Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Volgens mij gaat die ring zich vormen naar de passing. Ik weet niet of dat door warmte of door de druk komt, maar hij vervormt iets iig. Als de veer niet genoeg is ingedrukt komt hij zonder spanning te zitten als de ring iets vervormt.
Dus is het advies om gewoon een stuk een rijden en de boel goed warm te laten worden? Of is het een kwestie van honderden kilometers rijden?
Ben zojuist ook nog even beziggeweest. Ik zag dat de moer helemaal tot het einde van de schroefdraad van de bout werd gedraaid, dus heb de boel ook nog eens in elkaar gezet met langere bouten en vervolgens goed vast aangedraaid. Ook dat mocht niet baten… ben er even klaar mee. Klote is ook de toegankelijkheid, het valt niet mee om een sleutel op de boutkop te krijgen in die nauwe ruimte. Even de pijp losschroeven en weer vast en er is weer een uur voorbij. Ik doe alles liggend onder de auto trouwens (op assteunen).
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Wat ik wel eens deed is dan een dop met twee verlengstukken en een T-stuk op de moerkop zetten. Dus vanaf bovenaf. Dat T-stuk komt vanzelf ergens tegenaan zodat je daar geen hand meer voor nodig hebt om hem tegen te houden (tegen het meedraaien).
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Eh… Boutkop bedoel ik
Bij de 16v niet toe te passen door het brede uitlaatspruitstuk. Maar inderdaad is om op de boutkop een sleutel te zetten die zich klemzet. Ik gebruik een plaat ringsleutel of steeksleutel.
Hoe vast zet ik de moeren? Als ik ze erg vast draai dan is de veer geheel ingedrukt en is er van een flexibele koppeling geen sprake meer. Is dat de bedeoling?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. En als na een uurtje rijden alles goed heet is geweest mischien even natrekken. Ik uiterste nood smeer je die ring in met GunGum voor montage.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ga ik weer proberen. Je geeft me hoop
Heb je de stalen binnenbus die in de gevlochten ring zit wel teruggeplaatst ?
Als je de moeren zo vast kunt draaien dat de koppeling niet meer fllexibel is, gebruik je te korte bouten.
Het idee is dat de moeren tegen de borst op de bout aankomen en dat de veren dan niet helemaal ingedrukt worden.
Met borst bedoel je dan waar de schroefdraad van de bout ophoudt?
En een binnenbus zat er niet op. Ik schuif de gevlochten ring over het uiteinde van het spruitstuk, dat is een vrij strakke passing. Mis ik een onderdeel?
Dat bedoel ik met borst, beetje vreemde therm uit de mechanische wereld.
Kennelijkmaakt de binnenbus een vast deel uitvan je spruitstuk, ik ben diesels gewend en daar gebruiken ze een los stukje buis.
Dat stukje pijp zit wel over de hele lengte van de pakkingring?
de pakkingring zit inderdaad geheel over dat stuk buis geschoven. Het uiteinde van de buis is zo goed als vlak met het uiteinde van de ring, misschien dat de buis nog net een millimeter uitsteekt.
Dan zit je probleem daar niet.
Geen onregelmatigheden aan de uitlaatflens? deuk of de uitlaatbuis die zover in de flens steekt dat de pakking daar tegenaan komt en dus niet aanligt.
Ik zou in elk geval achter de juiste lengte van de bouten proberen te komen, zoals het nu zit kunnen de moeren er elk moment afvallen.
Ze moeten gewoon flink vast gedraaid worden zodat ze tegen de borst zitten, de veren mogen dan niet met de windingen stijf tegen elkaar aan zitten.
Ik heb net even gemeten bij een 16v die hier gestald staat.
Ik meet 58mm van bovenkant zeskant tot onderkant van de holle ring die de veer tegenhoudt.
De boel was gemonteerd, beter meten kon niet.
Dat komt bijna overeen met mijn gemeten lengte:
Heb je moeren dan al een keer echt vastgezet? zo ja weet je dan zeker dat de windingen tegen elkaar liggen? K
Misschien zijn er meerdere lengtes veren, ik heb een bakje vol en kijk straks wel even