1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Raar geluid motor
Sand0rz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 26-05-2015

Gepost: 08 juni 2015 08:01 PM

Hallo!

Ik heb onlangs bij mijn Saxo uit ‘98 (1.1i) de distributieriem, waterpomp en multiriem vervangen.
Nou hoor ik sinds dat ik dat gedaan heb, naar mijn idee aan de distributiekant van de motor, een hoge toon
tijdens het rijden. Dit wordt harder bij hogere toeren. Het is een soort gejank. Ik heb al iets gelezen over
een wiellager maar ik heb niet het idee dat dat het is (zou natuurlijk wel kunnen), omdat ik dat wel eens gehoord heb
in een auto en dit klinkt toch echt anders.

Kan het ook zijn dat de multiriem ofzo te strak gespannen is? Deze is geloof ik 2mm korter dan de oude.

Hoe kan ik er achter komen wat het is? Zijn er trucjes voor? (Bijv. hard optrekken of hard remmen ofzo)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 juni 2015 09:52 PM
  [ # 1 ]

Gemakkelijkste zou zijn als je het geluid kon opnemen en hier posten.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 08 juni 2015 10:30 PM
  [ # 2 ]

als je de riem te strak aanspant zou het kunnen zijn dat het lager van de dynamo is die je hoort fluiten. Start de motor eens met de motorkap open en bedien de gasklep vanaf de motor. Dan zal je misschien al een beter idee hebben uit welke richting het geluid komt ?
Riem ietsjes lossen en kijken of het geluid mindert, dan weet je direct dat het daaraan ligt ?

Profiel  
 
Sand0rz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 26-05-2015

Gepost: 09 juni 2015 12:14 PM
  [ # 3 ]

Ik heb gas gegeven met de gashendel. Ik hoor het geluid dan niet.
Waar ik wel ben achter gekomen is dat ik het hoor
als ik in de eerste of tweede versnelling rij.

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 09 juni 2015 03:00 PM
  [ # 4 ]

dus op het moment dat je naar 3e schakelt is het geluid weg?

Profiel  
 
Sand0rz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 26-05-2015

Gepost: 09 juni 2015 06:20 PM
  [ # 5 ]

Ja. Dan hoor ik het niet meer.

Profiel  
 
Sand0rz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 26-05-2015

Gepost: 10 juni 2015 05:51 PM
  [ # 6 ]

Niemand een idee?

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 10 juni 2015 06:24 PM
  [ # 7 ]

als het enkel bij 1e en 2e is en 3e niet meer zou het al bijna van de versnellingsbak moeten komen ?
Maar dan heeft het niks te maken met het vervangen van de riemen…. nu al eens geprobeerd om de multiriem iets losser te doen ??

Profiel  
 
Sand0rz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 26-05-2015

Gepost: 11 juni 2015 06:18 PM
  [ # 8 ]

De riem is wat losser gemaakt.
Geen verandering. Nog steeds de hoge toon.

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 12 juni 2015 08:56 AM
  [ # 9 ]

hoe weet jij dat die nieuwe disitributieriem 2mm korter is dan de oude ? Heb je dat gemeten of zo ????
Als je stationair gas geeft en je hoort het geluid niet , maar wel enkel in 1e en 2de, dan zal het wel van de versnellingsbak komen zeker ?
Wel benieuwd wat het is Smile Misschien eens naar garage gaan ?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 juni 2015 12:57 PM
  [ # 10 ]

In de 1 en 2 kantelt de motor meer dan in de hogere versnellingen door het grotere koppel. Misschien ligt daar de oorzaak? Motorsteun wel goed vastgezet?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 juni 2015 02:23 PM
  [ # 11 ]
scatt schreef:

hoe weet jij dat die nieuwe disitributieriem 2mm korter is dan de oude ? Heb je dat gemeten of zo ????

multiriem schreef hij, groot verschil.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 12 juni 2015 02:47 PM
  [ # 12 ]

ja, idd. verschil tussen multiriem en distributieriem ken ik wel, maar dan nog , waarmee kan je een riemomtrek nauwkeurig meten. Is hier wel een beetje oftopic maar zou het toch willen weten Smile Een verschil van 2 cm kan je meten, maar 2 mm mengteverschil in een riem meten, hoe doe je dat ? Smile

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 12 juni 2015 02:48 PM
  [ # 13 ]
jantje1948 schreef:

In de 1 en 2 kantelt de motor meer dan in de hogere versnellingen door het grotere koppel. Misschien ligt daar de oorzaak? Motorsteun wel goed vastgezet?

Interessante opmerking ! Benieuwd ...

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 juni 2015 04:35 PM
  [ # 14 ]

Ik las niet dat er ook een nieuwe spanrol gemoneerd werd?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Sand0rz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 26-05-2015

Gepost: 12 juni 2015 07:48 PM
  [ # 15 ]

Allereerst:
@jantje1948: De motorsteun zit loeiervast.

Wat betreft het lengteverschil van 2mm: De vorige was een 5PK720. De nieuwe is een 5PK718.

@waterman: Er is ook een nieuwe spanrol gemonteerd.

Ik kan wel naar een garage gaan, maar om eerlijk te zijn heb ik geen zin om geld te steken
in de uren die zij gebruiken om op zoek te gaan naar waar het vandaan komt als het misschien
gewoon een ouderdomskwaaltje van de motor is en niks ernstigs ofzo.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook