Nu de ZX nog 4 weken APK heeft en de kosten voor reparatie voor het 3e jaar op rij vermoedelijk opnieuw hoog gaan oplopen heb ik besloten na 3 jaar afscheid te nemen van mijn eerste auto.
Na wat Xsara’s bekeken te hebben heb ik besloten dat ik toch iets groters, luxers en moderners wil.
Mijn zinnen heb ik gezet op een Citroën C4 type 1 (2004-2010).
Dit zijn de eisen die ik aan de auto gesteld heb en die de auto dus sowieso moet hebben:
3-deurs (omdat ik de achterkant van de 5-deurs gewoon niks aan vind)
Bordeaux-rood heeft voorkeur in combinatie met die velgen met Citroën logo in het hart (geen idee hoe deze heten), hoewel die later natuurlijk ook wel op de kop te tikken zijn
1.6 16v benzine
Airco (met elektronische klimaat controle)
Cruise control
KM-stand liefst tussen de 130.000 en 170.000. Zodat de auto niet teveel en niet te weinig gereden heeft en “gegarandeerd” de distributiewissel al gehad heeft en hij ook nog even door kan zonder distributiewissel in de komende jaren.
Ik zoek met een budget van rond de € 4000,- met absoluut maximale uitloop naar € 5000,-
Nu heeft iedere auto zo z’n zwakke punten, en de C4 heeft deze natuurlijk ook. Ik lees her en der over hardnekkige elektronicastoringen en onverklaarbare problemen. De ANWB meldt op hun website dat de versnellingsbak en de achterwiellagers een zwak punt zijn en dat daar bij aanschaf op gelet moet worden.
Maar, wat er niet vermeld wordt, welke versnellingsbak is er precies zwak, aangezien je uiteraard voor bijna iedere motor een andere versnellingsbak of vertandingen zult hebben, dus doet dit probleem zich nu voor bij de 1.4 16v, of juist bij de 2.0 180PK, of toch bij de diesels?
Kan iemand me daar een antwoord op geven, of heeft iemand nog een gaaf exemplaar zien staan voor mij? Heb er zelf al een aantal op een rijtje gezet maar die staan thuis op de computer. Er stond een erg gave VTR+ met panorama dak in Schijndel, maar die was net verkocht toen ik wilde bellen
Heb nu een zwarte VTS met spoilertje in Ermelo zien staan, dat is iets dichter bij huis. Daar wil ik dan ook gaan kijken.
Mocht iemand nog tips of bekende problemen weten, hoor ik het graag, kan ik er rekening mee houden.
EDIT 20/7/2015 FOTO’S!!
Deze is van mij sinds 20 juni
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1284
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dat lijstje van de anwb herken ik helemaal niet bij de c4. Gaat het dan om een automatische transmissie of handgeschakeld?
Als je zeker wilt weten of je een goede auto koopt kan je altijd overwegen om een aankoop keuring te laten doen. Dit bij een onafhankelijk bedrijf. Ik kan alleen mijn eigen ervaring betreffende de c4 delen hier en kan niet anders concluderen dat ik het een fijne wagen vond. Weliswaar een diesel, dus geen ervaring in de benzine variant die jij zoekt, maar qua comfort en rijgedrag een erg fijne auto die me altijd overal heeft gebracht waar ik moest zijn.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Dit is wat de ANWB van de C4 vind, lekker duidelijk en heerlijk algemeen verhaal…
Er zijn wel wat kritische punten in de C4 aan te wijzen. De lagers in de versnellingsbak zijn zwak. Let bij aankoop op zagende geluiden uit de transmissie, een bakrevisie is een kostbare grap. Achterwiellagers gaan ook vaker stuk dan gemiddeld, maar die zijn vrij snel te verwisselen. De individuele bobines geven ook bij de C4 wel eens de geest, maar die zitten in een ‘galerij’ en kunnen alleen per vier worden vervangen. Kostbaar geintje! Een kapotte sensor voor de motortemperatuur zet de motor in een noodloopprogramma. Als het alleen die sensor is, kan de Wegenwacht dat snel verhelpen, maar dan moet er nog wel een nieuwe in. Bij de versies met 2,0 liter benzinemotor komt het voor dat na een koude start één van de klepstoters niet meedoet, waardoor de motor even op drie cilinders loopt. Niet erg, maar alleen de garage kan het motormanagementlampje resetten. Komt het vaker voor, dan moet die klepstoter worden vernieuwd.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Achterwiellagers is wel een goed punt hoor, die gaan idd frequent stuk ( meer dan gemiddeld ) ....
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Als dat alles is en die gaan een keer 150.000km mee dan is er niks aan de hand lijkt me.
Zijn daar geen sterkere lagers voor te krijgen trouwens?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
150K ga je niet redden ....
Bij onze C4 coupe was het bij 60K raak, de andere kant 15K verder ....
Overigens geen reden om een C4 te laten staan
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Zo dan! Zijn dat lagers van piepschuim ofzo? Dat is wel heel extreem.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Moet je ook bedenken welk systeem je wilt ; vanbus of canbus (pakweg vanaf 2007), canbus is minder storinggevoelig maar toch veel complexer omdat alle systemen met elkaar in verbinding staan, iets ertussen zetten of wegnemen gaat niet zomaar, dat moet allemaal ingeleerd worden, je kunt er zelf nog weinig aan doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FastFred schreef:Zo dan! Zijn dat lagers van piepschuim ofzo? Dat is wel heel extreem.
Maak toch niets uit? Paar nieuwe er in en klaar is Fred weer
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En die nieuwe lagers zijn waarschijnlijk nog beter dan de originele, zulke zaken pakt PSA toch goed op volgens mij.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Nee die gaan weer net zo snel stuk, maar gewoon een paar verse erin en gaan ! Geen drama van maken, ze gaan stuk thats it
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Ach, als ze 60k mee gaan ben ik alweer bijna 3 jaar verder als ik net zoveel km’s blijf rijden als nu.
En inderdaad, als ik naga wat de ZX mij aan reparaties gekost heeft de laatste 3 jaar… Dan lig ik van 2 wiellagers niet zo wakker
Ik heb zojuist per mail contact gezocht met de verkoper van deze schoonheid en een proefrit aangevraagd voor ergens volgende week, de ZX heeft nog tot de 28e
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Mooi !! Suc6
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Aah balen, die auto is verkocht. Ben nu naar weer een andere aan het kijken met 98k op de klok, db-riem banden en voorremmen recent vervangen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Ik ben vandaag bij de eerste wezen kijken. Een 1.6 16v Coupe van 2005, 99.500km op de klok. Kleur zwart, 16” niet-orginele velgen in antraciet. Stoelen met het witte/cremé zitvlak (minpuntje voor mij). Distributieriem, 4 banden en voorremmen recent vervangen.
Eerste indruk: wauw, wat rijd een C4 Coupe fijn. Dat stuur ben je na 2 bochten aan gewend, de 1.6 is niet heel snel, maar snel genoeg. Twijfelde de afgelopen dagen tussen een 1.6 en 2.0, maar weet nu dat de 1.6 ook geen straf is.
Auto reed erg fijn, stuur stond wat naar links en de auto trok wat naar rechts, however dat was na een paar keer remmen verholpen.
Paar puntjes die me opgevallen zijn
- De climate control reageert traag op mijn inputs (ventilatierichting, blower snelheid etc.)
- Bij het aanzetten van de airco vermoedde ik benzine te ruiken, maar kan het mis hebben
- Bij het afzetten van de motor met airco aan klinkt het alsof er ergens druk wegloopt (sissend geluid) aan de rechterzijde van het dashboard
- De cruise control geeft ‘storing’ aan en het ‘Service’ lampje gaat aan als ik de cruise control wil activeren (wieltje op reg en dan 1x + drukken toch?)
- Ik snap geen snars van de cruise control (reg - 0 - limit etc), kan iemand me die eens uitleggen?
Is dit iets vreemds voor de C4 of moet ik daar maar gewoon aan wennen?
Minpuntjes aan de auto zelf
- niet originele middenarmsteun die compleet in de weg zat met het schakelen (bij een automaat snap ik het nog, maar met schakelen is het gewoon lastig), weet niet of die weg te halen is zonder schade
- TomTom houder-sticker op de middenconsole (is die weg te halen zonder iets achter te laten?)
- De mat bestuurderszijde is beschadigd
- De bestuurdersstoel heeft een gat van het vele in/uit stappen
Ik heb in ieder geval afgezien van de koop en daar was de beste man na een proefrit van een dik half uur niet bepaald blij mee. Wat ik kan begrijpen, maar dat is ff niet anders.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Die cruisecontrol komt vaker voor, zit waarschijnlijk nog geen tussenbundel in of remlichtschakelaar is gaar ....
Bij zo’n storing werkt hij vervolgens ook niet !! ( niets bijzonders overigens )
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera