Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Trekt ergens lucht?
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Lijkt mij de stationair afstelling (ralenti) die niet ver genoeg terug komt en dan slaat ie inderdaad op hol.
Er zit bovenop het deksel van de dieselpomp een hol buisje waar aan de buitenkant schroefdraad op zit ; dat zit aan 1 kant door een soort oogje en aan de andere kant zit een beweegbaar hendeltje waarschijnlijk zit er aan de hendeltje kant ergens vuil tussen waardoor hij niet helemaal terug naar de o-stand gaat.
Je kunt ook de gaskabel met siliconenspray smeren en als hij te veel rafels heeft moet je die gewoon vervangen.
Ik hoop dat dit duidelijk is voor Tim , de specialisten die moeite hebben met deze uitleg in “Jip en Janneke taal” zoals mijn broer dat noemt mogen het eventueel in vaktermen herhalen maar daar kunnen veel lezers hier echter geen chocolade van maken.
Succes
Rene ter Veer
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik heb niet het idee dat het valse lucht is, Twan. De motor loopt altijd prima, er lijkt alleen soms extra diesel ingespoten te worden.
Je uitleg is zeker duidelijk, Rene. Het is alleen zo dat het ‘op hol slaan’ ook gebeurt tijdens rijden, dit klopt dan niet met stationair regeling, toch?
Bedankt voor het meedenken beide! Misschien ook nog handig om te weten, het gaat om een Roto-diesel pomp.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
en ergens zit weer een brandstofleidinkje iets los waardoor hij soms iets in de toeren blijft hangen ( valse lucht ). Dit heb ik namelijk al 1 keer eerder gehad en dat is alleen een kwestie van even zoeken klemmetje op de leiding aandraaien en alles is weer perfect.
dit bericht heb ik ooit eens gehad van de vorige eigenaar
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Maar ja, waar… Gelukkig zitten er niet zo gek veel slangenklemmen
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Valse lucht kan het niet zijn, dan zou ie net moeten stilvallen. Dit is een diesel dus krijgt altijd maximaal lucht enkel de inspuithoeveelheid van de diesel wordt geregeld. Het is gewoon wat Rene zegt.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik heb nu dit topic gevonden en daar spreken ze wel over valse lucht bij spontaan accelereren
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dit probleem is vaak te wijten aan luchtbellen in de diesel aanvoer. Dat accumuleert op het hoogstepunt in de pomp en als dat uiteindelijk mee de motor ingaat gaat ie jagen.. Bij mijn CX na een bocht naar links….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Toch valse lucht dus ergens. Is er nog een systematische manier om zoiets op te zoeken? Er zitten nogal veel verbindingen en componenten in heel het brandstofsysteem…
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Kan ook nog…
Ik moest ook aan de koudestart afstelling denken, maar daarvoor is 500 toeren verschil wel erg groot. Bovendien kun je die gewoon testen: als ie warm is aan het hendeltje trekken. Dan zou die iets meer toeren moeten lopen, maar geen 500 toeren. Dan is er iets niet goed afgesteld.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Bedankt voor de tip, Hans. Geldt dat ook voor de uitvoering waarbij de voorverwarming op het thermostaathuis gemonteerd is? Daarbij zitten de slangen namelijk al met klemmen gemonteerd.
Koudstart kan er in elk geval niet voor zorgen dat ie 500 toeren sneller gaat lopen. Volgens de toerenteller zorgt de koudstart voor +/- 200 rpm.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Geen idee…
Ding kan kennelijk ook nog kapot zijn volgens de beschrijving…
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je inderdaad een voorverwarming hebt op het thermostaathuis, dan zit er achter de motor niks meer. Ondanks toch een handige tip van .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Ik heb denk ik een vergelijkbare configuratie, met de verwarmer op het thermostaathuis. Ik heb alleen nooit vergelijkbare problemen gehad, dus kan je er niet mee helpen. Met lucht heb ik wel wat probleempjes gehad, maar geen oplopend toerental. De lekretour van de verstuivers loopt bijvoorbeeld terug naar zo’n plastic verzamelpunt en dan richting de dieselpompretour. Die heb ik bij mij er tussenuit gehaald, en ben dat bij veel andere BX dieselrijders tegengekomen.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Zou jij een foto van jouw oplossing kunnen maken, Jeroen?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99