Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 12-09-2005
- LN/LNA 1.1 Cannelle
- C5 2.0-16v Exclusive Aut
Hallo Allemaal,
Redelijke newbie hier.
Ik heb een xm break 2.0 uit 1992 met 255k km op de klok. Nu heb ik het volgende probleem elke keer als ik hard rem dan duikt de achterkant naar beneden, dus omgekeerd dan je zou verwachten, niet de neus naar het asfalt maar de kont.. heel raar gevoel. Kan iemand mij vertellen wat er hier misgaat ?
Ander vraagje:
Mijn stuur trilt als in mijn handen als ik, op wat hogere snelheid (120), een stukje naar links draai. Naar rechts heeft hij het ook maar stukken minder.
Enig idee wat er hier niet goed is?
Laatste vraagje:
Als ik de auto in de hogere (niet hoogste stand) zet dan gebeurt er niets…. Het duurt bij het starten ook erg lang voordat de auto omhoog wil komen, (als het stuurwiel gedraait staat dan gaat zelfs het stop-lampje branden…) ik moet de toeren op 15-1800 zetten voordat er wat gebeurt en dan is hij nog traag….
Alvast bedankt voor de reacties.
Mvg,
Joost de Groot
volgens mij heb je een nieuwe drukbol nodig, dus de 5e of 6e, wat is het…
Achterkant van de auto die duikt bij remmen is volgens mij wel redelijk normaal maar misschien is het meer dat de voorkant minder duikt. Ook dit heeft volgens mij wel redelijk wat overeenkomsten met een kappotte drukbol.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Dat trillen zou voort kunnen komen uit slechte fusseekogels of slecht gebalanceerde banden.
Over het remmen en slecht omhoogkomen kan ik niks zeggen. Maar bij mijn weten is er hier al eens vaker over gesproken. Even zoeken dus. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het langzame opkomen verholpen is met een bezoekje bij Chyparse voor vers opgevulde bollen en nieuwe LHM. Dat was bij mij iig wel de remedie. Maar misschien is het ook wel iets dat samenhangt met jouw remprobleem.
Animal triste post coitum
Het hoe en het wat precies van het duiken van de achterkant met het remmen weet ik niet precies, maar het is bij (zwaarder) beladen hydraulisch geveerde Citroëns zo, dat de druk die bij het remmen natuurlijk op de voorkant komt, kunstmatig wordt tegengegaan, waardoor de achterkant hydraulisch min of meer naar beneden getrokken wordt. (mijn BX deed het en mijn XM doet het ook)
Karel
Zweven is leven
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Dat heeft te maken met de draagarmen achter, door het remmen worden de draagarmen naar beneden getrokken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Mijn Xantia doet dat ook heel sterk. Komt in mijn geval door enorm soepel veerbollen waardoor de achterkant bijna ongehinderd en ongedempt bewegingen kan maken. Veert prima maar bij het remmen trek ie soms iets te snel de kont naar het asfalt.
Het langzame omhoogkomen ed zal in jouw geval denk ik komen door oude LHM olie. Snel verversen dus!
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Dat achteraan duiken hoort idd met de remkrachtverdeling bij een hydraulische citroen.
Gooi een zak zand achterin en hij remt nog harder, de verdeling is dynamisch afhankelijk van de druk op de achterwielen. Geweldig toch?
Als je hard remt krijg je echt dat “in de ankers” gevoel, ipv dat stomme duiken met de neus wat “normale” auto’s doen.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Uhmmm de wagen hoort dus vlak te remmen, voor noch achter duiken.
Heel veel andere autos duiken van voren.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Dat vlak remmen bereikt ie trouwens doordat de voorkant duikt en de achterkant ongeveer evenveel omlaag getrokken wordt. Dus de hele wagen zakt iets in tijdens het remmen, maar blijft wel ongeveer vlak.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
als je echt hard remt, trekt de achterkant toch echt naar beneden, (zal binnen 10 seconden weer gecorrigeerd worden maar je remt meestal geen 10 secs)
bij normaal remgedrag is blijft de auto idd vlak
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Jeroen28 schreef:als je echt hard remt, trekt de achterkant toch echt naar beneden, (zal binnen 10 seconden weer gecorrigeerd worden maar je remt meestal geen 10 secs)
bij normaal remgedrag is blijft de auto idd vlak
Bij mijn xantia doet ie dat inderdaad ook terwijl mijn BX inderdaad vlak remt.
heel vreemd maargoed
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik heb hier toch echt ergens een draadje gelezen, waarin iemand beschrijft wat er dan mis is met het systeem. Kan het alleen niet meer vinden. ‘Normaal’ is het iig niet!
Animal triste post coitum
De bedoeling Citroen is geweest, dat als je remt, en de voorkant duikt daardoor, de achterkant ook iets omlaag gaat, zodat de wagen zo goed als vlak blijft.
Nu zal de afstelling daarvan bij vele auto’s in de loop der jaren wat zijn gaan afwijken. En of dat nou komt door gare / platte bollen, of een hoogte regelaar waar mee geprutst is weet ik zo niet. Misschien wel een toevallige combinatie van deze 2.
Maar dat is dus de bedoeling, nu moet het dat nog doen…
Test
Zou slechte voorbollen kunnen zijn (dat ie “te weinig” duikt voor), of iets met het hydractief (dat ie achter zacht staat en voor hard) of een kapotte remservo (trekt ie heel veel vloeistof weg uit de achtervering bij het remmen), slecht werkende voorremmen kan ook nog (dat de achterremmen naar verhouding teveel werk doen)
Gokjes hoor…
Staat de wagen meteen weer recht als je de rem loslaat of moet de hoogteregelaar het dan eerst nog corrigeren?
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Het duiken van de achterzijde tijdens remmen wordt vaak veroorzaakt door een verkeerde wagenhoogte.
Als de voorkant te hoog staat zal de auto ook minder “duiken”.
Bovendien kunnen er trillingen in de aandrijving voorkomen omdat de aandrijfassen dan scheef staan.
Als bovenstaande niet van toepassing is, controleer dan de achterremmen op vastzitten en/of scheef afslijten ( oxidevorming tussen remklauwen en draagarmen)
Wat ook ( minder vaak ) voorkomt is een slecht werkende remservo.