1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
kl#@*&% Wielsleutel!
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 19 februari 2006 04:17 PM

sorry hoor, maar ik moet ff mijn gal spuwen…ik wilde op een mooie zonnige middag dus mijn remblokjes vervangen. Maar in een poging de wielbouten los te draaien, trek ik dus de bijgeleverde wielsleutel krom.

Gelukkig kan ik nog wel aan een kruissleutel komen, en hopelijk komen ze dan wel los, maar ik vraag me toch af waarom autofabrikanten (niet alleen Citroen dus Wink ) het toch altijd weer presteren om een waardeloos sleuteltje in het reservewiel te gooien, waar je in de praktijk nauwelijk iets mee kunt doen. Twisted Evil  Mad Confused

(anderhalf jaar geleden met een Jag’ X-type exact hetzelfe probleem gehad, maar toen was het midden in de nacht in een koude woestijn met een platte band)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 19 februari 2006 04:21 PM
  [ # 1 ]

Re: kl#@*&% W!ELbouten!

eviltwin schreef:

sorry hoor, maar ik moet ff mijn gal spuwen…ik wilde op een mooie zonnige middag dus mijn remblokjes vervangen. Maar in een poging de wielbouten los te draaien, trek ik dus de bijgeleverde wielsleutel krom.

Gelukkig kan ik nog wel aan een kruissleutel komen, en hopelijk komen ze dan wel los, maar ik vraag me toch af waarom autofabrikanten (niet alleen Citroen dus Wink ) het toch altijd weer presteren om een waardeloos sleuteltje in het reservewiel te gooien, waar je in de praktijk nauwelijk iets mee kunt doen. Twisted Evil  Mad Confused

(anderhalf jaar geleden met een Jag’ X-type exact hetzelfe probleem gehad, maar toen was het midden in de nacht in een koude woestijn met een platte band)

Topic titel maar eens veranderen naar: Re: kl#@*&% W!ELsleutel!

Eigenlijk zou elke fabrikant gewoon een goede degelijke kruissleutel moeten bijleveren ipv zo’n kudtig wel-willen-maar-niet-kunnen speelgoedje.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 februari 2006 04:34 PM
  [ # 2 ]

Ligt dus niet aan mij dat ik na twee keer zomerbanden/winterbanden wisselen in de 205 een kruissleutel heb moeten gooien omdat de bijgeleverde sleutel krom is.

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 19 februari 2006 05:10 PM
  [ # 3 ]

Vaak worden de wielbouten in de garage te lomp vastgedraaid, zoddat je elke wilesleutel met grof geweld krom krijgt. Dan helpt helaas alleen die verdomde luchtsleutel om het los te krijgen; of een dop met een giga-hefboom Smile

EW schreef:

Ligt dus niet aan mij dat ik na twee keer zomerbanden/winterbanden wisselen in de 205 een kruissleutel heb moeten gooien omdat de bijgeleverde sleutel krom is.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 19 februari 2006 05:12 PM
  [ # 4 ]
ernst23 schreef:

Vaak worden de wielbouten in de garage te lomp vastgedraaid, zoddat je elke wilesleutel met grof geweld krom krijgt. Dan helpt helaas alleen die verdomde luchtsleutel om het los te krijgen; of een dop met een giga-hefboom Smile

EW schreef:

Ligt dus niet aan mij dat ik na twee keer zomerbanden/winterbanden wisselen in de 205 een kruissleutel heb moeten gooien omdat de bijgeleverde sleutel krom is.

Yep, m’n pa had een keer een lekke band met een Xantia. Maar geen nood, altijd een kruissleutel in iedere auto, nietwaar? KRAK zei toen de middenlas van de kruissleutel, fijn die garages idd. Heb hier een x de lokale bandenboer uit staan schelden omdat ze zelfs lichtmetalen velgen zo vast wilden draaien, de slopers Evil or Very Mad

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 februari 2006 06:12 PM
  [ # 5 ]

Kreeg de voorwielen van de 205 ook een keer niet los nadat ik in de zomer bij de kwikflut nieuwe banden had laten monteren. Ik dus terug naar de kwikflut om de wielen los te laten maken. Monteur (maatje Jerom) grijpt een kruissleutel uit het rek en loopt mee met zo’n air van: dat halen we wel even los.

HAHA!

uiteindelijk had ie een pijp van anderhalve meter nodig!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 19 februari 2006 06:21 PM
  [ # 6 ]

‘t is me dus nu wel gelukt om de wielen eraf te krijgen, met een kruissleutel van de h@lf0rds, nu ben ik alleen nog kwader op de garage die ze zo vastgedraaid heeft. Zij hadden namelijk gezegd dat de blokken aan het eind zaten: niet dus! Mad

Ze gaan nog zeker 10.000km mee…

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 19 februari 2006 06:42 PM
  [ # 7 ]

Haal even een sleutel van een XM op de sloop. Onverwoestbaar!

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 19 februari 2006 07:13 PM
  [ # 8 ]

bij ons is de wielboutsleutel ook kapoet, mijn vader heeft er zelfs is een gebroken (bij een renault 19).... Rolling Eyes

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 19 februari 2006 07:20 PM
  [ # 9 ]

het is vaak zo dat de draad kurkdroog is, en de een smeert er kopervet aan de ander gewoon vet.
ik doe er altijd een drupke olie op, en poog omtrent de 100 Nm per bout het wiel vast te zetten.
als ik mn eigen wielsleutel gebruik (ja luchtmachien) dan weet ik nagenoeg exact op de 100 Nm te komen.
maar als ik een vreemde vast heb is het altijd een gok, dus dan wil ik of de kruissleutel gebruiken, of een goeie momentsleutel

overigens wil ik wel 1 punt benadrukken.
wielmoeren die loslopen kunnen heftig wat leed veroorzaken, dus imo, liever te vast dan te los..
en vanuit die optiek werken veel monteurs….
logisch lijkt me, de tijd om alles op moment vast te zetten krijgen ze niet meer, want da’s te duur.
dan maar gewoon vast..dus…

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 19 februari 2006 08:10 PM
  [ # 10 ]

Het valt niet te ontkennen dat de meegeleverde sleutel geen voorbeeld van topkwaliteit is maar mijn ervaring leert dat het lang niet altijd de schult van de garage is.

Het blijkt dat in vele gevallen corrosie de oorzaak is dat het zo vast zit omdat de bouten droog in de stalen plaat zijn geschroeft. Als je bij je auto zodra je hem krijgt (of later) even alle bouten (eventueel stuk voor stuk) er even uitdraait en invet (zoals hierboven aangegeven, vet houdt langer dan olie) dan voorkom je een boel ellende onderweg. Ik heb nooit meer last gehad van niet los te krijgen bouten. Eventueel om de paar jaar herhalen.

Een momentsleutel (voor af en toe gebruik) kost bij de gereedschaps- of automaterialenhandel nog maar een habbekrats en geeft je de zekerheid dat de bouten op het juiste koppel zijn aangedraaid. Daar hoef je dus niet op te bezuinigen.

Dus geef niet meteen de garage de schult je kunt er zelf ook veel aan doen. Dat hun niet invetten heeft waarschijnlijk te maken wat kreazy! hierboven al aangeeft dat ze daar geen tijd voor krijgen en/of geen zin in hebben. Dat het niet zou kunnen is onzin want ik doe dit al tientallen jaren.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 februari 2006 10:45 PM
  [ # 11 ]

Wat voor vet kun je het beste gebruiken? Vaseline?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 19 februari 2006 10:48 PM
  [ # 12 ]
EW schreef:

Wat voor vet kun je het beste gebruiken? Vaseline?

Ik doe van tijd tot tijd een likje kopervet op de wielbouten.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 februari 2006 10:49 PM
  [ # 13 ]

Tja, over een paar weekjes heb ik namelijk alle 32 wielbouten hier weer in de handen.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 19 februari 2006 10:51 PM
  [ # 14 ]
EW schreef:

Wat voor vet kun je het beste gebruiken? Vaseline?

Kopervet. Ik gebruik dat ook altijd voor mijn ventilator van mijn eend. Da’s ook zo’n ding die je anders nooit los krijgt als je dat wil.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 19 februari 2006 11:03 PM
  [ # 15 ]

welk vet is eigenlijk eender.
ik gebruik een drupke olie omdat het vet voorkomt dat het spul gaat roesten.
die roest is erger dan een wat droge schroefdraad.
en alwaar de schroefdraad contactvlak is zal er door de olie geen water oid meer bijkunnen.
kopervet en dergelijke is leuk maar het geeft door de centrifugaalkrachten vaak een vette boel ,en kan mogenlijk op je schijven komen ed.
het is namenlijk snel teveel wat je erop spuit kwast of smeert.

vandaar dat ik ben overgestapt op het drupke olie, net genoeg om de draad te smeren en vet te maken.
dan blijven de velgen en schijven schoon, en roest de bout niet .

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook