3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

Voetenverlichting
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187

Gepost: 19 februari 2006 07:42 PM
  [ # 31 ]
PjotrBlom schreef:

oke dan koop ik z’n relais met een zo hoog mogelijke spoel weerstand, maar die relais kan alleen aan en uit, dus niet gedimt?

Dat klopt en was ik nog vergeten te vermelden als nadeel van de relais schakeling. Het is alleen aan/uit en ook nog eens niet gedurende de volledige cyclus. Het relais zal alleen aantrekken als er voldoende spanning aanwezig is dus dit is waarschijnlijk niet wat je echt wilt.

Blijft over de electronische schakeling. Dit lijkt ingewikkelder dan het is want in de meest eenvoudige uitvoering bestaat het alleen uit een power-transistor NPN-type. ( je kunt ook een Fet gebruiken maar nodig is dit in deze situatie niet) Deze wordt gebruikt i.p.v. een relais en wordt geschakeld als emitter-volger. Dit houdt in: de collector aan 12V, de basis aan de plafond verlichting en de emitter aan je toe te voegen lampjes. De andere kant van de lampjes aan massa. Dit doet precies wat je wilt n.l. het bestaande circuit wordt nauwelijks belast (hoog ohmige ingang) en de lampjes dimmen keurig mee met de bestaande verlichting.

De power-transistor is niet kritisch, elk type is geschikt mits hij maar van het NPN-type is en 2A of meer kan schakelen. Wel moet hij voorzien worden van een koelplaat vooral als je de interieurverlichting handmatig langere tijd wilt laten branden. De extra lampjes branden dan ook mee en de transistor zal warm worden. Iemand met een klein beetje verstand van electronica kan dit voor je maken als je het zelf niet kan.
Ik wil je ook wel een schema toesturen als je mij je E-mail adres geeft.

Verder wil ik je nog even wijzen op LED ornamentjes die Praxis op dit moment in de aanbieding heeft in de typen “Novara” en “Attiki” deze zijn te verkrijgen in o.a. 12V. Het vermogen is 3 of 6 watt per armatuur dus wat dat betreft biedt het niet veel soelaas om ze direct aan te sluiten maar je hebt wel meteen kant en klare armaturen. Goedkoop vind ik ze niet want de prijs is ongeveer € 90,00 voor 3 stuks (set) dus dat komt ook nog slecht uit als je er 4 nodig hebt maar het is een optie. Je kunt ze ook gebruiken in combinatie met de power-transistor. Alleen het licht is wel wat kil van LED´s maar daar is eventueel wat aan te doen met kleurfolie.

Groet, Ton

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328

Gepost: 19 februari 2006 07:58 PM
  [ # 32 ]

ik denk dat ik morgen gewoon ff z’n relais koop en aansluit, en dan als je me dat schema wil sturen (.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)) die schakeling op me gemak in elkaar knutsel..

die led’s heb ik gewoon in armatuur geplaats, net als exroosje een paar berichten terug.

als het nu is snel donker word… kan ik die foto’s posten Smile

alvast bedankt

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 19 februari 2006 09:15 PM
  [ # 33 ]

hier de foto’s van de LED’s :
ze branden niet fel genoeg voor een overzicht’s foto, dat is jammer voor de foto, maar in het echt is het wel mooi, namelijk niet te fel dus niet te storend Very Happy

hier de foto’s van de lichtbronnen:

LED’s bij de voorstoelen
LED’s achterstoelen de led’s zitten in de schuiflades, net als de voeten verlichtin achter<—2x fietslamp.
nog een keer achter

Profiel  

TonK
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 20 februari 2006 01:13 AM
  [ # 34 ]

PjotrBlom schreef;

ik denk dat ik morgen gewoon ff z’n relais koop en aansluit, en dan als je me dat schema wil sturen (.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)) die schakeling op me gemak in elkaar knutsel..

Ik wil je met alle plezier een schema sturen maar dan moet ik eerst weten welke methode wordt gebruikt op het punt waar je wilt aftakken. Er bestaan n.l. 2 methodes: of de plus wordt geregeld of de min en dat maakt voor de schakeling veel uit. Dus als je even op het punt waar je wilt aftakken kunt meten dan kan ik meer.

In geval de plus wordt geregeld dan meet je op de lampje op beide zijden geen spanning als het uit is maar vindt je op een zijde van het lampje wel een verbinding naar massa.

In geval de min wordt geregeld dan meet je aan beide zijden van het lampje 12V als het uit is en geen verbinding met massa.

Dit kan je ook parten spelen met de relais schakeling.  Als je een min geregeld systeem hebt dan moet je het relais aan een kant van de relaisspoel op de 12V aansluiten i.p.v. massa en de andere kant van de relaisspoel op de minkant van de lamp.

Ja,ja ze maken het je niet echt gemakkelijk tegenwoordig.

Profiel  

exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 498

Gepost: 20 februari 2006 11:06 AM
  [ # 35 ]

Afgelopen weekend ook weer aan het sleutelen geweest:
Heb nu voorin per armatuur 6 daglichtwitte ledjes gemonteerd (3 aan 3 parallel), dat trekt in totaal 0,04A dus 0,5W. 

Achterin heb ik een 2 tal 3-led fietsarmatuurtjes gepakt, voorzien van per stuk 3 witte ledjes en dit trekt dus 0,02A = 0,25W

Totaal dus 1,5W, dit komt allemaal van de draad sigarettenaanstekerlamp af. Deze heb ik ook al eens een tweetal 3w lampjes in mijn vorige C5 op aangesloten gehad, dat werkt op zich ook. Toen daar ook mog een tomtom + GPS muis op moest heb ik om zeker te zijn echter toch een relais gekocht en deze er tussen gezet (voeding sigarettenaansteker, schakeling sigartettenaanstekerlampje.)

Dan ben je het dimmen inderdaad kwijt, maar zo’n relais schakelt al bij 6V, dus doet het altijd.

Ledjes reageren overigens ook op dimmen, zelfs iets extremer dan gloeilampen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 20 februari 2006 08:12 PM
  [ # 36 ]

vandaag een relais gehaald, maar hij deed het niet en werd warm… Confused dus snel er tussen uit gehaald (ps worden die dingen altijd warm??)

@tonK ik heb geen multimeter, dus kan dat niet opmeten…

ging dus niet echt lekker vandaag, en nu doet 1 kant met LED-jes het ook niet meer Mad

Profiel  

TonK
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 20 februari 2006 08:50 PM
  [ # 37 ]
PjotrBlom schreef:

vandaag een relais gehaald, maar hij deed het niet en werd warm… Confused dus snel er tussen uit gehaald (ps worden die dingen altijd warm??)

@tonK ik heb geen multimeter, dus kan dat niet opmeten…

ging dus niet echt lekker vandaag, en nu doet 1 kant met LED-jes het ook niet meer Mad

Begrijp niet goed wat je nu hebt gekocht. Een relais wordt niet echt warm als de spoelspanning overeenkomt met de aangesloten spanning. Hebben ze je een straalkachel of broodrooster in je handen gestopt i.p.v. een relais????????

Heb je echt een 12V gelijkspannings relais of is het er een voor 12V wisselspanning. Als dat zo is dan wordt hij inderdaad heet als je hem op gelijkspannig aansluit. Dus even controleren of dit klopt.

Dat je Led´s het aan en kant niet meer doen moet een andere oorzaak hebben want dat heeft niets met je relais-schakeling te maken voor zover ik dat van hieruit kan beoordelen.

Zonder multimeter aan electra werken????????? Dat is volgens mij een doodzonde dus hup fluks naar de bouwmarkt en zo´n ding aangeschaft dat kost ook niks meer als je een simpel apparaat koopt. Zonder meter moet je van electra afblijven. Je hebt er trouwens ook een nodig om het probleem in je LED verlichting te localiseren. Een natte finger werkt bij 12V= niet zo goed en bij hogere spanningen is deze methode sterk af te raden.

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 20 februari 2006 09:18 PM
  [ # 38 ]

op de Relais staat 24VDC dus gelijkspanning, ik denk dat de 12volt te weinig is (ik heb trouwens wel om een 12v relais gevraagt, met 275 Ohm of meer, zoals jij aangaf….)

maar de aansluit pootje van de relais werden echt warm Confused  maar ik heb hem eerst in een proef opstelling getest, en daar deed ie het wel: 19v op de spoel van de relais, en een LED-je met een 2 1,5v batterijen aan de andere kant…

maarja ik ga eerst die LED’s is maken (zal wel een loszitten contactje zijn) en een multi-meter kopen Wink  en dan met het weekend, kijk ik wel is naar de $%^&* voeten verlichting, maar wel bedankt voor alle reacties   Very Happy Cool

Profiel  

TonK
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 20 februari 2006 10:02 PM
  [ # 39 ]

@PjotrBlom,

24VDC is inderdaad gelijkspanning en twee maal zo hoog als de accuspanning in je auto dus hoe dat ooit heet kan worden is mij een raadsel. Hier moet iets anders fout zijn aangesloten, ik begrijp alleen niet wat. Om aansluitpootjes warm te krijgen moet er een fikse stroom door lopen dus het lijkt er op dat je ergens kortsluiting maakte via het relais.

Om een proefopstelling te maken kun je dit relais wel gebruiken maar in de auto gaat het echt niet werken. Een 24V relais op 12V werkt of niet of niet betrouwbaar dus kun je het beter ruilen voor een 12Vdc. De spanning 24V wordt wel in vrachtauto´s gebruikt maar dat is de C5 nog niet hoewel er wel veel in kan.

Heel verstandig van je om een multi-meter aan te schaffen.

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 20 februari 2006 10:44 PM
  [ # 40 ]
exroosje schreef:

Afgelopen weekend ook weer aan het sleutelen geweest:
Heb nu voorin per armatuur 6 daglichtwitte ledjes gemonteerd (3 aan 3 parallel), dat trekt in totaal 0,04A dus 0,5W. 

Achterin heb ik een 2 tal 3-led fietsarmatuurtjes gepakt, voorzien van per stuk 3 witte ledjes en dit trekt dus 0,02A = 0,25W

Totaal dus 1,5W, dit komt allemaal van de draad sigarettenaanstekerlamp af. Deze heb ik ook al eens een tweetal 3w lampjes in mijn vorige C5 op aangesloten gehad, dat werkt op zich ook. Toen daar ook mog een tomtom + GPS muis op moest heb ik om zeker te zijn echter toch een relais gekocht en deze er tussen gezet (voeding sigarettenaansteker, schakeling sigartettenaanstekerlampje.)

Dan ben je het dimmen inderdaad kwijt, maar zo’n relais schakelt al bij 6V, dus doet het altijd.

Ledjes reageren overigens ook op dimmen, zelfs iets extremer dan gloeilampen.

hoe ziet dat er achter uit Confused:  :photo Very Happy

Profiel  

exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 26 februari 2006 04:01 PM
  [ # 41 ]
PjotrBlom schreef:

hoe ziet dat er achter uit Confused:  :photo Very Happy

Ik heb dit weekend mijn zelf sleutelen pagina geupdate op mijn site met alle benodigde info en foto’s. Zie www.frankknot.com

Hier ook info te vinden over inbouw van een mp3 wisselaar, trekhaak, carkit en parkeersensoren.

Succes en veel inspiratie gewenst

Frank

Profiel  

nixmit
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50

Gepost: 23 juni 2006 12:25 AM
  [ # 42 ]

Tekstkleur

Op zoek naar info over inbouw (siemens) carkit http://www.frankknot.com ontdekt.

Bij mij, Firefox 1.5.0.4, verschijnt een groot deel van de tekst in zachtgeel op een gebroken witte ondergrond. Onleesbaar dus.

Kan jij daar iets aan doen, of doe ik iets verkeerd?

Groet,

Nick

Profiel  

exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 23 juni 2006 02:44 PM
  [ # 43 ]

De achtergrond zou zwart moeten zijn. Dat doet ie tenminste in Explorer. Dan is de gele letter uitstekend leesbaar.

Wat je kan doen is de pagina lokaal kopieren en dan de tekstkleur tag wijzigen.

Ik zal mijn webmaster (lees vrouw) vragen of er iets aan te doen is.

Frank

Profiel  

3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook