De rest ziet er roestig en hobbelig uit .
Oké, eerst het lek identificeren, daarna gaan we verder.
Goed, het lek is opgespoord:
- vooraan => (retour-???)leiding van de octopus (tegen het subframe, onderste van de leidingen
- achteraan => rechts vanaf verdeelblok naar veerpoot/veerbol
MAAR
Nu wil de BX niet meer omhoog. Ik ben 2L LHM gaan halen zodat het niveau terug oké was. Kon ik niet meten in de hoogste stand natuurlijk…
Vooraan leek het of de wagen omhoog kwam, maar helemaal zeker ben ik niet. De hoogteregelaar in de ‘cockpit’ vind ik - ivm die uit de xantia - stroef gaan. Zeker de hoogste stand zoeken voelt niet evident.
Het verbaasde mij ook dat er achteraan bijna geen LHM meer uit is gekomen, terwijl er gisteren op minder dan 1 min een haast volledig LHM circuit is uitgelopen.
Wat kan hier aan de hand zijn? Moet het systeem worden ontlucht? Het lek achteraan was trouwens enkel zichtbaar wanneer er enkele keren goed werd geremd, dan kwamen er LHMluchtbelletjes uit (hierdoor was het lek makkelijk te traceren trouwens), maar als de rem werd gelost stopte het meteen.
Ik ben redelijk A technisch, maar van hydrauliek heb ik geen kaas gegeten (zo blijkt).
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Als je heb gestart, branden er dan lampjes op het dash? Het klinkt namelijk alsof de pomp lucht aanzuigt. In dat geval moet de aanzuigslang gevuld worden met LHM en dan starten.
Als je zegt dat het alleen lekt met remmen, is het dan niet de leiding naar de achterrem ipv naar de veercilinder?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Bedankt . Ik had al zo’n gevoel dat er lucht werd aangezogen.
En ja, het ((!)) (stop) lampje brandt.
En vreemd inderdaad dat het lekken enkel bij remmen zichtbaar is, maar ik ben er zeker van dat het de leiding is naar de achterste veerbol.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
3 mogelijkheden:
- het is een remleiding, die dan inderdaad alleen lekt bij remmen.
- het is een leiding naar de veercilinder, die continu sproeit of zelfs LHM vernevelt.
- of beide zijn lek.
Als je al je LHM ineens kwijt bent, komt dat niet door een remleiding. Ik neem aan dat er niet de hele tijd iemand op de rem heeft gestaan toen je ‘m liet draaien.
Ik ben er ook zeker van dat het de leiding naar de veerbol is, het is ook die leiding die bij remmen lekt.
Maar waar ik me nu zorgen over maak, is dat de wagen niet meer omhoog komt, zal vast wel met dat luchtzuigen te maken hebben. Dit weekend verder aan de slag .
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Het (!)(STOP) lampje brand omdat je lucht aanzuigt, zoals gezegd dus de slang vullen met LHM. Niks aan de hand dus Alleen het lekken bij remmen is nog niet verklaard. Of alles is zo compleet gaar dat alle leidingen lekken…
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Tim (en anderen), de enige lekken die ik vandaag kon bespeuren was dus die naar de veerbol en die naar de retour van de octopus.
Waarschijnlijk zullen er nog volgen, maar ik zal gewoon beginnen met die 2 lekken op te lossen, daarna zien we verder.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
In elk geval heel veel succes!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Zo, vandaag nog eens bij de citroëndealer geweest, man wat was dat een eeuwigheid geleden. Gelukkig was de magazijnverantwoordelijk nog steeds dezelfde als in de tijd van mijn xantia. Een echte liefhebber, met het citroënhart op de juiste plaats en een voorliefde voor de XM (waar hij er zelf 4 van heeft).
Leiding besteld, 17 euro afgetikt en nu even wachten tot maandag. Dan vervangen en kijken waar het volgende lek zich bevindt.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
beerpeet schreef:Ik denk niet iets willekeurigs, ik denk de lange aanvoerleiding naar de hoogteregelaar achter. Balen.
Hier een schema: http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Onderhoud-4d.htmlAls je geluk hebt is ‘t 1 van de korte leidingen rond de hoogteregelaar, maar waarschijnlijk zijn alle leidingen naar achter slecht.
Zie hier ook een stappenplan om ze te vervangen: http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Onderhoud-4b.html
*thomas* schreef:Ik ben er ook zeker van dat het de leiding naar de veerbol is, het is ook die leiding die bij remmen lekt..
Vergeet je niet dat het remcircuit en het veercircuit achter met elkaar verbonden zijn? Naarmate de druk op de veerbollen hoger wordt door zwaardere belading zal er meer druk gaan richting de remmen, dus een belastingafhankelijke remregeling. Zo gek is jouw constatering dus niet.
Wat betreft die lange leidingen die van voor naar achter lopen, ze willen doorgaans precies boven het achtersubframe lekker doorrotten. Ik heb zelf een tijdje geleden die leidingen vervangen van de BX14TE waar mijn zusje momenteel mee rijdt, en opvallend vond ik dat die retourleiding er eigenlijk nog prima uit zag. Maar die andere 3 waren echt op, ondanks dat de monteur die die auto onderhield regelmatig antiroestspul erop had gesmeerd. Maar precies dat stukje boven het subframe is zo slecht bereikbaar dat de bescherming daar nooit kon komen.
Als je die leidingen gaat vervangen hoef je niet het hele achtersubframe eronder uit te halen, slechts de linkerkant moet helemaal los. Maar uiteraard zul je wel de rechterzijde een stuk moeten los draaien zodat het subframe ruimte heeft om te kantelen. De moeren daarvoor zitten links en rechts onder de plastic bekleding onder de achterbankzitting. Hou daar ook rekening mee bij het plaatsen van een steun, dat deze niet in de weg zit bij het laten zakken van de linkerkant van het subframe. Daarna kan je overal prima bij.
Enne, gefeliciteerd met je aankoop! Ik ga dit draadje volgen, leuk verhaal!
Staat nu jouw BX op Tweedehands.be?
Hey Vinnie
Ja, noodgedwongen…
BX staat niet bij mij thuis en moet weg. Als ik een andere oplossing voor stalling vind kan ze blijven, maar anders .
Groetjes