Vanaf eind maart dit jaar is mijn partner de gelukkige bezitter van een C3 Pluriel uit 1994. Een prachtige zomer gehad en super veel (probleemloos) genot van het open dak. Sinds een paar dagen hebben we problemen met de bediening van het schuifdak en daaraan gekoppeld problemen om het achterraam te openen via de bedieningsknop onder op het raam. Nou heb ik al enig speurwerk verricht, (o.a. op dit forum) en ben dus al met enige voorkennis het probleem te lijf gegaan. Ik begrijp dat de besturing blijkbaar niet meer weet wat de exacte positie is van het dak, maar de resetprocedures die ik op ben tegengekomen (5x contact aan en weer uit (=methode 1), schakelaar in de nul-stand ca.30 seconden ingedrukt houden (=methode 2)) mogen bij ons niet baten. Wat werkt er nog? Als ik de schakelaar indruk krijg ik achterin het bekende geratel, er wordt door het motortje verder geprobeerd dicht te sturen, maar na luttele secoonden stopt het motortje. Vasthouden nadat het motortje is gestopt t.b.v. de resetprocedure haalt niets uit. Ik ben in staat om steeds stukjes van 15 cm o.i.d. te openen, daarna 1 cm sluiten, dan weer 15 cm verder openen, enz tot het dakje over de achterruit gepositioneerd is. Tijdens dit bewegen hoor je verder geen geratel, al loopt het dakje niet heel soepel en is het me een keer overkomen (door al het geexperimenteer) dat het dakje kortstondig een tikje scheef trok.
Voor de zekerheid maar met wat handkracht het dakje begeleid om het niet soepel lopen een beetje op te vangen. Vandaag heb ik van binnenuit het dakraampje geopend en heb ik het motortje losgehaald van de aandrijving. Als ik het tandwieltje van de motor bekijk ziet dat er niet beschadigd uit. De microswiches van de raamvergrendeling functioneren normaal, in beide gevallen gaat bij ontgrendeling de kofferbakverlichting aan. Heeft iemand een idee hoe ik de positie voor de dakbesturing weer synchroon krijg? Zijn er nog andere microswitches die ik moet controleren? Ik ben bereid om tot het naadje te gaan desnoods zelf kabels vervangen, al vrees ik dat ik nog veel extra kennis zal moeten opdoen…. maar ja, de auto is het gewoon waard; als alles het doet heb je zelfs op weg naar je werk het vakantiegevoel
Wie weet raad?
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 08-06-2014
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 XTR 1.4 16V
Zoals hierboven te lezen onder dak problemen zijn de meest voorkomende problemen versleten kabels versleten tandwiel van de kabels niet de motor en afgebroken motorsteunen op de achterruit.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
de kabels lijken toch versleten. Kabels vervangen met tandwieltje er bij. Als de kabels er uit zijn dak handmatig heen en weer bewegen. Dat ter controle op zware punten. Als die er zijn dat eerst oplossen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006
- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
helemaal eens met Johan Oldenhage. Een setje kabels kost zo’n 100 Eu. 2 Kabels en 1 tandwiel (in de witte kunststof houder) vervangen, maar eerst als het motortje los is ZEKER de boel weer vloeiend laten lopen. Je kunt de dakbogen heel voorzichtig slijpen met P600 schuurpapier, bijvoorbeeld. en licht invetten met speciaal vet. Het dak moet met twee handen soepel open en dicht te duwen/trekken zijn.
Dan pas kabels+tandwiel er in zetten, en met de motor de boel sluiten en hopen dat je geen gekraak hoort. Naar mijn ervaring kan 1 kraakje al genoeg zijn om het tandwiel weer te laten verslijten. Pas als dat gelukt is kan je denken aan resetten.
Bij mij is het uiteindelijk gelukt, maar wel door een Citrospecialist. Zelf had ik al 3 setjes kabels en een volledig dakje vernield….
C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)
oldenhage schreef:de kabels lijken toch versleten. Kabels vervangen met tandwieltje er bij. Als de kabels er uit zijn dak handmatig heen en weer bewegen. Dat ter controle op zware punten. Als die er zijn dat eerst oplossen.
Ik moet er blijkbaar aan geloven… dus toch de dakkabels + tandwiel vervangen. Johan Oldenhage, bedankt voor het bevestigen van m’n vermoedens. Ik begrijp dat je wel de in’s en outs moet weten om deze klus te klaren. Ik probeer me een beetje een beeld te vormen van wat er op me afkomt.(Volgorde van aanpak, do’s en don’ts, wat technische documentatie. Het is de bedoeling dat ik de Pluriel wel rijdbaar houd zodat (als het me niet in één weekend lukt) m’n partner wel weer met een gesloten dak naar haar werk kan. Kan ik het in fases doen? Bijvoorbeeld de geleiders in de dakbogen schoonmaken, evt polijsten en opnieuw invetten (bedankt voor de tip Taco!). Wat houdt het verwijderen van de dakkabels in, ben uiteraard momenteel nog volslagen leek, maar voor m’n gevoel wel in staat stap voor stap de klus te klaren als ik maar duidelijke aanwijzingen heb. Als het dakje niet soepel loopt lijkt het me inderdaad het eerste wat je moet doen om dit te herstellen. Dit is er per slot van rekening ook de oorzaak van geweest dat de boel kapot/versleten is geraakt. Ik zou het dakje op het achterraam kunnen laten zakken en de dakbogen verwijderen om dat deel al vast pico bello te maken. Ga ik dit weekend maar eens mee aan de slag. Baat het niet, schaadt het niet (en kunnen we de Pluriel voor het eerst berijden als spider ) Nu maar hopen dat het droog blijft. Als jullie nog tips/documentatie hebben houd ik me aanbevolen. In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik kan je zeer waarschijnlijk helpen aan het gezochte deel van het WPH.
Moet je wel even een paar dagen geduld hebben.
Zal t dit weekeinde opzoeken, dan even scannen en als je mij jouw mailadres via PM laat weten, stuur ik het jou als pdf.
Voor de rest haak ik aan bij zowel Johan als Taco, zeer waarschijnlijk versleten kabels en tandwiel.
Herinitialiseren van het dak heeft pas zin als het dak qua aandrijving en geleiding in zeg maar ” nieuwstaat” verkeert.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik heb inmiddels m’n materialen besteld: dakkabels, vet, tandwielsetje en jawel ook nog een setje interslides: zowel de voorste links als rechts bleken kapot. Via Rene Jongejan een boel info gekregen, en nu tijdens het wachten op de materialen even een plan van aanpak maken. Ik lees in de handleiding dat er bij het verwijderen van het vouwdak een speciale sleutel nodig is. Is er iemand met ervaring die hier iets over zeggen kan? Heb je de sleutel beslist nodig of kan je het mechaniek ook op een andere manier ontgrendelen?
Moet je de complete dakcassette uitbouwen of kan je hem ook in de kofferbak laten zitten en slechts het voorste deel van het vouwdak er uit trekken zodat je bij de voorste slides kan. Is er iemand met wat tips? Ik houd mij aanbevolen
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Johan
Ben er ondertussen achter, met de speciale sleutel wordt het gereedschap bedoeld om het dak met de hand te verplaatsen.
In de kunststof afdekplaat, waar achter de dakmotor zit, zit een dopje.
Als je dat eruit wipt, kijk je recht in het hart van de reductor, welke aan de motor vastzit.
Dan zie je een brede gleuf, waar de “sleutel” in moet, waardoor je met de hand de boel aandrijft.
Hierdoor kan je dus het dakdoek met de hand verplaatsen.
Gaat echter redelijk zwaar, ik heb hier zelfs een hulpstukje voor gemaakt, zodat ik de ratel erop kan zetten.
Makkelijker is het om eerst de dakmotor te demonteren en het tandwiel te verwijderen.
Dat moet toch los, want dat en de kabels ga je toch vervangen.
Dan kan je het dakdoek gewoon met de hand eruit trekken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dit is al een wat ouder bericht op het forum maar heb toch nog een paar vraagjes aan de specialisten onder de Pluriels.
Ik ben ook een trotse bezitter van een C3 senso drive en heb problemen met het dak. Deze trok scheef en sloot niet goed meer. Naar een medewerker van Citroen gebracht en deze heeft de kabels vervangen en tandwiel geleiders en het dak trekt nog steeds scheef. Ik heb mijn auto terug de motor van het dak is afgekoppeld en het dak is dicht met duck tape. Dus alles nieuw en het werkt niet. Is er iemand die mij kan en wil helpen met dit probleem?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mijn advies: neem even contact op met 1 van de professionele specialisten.
Een beetje afhankelijk van waar je woonachtig bent, bijvoorbeeld:
. Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep
. garage Thalen in Hoogeveen, hier is medeforummer Taco destijds goed geholpen
. als je van een ritje naar N-Fr. houdt http://www.specialistec3pluriel.fr/contact/
Dit topic biedt nog meer info: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/221107/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Even een vervolg op de dak problemen. Afgelopen week ben ik bij Johan geweest helaas had hij geen cassette voor mijn auto maar heeft mij super geholpen ik weet nu wat er aan de hand is. Door gegaan naar de specialist in Frankrijk. Deze heeft zeker kennis van de auto maar daar is dan ook alles mee gezegd. Hij wist dat ik kwam en zoals op de site vermeld staat is een nieuwe cassette incl. Montage €1250,00. Om half 1 aangekomen moest even een kwartier wachten want hij had het zo warm werd een uur. Waarna hij aan andere auto’s ging werken. Om 3 uur is hij aan mijn auto begonnen dit ging allemaal niet zo fijn waarna hij een ander dak probeerde wat het zelfde resultaat opleverde als mijn eigen dak. Ik had nog zo iets van als het met het andere dak wel lukt dan maar zijn dak. Als de auto maar gemaakt is. Inmiddels was het kwart voor 6. Hij zegt doodleuk ik stop ermee. Je hebt 2 opties nu €1500,00 betalen volgende week terug komen de auto hier een week laten en dan zou hij gaan kijken of € 200,00 betalen en dan gingen mijn onderdelen er terug op en was het klaar. Ik heb daar heel de middag gezeten op de betonnen vloer had gelukkig zelf nog drinken bij geen toilet war er wat ik kon gebruiken. Ik ben gaan bellen met mijn man en we kwamen tot de conclusie nu de volle mep betalen en wie weet wat er voor kosten nog bij komen daarbij is het ook niet even om de hoek dus ik zeg we gaan voor de €200,00 Deze keuze schoot bij hem in het verkeerde keelgat. Ik moest ineens €400,00 betalen en met een hoop sjagerijn werd mijn auto zijn dak er weer opgezet. Hij begon te schreeuwen en te tieren dat ik hem niet vertrouwde en wat ik wel niet dacht. Ik moest de auto maar achterlaten. Ik ben geen watje maar als je daar alleen staat met een auto die uit elkaar ligt en dat getier en hoe je de rest van de dag behandeld ben dan betaal je gewoon de €400,00. Vervolgens wilde hij mijn auto wel kopen. Ik heb nog om de rekening gevraagd maar die kreeg ik niet omdat hij de auto niet gerepareerd had. Ik had geen zin in weer een discussie en een hoop getier. Dus bij deze een hele leuke oranje pluriel te koop 16I senso drive. Ben er helemaal klaar mee. En als je naar Frankrijk gaat naar de specialist ga dan als vrouw zeker niet alleen.
Niet zo’n leuk verhaal!
Maar in ieder geval al heel straf dat je als vrouw alleen naar Frankrijk naar een garage moet gaan???
Uw man verdient bij deze een pakje slaag als je het mij vraagt! lol
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Rietje
Na een aantal positieve geluiden over de Franse Pluriel-specialist nu een fors minder bericht.
Jammer om dit te lezen, is absoluut geen reclame voor hem.
Als techneut ben ik overigens wel benieuwd naar wat er aan het dak van jouw Pluriel nu defect is.
Je hebt het over het vervangen van de cassette, maar zou je ook nog willen en kunnen omschrijven waarom?
En mag ik je nog een tip geven?
Als je daadwerkelijk van jouw Pluriel af wilt, plaats ‘m dan even in het subforum “aangeboden” met wat meer informatie, zoals bouwjaar, km-stand, staat van onderhoud, te verhelpen gebreken, vraagprijs enz.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat mijn man niet mee is gegaan naar Frankrijk is niet zo vreemd het is ongeveer 3 uur rijden vanaf hier en je moet toch gewoon als vrouw naar een bedrijf kunnen gaan. Tenminste daar ging ik vanuit. Wat er aan de auto kapot is: de cassette en bij vervanging trok hij nog scheef. Inmiddels heb ik de auto met veel verdriet en verlies verkocht.