin, op nokkenas, klepstoters enzo. Ook wat diesel in de cilinders via de bougiegaten (ter smering). Vervolgens liet ‘ie ‘t blok een tijdje op de startmotor ronddraaien zonder te starten, om wel oliedruk op te bouwen en olie door ‘t blok te verspreiden. Geen idee of dit zin heeft of enige toegevoegde waarde bij jouw blok. Nadeel(tje) is ook dat je waarschijnlijk gelijk een nieuwe kleppendekselpakking moet hebben, maar die heb je toch al nodig als je d-riem vervangt.
Dan zou ik voor de nieuwe klepdekselpakking gaan, dat weegt niet op tegen krassen op de nokkenas.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Plan was inderdaad om de nokkenas even in te smeren met olie. De cilinders heb ik niet met diesel gesmeerd, maar met wat 2takt olie.
Heb trouwens de bewuste aflevering van wheeler dealers ook gezien, volg de show al jaren en vond dit één van de betere. Werd heel goed uitgelegd hoe je een oude wagen terug aan het lopen brengt.
Het motto baat het niet, schaadt het niet, is hier zeker van toepassing dus dee ik rustig verder.
Marviin schreef:Wat een geduld heb jij zeg, ik zou niet meer te houden zijn
Geloof me, ik wil het blok het liefst ook gewoon horen draaien .
Vandaag het kleppendeksel verwijderd en de nokkenas ingesmeerd met olie, vervolgens verse olie en een batterij en gaan met die banaan… Hoppa, de 1.9D kwam vrijwel meteen tot leven, alsook de vering…
Hoera!
De pret was echter van korte duur. Na een minuut of twee draaien zakje de achterzijde prompt naar beneden. De diagnose was snel gesteld, aan de achterkant lag het meeste van de LHM gewoon op de oprit.. Balen.
Vooraan ook een kleine lek aan de achterzijde van het subframe (daar lopen 3 LHM leidingen waarvan er één overgaat naar een rubberen leiding van de octopus. Die leiding vervangen is geen probleem).
Auto op assteunen gezet en achteraan even op onderzoek, behalve dat alles aan de rechterkant volledig onder de LHM zat kon ik niet bespeuren waar het lek was begonnen. Ik had nog 1l LHM over, maar dat was niet voldoende om achteraan het lek uit te lokken (vooraan wel).
Iemand een idee wat het kan zijn? Ik gok iets willekeurigs, maar misschien is er iets dat bij de achtertrein sneller stuk gaat.