Spanveer ook vervangen?
En anders:
Riem nog strakker spannen.
Toch een verkeerde lengte van de riem. Is de riem op VIN-nummer aangeschaft?
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Alles origineel Citroen, lengte van de riem is goed volgens Citroen gegevens, alles via Vin nummer besteld.
Riem, Spanveer, spanwiel en geleide/spanwiel.
Hij staat al in zijn uiterste stand, de enige spanmethode is met de geleiderol/spanrol en die staat op maximaal. De spanveer met bijbehorend spanwiel is niet te stellen.
Ik heb alles zelf nog gecontroleerd op de Citroen Site.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Op een Frans forum is inderdaad een riem van 1850 mm gebruikt in plaats van 1863 mm en probleem over….
Hmm er staat ergens ook dat er een kleinere compressor poelie geplaatst kan zijn, de mijne heeft een keer een nieuwe airco compressor gekregen… het zal toch niet….
Denk het wel. Kortere dus proberen.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dat klinkt als een heel plausibele verklaring. Als die kortere riem makkelijk te regelen is, lijkt me dat de kortste klap….
mischien een stomme vraag maar heb je de oude riem nog?
Dan zie je het gelijk als je hem op de nieuwe legt.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
De oude riem was 1862 mm volgens fabrieks specificaties, de nieuwe ook en nu zit er 1 om die 10 mm korter is.
Volgens de garage moest hij de riem er om heen wurmen, ik snap er niks van want volgens mijn berekeningen kan de spanner 30 mm opvangen (verschil tussen de 2 uiterste standen).
Met de nieuwe riem klappert hij nog steeds een beetje, minder erg maar toch nog klapperen..
Zou het dan toch de poelie zijn waarvan het rubber uitgedroogd is zodat hij het spanningsverschil bij inschakelen van de HD pomp of de airco niet kan opvangen?
De poelie verloopt niet, blijft keurig op zijn plek…
De spanveer staat nu wel onder de 98 mm zoals voorgeschreven is.
Ik blijf het een raar verhaal vinden… En ik weet ook niet wat ik nu nog meer kan doen..
Piepen is wel over
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
eenvoudige maar dure test ( zeker als het niets helpt ):
nieuwe poelie er op
walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Niet om te pesten Ed, maar kijk hier even.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228502/
Ik zou niet te lang twijfelen over die krukaspoelie. Gevaarlijk ding. Je ziet het pas als het veel te laat is.
Je ziet aan de plaatjes dat de buitenring helemaal los kan komen als de hechting van het rubber verloren gaat.
Bij dit voorbeeld kon ik de buitenring niet met de hand verdraaien.
Met een 2.1 Turbo XM al eens een twee tanden verschoven D-riem als gevolg. En dus een rijtje gebroken tuimelaars. En een nieuwe D-riem.
Ik had het geluk dat het bij het starten gebeurde. Op de snelweg loopt dat heel anders af.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Zoals ik al eerder heb gezegd zou ik die krukaspoelie zsm vervangen. Bij de twee wagens waarbij ik ze heb vervangen, was er aan de oude poelie weinig te zien…
Opties zijn:
Riem nog strakker spannen. Je hebt een oude auto en er kan inderdaad een nieuwe compressor zijn geplaatst met een kleine diameter van de poelie. Dat de riem er omheen gewurmd moest worden is normaal
Krukaspoelie vervangen lijkt mij de verstandigste oplossing. Inderdaad gevaarlijk ding.
Vraag is wel voor mij. Wat zegt de garage te doen?
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Mijn garage zegt, kijk het even aan.
Ik had voorgesteld een riem 2 cm korter, die kregen ze er niet op, dus is het 1 cm korter geworden.
Het klapperen is minder erg maar nog niet over, de spanner staat dan ook mee te denderen.
Ik was toevallig bij de “Garage van Toen” in Steenwijkerwold, die gaf aan dat de spanning gewoon nog te laag is… Hij kreeg die kortere riem er wel op volgens zijn zeggen.
Ik bel morgen even met de garage die de riem er op heeft gezet voor overleg.
Waarom zou ik een nieuwe een nieuwe krukaspoelie plaatsen? Uit voorzorg? De leeftijd? Hij verschuift namelijk nog niet.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Kan de krukaspoelie ook het klapperen veroorzaken?
Ja