Met de originele bout zoals op de foto komen de windingen niet tegen elkaar, maar wel met de constructie die ik zelf in elkaar had gezet met langere universele bouten. Ook daarmee lekte hij. Ik ga morgenvroeg het originele spul weer in elkaar zetten en de zaak even flink warmstoken tijdens een testrit op gesloten terrein.
Kijk voordat je de boel weer in elkaar zet nog even naar de flens van de voorpijp, soms steekt de pijp te ver in de flens en dan blijft het natuurlijk lekken.
De flens van de voorpijp is ok, die loopt vlak met het uiteinde van de pijp. Denk dat het probleem bij het stuk pijp van het spruitstuk ligt. De gevlochten ring kan niet het gehele stuk pijp bedekken.
Heb nu rondom wat gumgum gesmeerd en de boel weer in elkaar gezet met de originele bouten. Vóór de proefrit rookte hij nog als vanouds. Vervolgens een klein uur gereden en de boel flink warmgestookt met veel hoge toeren. En nu lijk ik geen uitlaatgassen meer te zien uit de motorruimte! Ga het wel nauwlettend in de gaten houden nu. De motor gaat nog steeds niet anders lopen als ik dicht druk met een handdoek. Er zit overigens wel behoorlijk druk achter de gassen uit de knalpijp.
Bedankt voor de tips heren!
In hoeverre is het trouwens schadelijk om met loodvrije benzine te rijden? Ik vond dit kleine foldertje in de documentatie bij de auto:
is deze motor later vrijgegeven voor loodvrije benzine? Zou er veel prestatieverschil zitten tussen het gebruik van 95 en 98 octaan? Ik zal er dit jaar eens mee gaan testen.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224950/
Prowl schreef:Met geen enkele auto die ik heb/had merkte ik iets van verschil tov normale benzine/diesel
Alleen met mn BX 16v is er zeker verschil te merken, trekt wat vlotter boven 120 km/u, motor is iets rustiger in lagere toeren en met rustig rijdgedrag 1/12 makkelijk te doen ipv gemiddeld 1/10
dus echt veel verschil is er niet
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Zo, na iets meer dan 2 jaar in de schorsing heeft de 16V nu weer een geldige APK
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig felice!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gefeliciteerd!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Wanneer is de testrit?
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Elke rit is een testrit nu
Maar ik moet maar weer eens de kant van het land van Heusden en Altena opkomen zeker
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Cool, gefeliciteerd!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Felice schreef:
Maar ik moet maar weer eens de kant van het land van Heusden en Altena opkomen zeker
Dat is altijd gezellig
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gefeliciteerd! Heb je ook nog totaalplaatjes van de auto nu ?
Zal ik eens maken. Plaatwerk en interieur zijn heel mooi, maar bumpers, velgen en skirts zijn dat niet, ook door het verwijderen van die laatste voor het laswerk, wat niet zonder beschadigingen is gelukt.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij voorkeur als je op straat die uitlaat er voor de 4de keer onder ligt te vloeken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>