Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Is dat zo? Ik ga het morgen meteen proberen. Er zijn hier een paar echt (niet) lekkere drempels dus ik weet het snel.
johnfred schreef:De vering in de sportmodus laat de C6 veel soepeler over drempels ed glijden…....
vandaag geprobeerd in de sportstand.
je hebt inderdaad gelijk.
Dan ga ik dat ook eens proberen.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010
- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
Wat een gezeur over die vering toch altijd. Als ik zelf weer eens na een paar dagen in mijn jumpy werkbus gereden heb en dan in de c6 stap vind ik pas het verschil goed merkbaar en waardeer ik de vering van de C6 pas echt. We zijn misschien wat erg verwend en denken dat we in een c6 geen drempel of putdeksel mogen voelen. Maar misschien moeten we verplicht 14 dagen in een bmw 5 serie of vw passat gaan rijden en dan terug in de C6 mits goed gekalibreerd. Door de veerbollen ga je natuurlijk onbewust harder rijden op slechte wegen en harder over drempels dan dat je dat met een auto met normale vering zou doen.
Dat kan inderdaad goed kloppen.
Ik vind het op zich geen probleem, maar omdat ik de auto nog niet zo lang heb en nog in de garantieperiode zit wil ik alleen even weten of het normaal is.
Dat mijn gezin wakker schrikt op een lange rit, neem ik op de koop toe
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010
- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
laat hem eerst eens kalibreren of probeer eens met een andere c6 te rijden dat je het verschil of niet merkt
dat is net gebeurd.
op de leen-c6 van JO was het hetzelfde
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
guznax schreef:johnfred schreef:De vering in de sportmodus laat de C6 veel soepeler over drempels ed glijden…....
vandaag geprobeerd in de sportstand.
je hebt inderdaad gelijk.
Ik heb het vandaag ook eens geprobeerd. Het lijkt inderdaad zo te zijn. Een paar keer over dezelfde drempel gereden. De klap op een verkeersdrempel is minder in de sportstand.
Ik denk dat het komt omdat de vering al in de sportstand staat en de AMVAR (denkt dat hij) minder hard hoeft in te grijpen als je over een verkeersdrempel rijdt.
hoi. Vraagje.
Ik voel soms een ‘schokje’ tijdens het accelereren van 100 naar 130. Het zou niet aan het brein van de bak mogen liggen, want die is net vervangen. Gisteren op het eind van een lange rit (warme motor) dacht ik even dat het brein het aspect van door-accelereren nog moest ‘inleren’. want het leek minder te worden maar het ging toch niet helemaal weg. Soms gaat het zonder schokje maar ook af en toe met. Warme of koude maakt niet uit. De bak schakelt normaal terug bij kick down.
weten jullie waar dit aan kan liggen?
Zoek ik misschien de oorzaak verkeerd en kan het ook een andere oorzaak dan het brein of de bak hebben?
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nog geen antwoord op je vraag zie ik. Ik kan niets bedenken.
Ik neem aan dat het niet het schakelen van 5 naar 6 is want dat gebeurt rond de 100 km/h.
Bij welke snelheid voel je het schokje als je accelereert van 100 naar 130? En het toerental verandert niet?
Wat zegt Johan er van?
Hij staat bij 100 al in de 6.
de snelheid waarbij het gebeurt is volkomen willekeurig. soms bij 110, dan weer bij 125 of bij 120.
het lijkt wel alsof hij ‘net niet’ terugschakelt en tegen zijn terugschakelgrens aan zit bij veel koppel en vermogen. Het voelt niet als 2 schokjes-eruit-erin- maar als één schokje in de rug, vergelijkbaar met terugschakelen in de 1 vlak voor stilstand maar dan wat steviger.
Johan heeft aangeboden dat één van zijn mensen met mij gaat rijden om diagnose te stellen.
eerst dat maar eens doen. hopen dat we het vinden.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik weet niet precies wat je nastreeft, op mij maakt het de indruk van 120% perfectie.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
misschien heb je wel gelijk, Jan
het is tenslotte ook mijn eerste automaat…en dan ook nog eens eentje die heel veel zelf bedenkt en instelt.
komt het ‘net niet terugschakelen’ op jou dan over als normaal gedrag bv ter bescherming van de automaat?
Dat wat jij beschrijft maak ik ook wel eens een enkele keer mee met de C6, ook bij ongeveer 120, het voelt inderdaad aan als een schokje maar ik leg er niet wakker van voor de rest rijdt en schakelt de C6 voorbeeldig.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik maak me minder zorgen over zo’n imperfectie. Ik bespreek hier automaten in goedwerkende conditie, niet wat er allemaal kapot kan en kapot gaat.
Mijn automaat-ervaring is wat breder dan van Guznax: een stel ZF 4HP18 bakken in de XM, 4HP20 in Saab en C5 V6, en de AISIN zestraps in C6 en C5.
Voorheen een paar Voyagers 3.3 V6 met ik weet niet wat voor automaat, wel perfect schakelend.
Een Ford Mercury Sable 3.8 die ook precies deed wat je wilde.
En een (nieuwe) Audi 100 met volkomen verkeerd liggende schakelpunten.
Die zestraps AISIN staat voor mij met drie stippen op één. Ik ken geen andere automaat die zo mooi op alle nukken van de bestuurder reageert. Misschien wat Duitse bakken, maar ik rijd nu eenmaal niet Duits.
Als ik dan weer in de C5 V6 stap en ik kom van 130 in één keer doorremmend onder aan de afrit tot stilstand krijg ik altijd twee “trappen in de rug” als de 4HP20 het terugschakelen niet bijhoudt. Dat deed de 4HP18 ook, maar in mijn geheugen minder heftig.
Het vergt heel wat gewenning om de 4HP20 zo ver te krijgen dat je optrekkend vanaf 0 in de gewenste versnelling zit.
Geef je gewoon alleen maar wat gas dan lijkt het of er niets gebeurt tot je 80 rijdt. Een klein schopje erbij en je rijdt in 2 in plaats 3.
Echte kickdown met zo’n 4HP20 betekent geduldig wachten tot het geraas eindelijk begint.
Als je dat allemaal vergelijkt met een goed schakelende AISIN dan blijft er weinig te wensen over.
Voor mij eigenlijk alleen die idiote time-out bij het wegrijden als je vlug de rotonde op wilt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop