Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Al een tijdje last van “ochtendgepiep” bij mijn V6. Eerst na een minuut over, de laatste week toenemend geweeklaag.
Vanmiddag binnen het uur (zonder brug) geklaard, inclusief mobilisatie, opruimen en handenwassen.
Aan de zichtzijde is hooguit te zien dat het rubber craquelé is:
Maar aan de naar de motor gekeerde zijde zie je dat het rubber al van zijn plek aan het komen is:
Dus mooi op tijd geweest. Als de Wegenwacht er aan te pas moet komen wordt dit meteen weer zo’n drama.
€ 119, zo’n ding.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Uit nieuwsgierigheid het ding ook maar even uit elkaar gedrukt.
Goed te zien is holletje-bolletje.
De rubber ring is nergens dikker dan een mm of 3.
Aan de glimmende oppervlakken is te zien dat de hechting het al een tijdje had opgegeven.
Ik vraag mij echt af wat zo’n dunne rubber ring nog dempt op die diameter (ca Ø 115 mm).
De radiale demping kan slechts minimaal zijn. Axiale demping wordt niet gevraagd.
Torsiedemping dan misschien? Dan zou je toch een veel kleinere diameter kiezen en dikker rubber.
Bij zo’n V6 benzine valt er toch al weinig te dempen. Kortom: Raadselachtig.
Stel dat je de boel netjes gecentreerd aan elkaar zou lassen, wat zou er dan kapot gaan?
Wie het weet mag het zeggen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
volgens mij is de reden dat dit zo zit om het in en uitschakelen van de airco compressor wat op te vangen.
Maar heel veel kan het inderdaad niet doen. Er zijn voor sommige modelen ook wel alternatieve versies zonder rubber te koop….
Ik heb de mijne preventief vastgelast en merk geen enkel verschil, en dan is dat ook nog eens een 4 cilinder diesel.
Ik zie ook niet wat dat beetje flexibiliteit toevoegt aan de grotere rek van de multieriem.
Wees blij dat je er op tijd bij was, ik heb na het piepstadium nog twee dagen doorgereden en ben uiteindelijk de buitenring verloren.
Heel veel geluk gehad want thuis bleek het rubber uit de poelie een gat in het onderste distributie kapje gesmolten te hebben, en vond ik stukken rubber aan de binnenkant en dat zou gemakkelijk tussen distributieriem en riemwiel gekomen kunnen zijn.
T
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Deze krukaspouly heeft als doel vibraties van de krukas zelf te dempen en zat in 1962 al in de DS19.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een torsiedemper dus.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoeveel kilometers heeft jouw V6 achter de rug?
Deze zomer ga ik de D-riem laten wisselen, de km-stand is dan zo’n 210 kkm.
Wellicht deze krukaspoelie dan ook maar vervangen…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De mijne staat op 265 k. Ik zou hem zeker meenemen als je toch de D-riem aanpakt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Hij gaat dus op het lijstje
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
waterman schreef:Deze krukaspouly heeft als doel vibraties van de krukas zelf te dempen en zat in 1962 al in de DS19.
Ik zou die sommetjes wel eens willen zien.
Voor een 4 cyl diesel kan ik me er nog wel iets bij voorstellen.
Bij een benzinemotor al veel minder en bij zo’n 6 cyl eigenlijk niets.
Als het echt nodig zou zijn riskeer je dus krukasbreuk als je de poeilie vastlast.
Iemand al eens meegemaakt?
Uit mijn scheepsbouwtijd herinner ik mij flinke trillings-rekenpartijen rond de aandrijving van baggerpompen en dergelijke.
Maar daar ging het dan om wat er gebeurde als één van de cilinders ging mis-firen. Daarbij ging het al gauw over 16 tot 24 cilinder V-diesels met 2.000 pk en zo.
Op basis van die rekenpartij werd dan een vliegwiel berekend en gemaakt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan, ik ga helemaal niets rekenen ik geloof ook niet in die gedempte meuk. Ik laste ze zelfs vast op standje 10 als ze gaar gingen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Juist
Mannentaal.
Dat klinkt al beter dan € 120,- voor een nieuwe.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Oftewel, totaal overbodig?
En dat terwijl het geld kost?
Fabrikanten proberen elke Eurocent kosten te vermijden, dus?
Bij de vervanging van de D-riem gaat ‘ie er bij mijn dan toch maar weer in
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Werd vaak toegepast bij een zescilinder in lijn. Maar of het nodig is bij een viercilinder? Ik betwijfel ook of dat nodig is. Maar ja, citroen. Waarom? Omdat het kan!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat laatste was gebruikelijk bij Citroën, maar is het niet meer.
Ook daar wordt nu heeeeel scherp gecalculeerd
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor