Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb zo’n iskra laatst in een ID gezet, met lange slag motor. Dat loopt stationair 600 toeren een laad gewoon 13,5 volt en op toeren 14.4
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vind ik nog een oude oplossing (1963):
https://www.dropbox.com/sh/s123s79pyn0bwea/AADC95YJWwzUp2RiVcVrxLePa/Faster/Connaught GT.pdf?dl=0
Laatste pagina, één na laatste alinea:
Daar staat iets over een “thermomatic fan” die maar af en toe aanspringt…
Link werkt niet helemaal goed, na Connaught procentteken invoeren en dan 20GT.pdf?dl=0
De % wordt automatisch weggehaald op één of andere manier…
Ben benieuwd hoe die fan er uit zag…
Dan is vermoedelijk er toch een diode kapot. Heb ik weer…...
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
H@ns schreef:
De % wordt automatisch weggehaald op één of andere manier…
“Procent 20” is de HTML code voor een spatie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Andere dynamo komt vandaag binnen en de nieuwe radiateur had ik al. We kunnen weer verder!
Dat zit er allemaal weer in. De fan draait nog langzamer en schakelt zelfs af en toe uit bij stationair draaien. Kun je zien wat een nieuwe radiateur doet. Nou eerst weer met mijn laptop knoeien, na een java update doet Tuner studio het niet meer.
Tuner Studio weer aan de gang en het gedrag van geruilde dynamo kunnen bestuderen. Een stuk beter, hoef geen dot gas meer te geven om lampje uit te laten gaan. Zie wel dat krap aan is qua spanning bij stationair, bij 1000 toeren gaat ie pas echt sjars geven en beneden de 700 gaat het lampje aan. Die iets grotere poelie is toch niet helemaal ok.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik heb hier een half dozijn dynamo’s van allerlei merken en voor diverse auto’s.
Alle asjes zijn Ø 15 mm. Pakweg de helft met en de andere helft zonder spie.
Denkbaar is dat je een spie wil als de poelie tegen de klok in trekt, dus de moer wil “losdraaien”.
Mijn oplossing: Lekker vastzetten met een lik Loctite erin.
Er zijn ernstiger dingen om van wakker te liggen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
De dynamo is omgeruild door leverancier Jan.
Na wat gegoogel de datasheet van de Iskra ( tegenwoordig eigendom van Mahle) gevonden:
http://www.iskra-agv.cz/us/pdf/alternators_aak.pdf
Even wat gerekend aan de poelieverhoudingen:
Nokkenaspoelie +/-19cm doorsnede( beetje lastig meten in de auto)
Originele dynamo poelie 6cm, Iskra 7cm
Verhouding:
Origineel 3,16
Iskra 2,71
Nokkenas draait halve snelheid dus:
Origineel 875/2 maal 3,16 = 1382,5 rpm
Iskra 875/2 maal 2,71 = 1185
Volgens de datasheet gaat de Iskra pas wat serieus doen boven de 1100 rpm:
Hebben we dan ook weer geleerd!
Krijg je er nou één met een kleinere poelie? Volgens die datasheet kan je de poelie op maat kiezen.
Het is wel jammer als je het stationaire toerental moet verhogen (hoewel, 875 kan nog bij een DS…)
vanwege de dynamo.
Of je moet accepteren dat het lampje af en toe gaat branden.
In het gelijkstroom tijdperk was dat volkomen normaal…
Zou die grotere poelie er op zitten vanwege het grotere moment dat nodig is om die hoge stroom op te wekken?
875 is normaal bij een IE, deze poeliemaat is blijkbaar standaard wat op de dynamo’s zit die de dsboeren leveren.
Zou iemand even een nokkenaspoelie kunnen opmeten, bij mij gaat het wat lastig omdat er een triggerwiel op geschroefd zit.
19,6 cm, ik had er nog eentje los liggen in m’n werkplaats.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Dan zat ik er maar 6mm naast met mijn timmermansoog….