41 van de 48
« Eerste  < Vorige 39 40 41 42 43 Volgende >  Laatste »
   
Tim z’n 16TRi
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 09 juni 2015 10:14 AM
  [ # 601 ]

Trekt ergens lucht?

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
75-amitolee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 16-07-2008

Gepost: 09 juni 2015 11:34 AM
  [ # 602 ]

Lijkt mij de stationair afstelling (ralenti) die niet ver genoeg terug komt en dan slaat ie inderdaad op hol.

Er zit bovenop het deksel van de dieselpomp een hol buisje waar aan de buitenkant schroefdraad op zit ; dat zit aan 1 kant door een soort oogje en aan de andere kant zit een beweegbaar hendeltje waarschijnlijk zit er aan de hendeltje kant ergens vuil tussen waardoor hij niet helemaal terug naar de o-stand gaat.

Je kunt ook de gaskabel met siliconenspray smeren en als hij te veel rafels heeft moet je die gewoon vervangen.

Ik hoop dat dit duidelijk is voor Tim , de specialisten die moeite hebben met deze uitleg in “Jip en Janneke taal” zoals mijn broer dat noemt mogen het eventueel in vaktermen herhalen maar daar kunnen veel lezers hier echter geen chocolade van maken.

Succes

Rene ter Veer

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 juni 2015 11:43 AM
  [ # 603 ]

Ik heb niet het idee dat het valse lucht is, Twan. De motor loopt altijd prima, er lijkt alleen soms extra diesel ingespoten te worden.

Je uitleg is zeker duidelijk, Rene. Het is alleen zo dat het ‘op hol slaan’ ook gebeurt tijdens rijden, dit klopt dan niet met stationair regeling, toch?

Bedankt voor het meedenken beide! Misschien ook nog handig om te weten, het gaat om een Roto-diesel pomp.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 09 juni 2015 06:30 PM
  [ # 604 ]

en ergens zit weer een brandstofleidinkje iets los waardoor hij soms iets in de toeren blijft hangen ( valse lucht ). Dit heb ik namelijk al 1 keer eerder gehad en dat is alleen een kwestie van even zoeken klemmetje op de leiding aandraaien en alles is weer perfect.

dit bericht heb ik ooit eens gehad van de vorige eigenaar Wink

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 juni 2015 06:59 PM
  [ # 605 ]

Maar ja, waar… Gelukkig zitten er niet zo gek veel slangenklemmen Laughing

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 09 juni 2015 07:11 PM
  [ # 606 ]

Valse lucht kan het niet zijn, dan zou ie net moeten stilvallen. Dit is een diesel dus krijgt altijd maximaal lucht enkel de inspuithoeveelheid van de diesel wordt geregeld. Het is gewoon wat Rene zegt.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 juni 2015 07:41 PM
  [ # 607 ]

Ik heb nu dit topic gevonden en daar spreken ze wel over valse lucht bij spontaan accelereren

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 juni 2015 07:49 PM
  [ # 608 ]

Dit probleem is vaak te wijten aan luchtbellen in de diesel aanvoer. Dat accumuleert op het hoogstepunt in de pomp en als dat uiteindelijk mee de motor ingaat gaat ie jagen.. Bij mijn CX na een bocht naar links….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 juni 2015 07:55 PM
  [ # 609 ]

Toch valse lucht dus ergens. Is er nog een systematische manier om zoiets op te zoeken? Er zitten nogal veel verbindingen en componenten in heel het brandstofsysteem…

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 juni 2015 08:09 PM
  [ # 610 ]


Kan ook nog…

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 09 juni 2015 08:19 PM
  [ # 611 ]

Ik moest ook aan de koudestart afstelling denken, maar daarvoor is 500 toeren verschil wel erg groot. Bovendien kun je die gewoon testen: als ie warm is aan het hendeltje trekken. Dan zou die iets meer toeren moeten lopen, maar geen 500 toeren. Dan is er iets niet goed afgesteld.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 juni 2015 08:39 PM
  [ # 612 ]

Bedankt voor de tip, Hans. Geldt dat ook voor de uitvoering waarbij de voorverwarming op het thermostaathuis gemonteerd is? Daarbij zitten de slangen namelijk al met klemmen gemonteerd.

Koudstart kan er in elk geval niet voor zorgen dat ie 500 toeren sneller gaat lopen. Volgens de toerenteller zorgt de koudstart voor +/- 200 rpm.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 juni 2015 09:48 PM
  [ # 613 ]

Geen idee…
Ding kan kennelijk ook nog kapot zijn volgens de beschrijving…

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 10 juni 2015 01:26 AM
  [ # 614 ]

Als je inderdaad een voorverwarming hebt op het thermostaathuis, dan zit er achter de motor niks meer. Ondanks toch een handige tip van .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Ik heb denk ik een vergelijkbare configuratie, met de verwarmer op het thermostaathuis. Ik heb alleen nooit vergelijkbare problemen gehad, dus kan je er niet mee helpen. Met lucht heb ik wel wat probleempjes gehad, maar geen oplopend toerental. De lekretour van de verstuivers loopt bijvoorbeeld terug naar zo’n plastic verzamelpunt en dan richting de dieselpompretour. Die heb ik bij mij er tussenuit gehaald, en ben dat bij veel andere BX dieselrijders tegengekomen.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 10 juni 2015 07:20 AM
  [ # 615 ]

Zou jij een foto van jouw oplossing kunnen maken, Jeroen?

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
 
41 van de 48
« Eerste  < Vorige 39 40 41 42 43 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook